Det som göms i snö ...

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 20 jan 2010, 21:24

Hemtransporten:


IMG_2025550.jpg
IMG_2025550.jpg (115.25 KiB) Visad 27640 gånger

IMG_2026550.jpg
IMG_2026550.jpg (119.05 KiB) Visad 27640 gånger

IMG_2027550.jpg
IMG_2027550.jpg (120.17 KiB) Visad 27640 gånger

IMG_2028550.jpg
IMG_2028550.jpg (91.58 KiB) Visad 27640 gånger

IMG_2029550.jpg
IMG_2029550.jpg (108.26 KiB) Visad 27640 gånger

IMG_2030550.jpg
IMG_2030550.jpg (109.67 KiB) Visad 27640 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav S-V L44 » 23 jan 2010, 00:22

Böll skrev ;
Kom på att polaren har en mkt gammal Svedala väghyvel där du kliver in därbak,sent 30tal,eller tidigt 40 tal trodde han,nu kommer de fina,den starta senast för 3 år sen,och de sitter en Scania 4,a i den,perfekt till din bil Anders,intresserad så får du numret.. :D


Per Thomson skrev:
Böll, jag tror att dom väghyvlarna har dieslar vilket är lite för nytt i sammanhanget. I alla fall den Svedala väghyvel som finns på museet "Teknik på farfars tid" i Helsingborg. Även den Svedala väghyvel som min lillebror hittade i skogen hade en diesel 4:a, jag kan inte beteckningarna på dessa motorer men det finns andra här på forumet som är experter, minst två st och båda heter Kjell


Jag vet inte när Svedalaväghyvlen introducerades, men om den nu började produceras under 1930-talet så var det kanske ursprungligen inte någon Scania-Vabis-motor i den. Scania-Vabis tillverkade ytterst få fyrcylindriga motorer på 30-talet. Det finns ett exemplar av en Svedalaväghyvel från 1942 på denna länk: http://www.wanhawoima.fi/65 . Jag tror inte att Mercedes-motorn är original.
Kanske försågs väghyveln ursprungligen med en bensindriven fyrcylindring Scania-Vabis-motor av typ B402 som också kom att hamna i bl.a. SKP?
De av Svedalaväghyvlarna som var tillverkade under senare delen av 1940-talet hade i alla fall en fyrcylindrig Scania-Vabis D402 förkammardiesel.
Möjligen blev något exemplar också tillverkat under det tidiga 1950-talet och borde så fall fått en direktinsprutad D420. D402 och D420 har samma volym och effekt, 90 hk. Den lite förstorade och också starkare (100 hk) fyrcylindriga motorn som kom 1953 fick beteckningen D440, men då hade nog produktionen av denna typ av väghyvlar upphört.

Svedalaväghyvlen är inte helt ovanlig. Det står bl.a. ett exemplar bara någon kilometer från min bostad.
Dessa motorer användes också rätt flitigt i vissa grävmaskiner.
Jag tror (och tycker) inte att en sådan "modern" motor hade blivit särskilt lyckad i Anders Asons fina chassi. Nej, det måste vara en bensinmotor helst från sent 1910-tal eller tidigt 1920-tal som skall i det chassit.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Böll » 24 jan 2010, 13:03

Scania motor i ett Scania chassie tycker ja själv passar bättre än Dodge,men de min åsikt...sen vet ja faktiskt inte om de bensin eller diesel i hyveln,men nu säljer han den bara komplett så de blir troligen ingen affär på den,Anders söker ju motor,inte hyvel. :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2010, 15:14

Jo, oavsett vad det är för motor i hyveln verkar det vara synd att dela på den och för närv. finns det några olika Scania alternativ faktiskt. Är försiktigt optimistisk om bra förutsättningar för att gamlingen blir så mycket original som som möjligt. Dodgen är nu inte aktuell annat än att jag sneglar på bakaxeln, om inte en sådan dyker upp. Det är en Ford lastbilsaxel på den och den kanske går att kapa och förse med kedjedrev? Det är samma typ av grundkonstruktion, d v s med ett rör framåt (kardanaxeln går inuti ett stycke) som är fäst i en rambalk för avlastning av torsionskrafterna. Peugeot 403 och 404 hade samma konstruktion, med flera.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2010, 15:55

IMG_2081f3.jpg
IMG_2081f3.jpg (108.06 KiB) Visad 27566 gånger

IMG_2082f3.jpg
IMG_2082f3.jpg (116.87 KiB) Visad 27566 gånger

IMG_2083f3.jpg
IMG_2083f3.jpg (115.49 KiB) Visad 27566 gånger

IMG_2084f3.jpg
IMG_2084f3.jpg (124.6 KiB) Visad 27566 gånger

IMG_2086f3.jpg
IMG_2086f3.jpg (121.37 KiB) Visad 27566 gånger

IMG_2130f3.jpg
IMG_2130f3.jpg (106.27 KiB) Visad 27566 gånger

IMG_2124f3.jpg
IMG_2124f3.jpg (85.13 KiB) Visad 27566 gånger


Konstruktionen fram med avtagbara fälgar har jag inte sett någon annan stans. Likaså däckmönstret, verkar också vara ovanligt och så breda däck har jag inte heller sett.
Fjäderbladsbrott finns de på båda sidor fram, bak verkar det OK.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Thomas Almen » 24 jan 2010, 16:09

Det kanske sitter väldigt tidiga Trilexfälgar fram?.
Thomas Almen
 

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Kjell T » 24 jan 2010, 16:20

Nu när jag ser däckens skick fick jag en idè, vet inte om den är användbar men kan avslöja den ändå. Troligen har inga välförsedda däckhandlare däck av passande dimension på lager. Då återstår tillverkning.
Kunde man tänka sig att först spackla igen alla sprickor och skador, sedan göra en form i betong för gummigjutning. Gjuten runt de gamla däcken och delad på lämpligt sätt.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2010, 19:43

Thomas Almèn skrev:Det kanske sitter väldigt tidiga Trilexfälgar fram?.


    Att jag inte tänkte på det!

    :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2010, 20:57

Kjell T skrev:Nu när jag ser däckens skick fick jag en idé, vet inte om den är användbar men kan avslöja den ändå. Troligen har inga välförsedda däckhandlare däck av passande dimension på lager. Då återstår tillverkning.
Kunde man tänka sig att först spackla igen alla sprickor och skador, sedan göra en form i betong för gummigjutning. Gjuten runt de gamla däcken och delad på lämpligt sätt.


    Tack för tipset, verkar vara fullt genomförbart. Har varit i kontakt med flera som tillverkar massiva hjul till allt från truckar till riktigt tunga maskiner. Signalerna verkar positiva då det inte lät som någon konstig beställning. Någon använde dock en syntetbas så däcket blir då gult! Gick dock att färga svart. Har passat lite i den här frågan då den inte är direkt akut och vill förstås helst ha riktigt gummi i hjulen.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav joherl » 26 jan 2010, 21:50

Vad häftigt! En kedjedriven Scania tillhör väl de där omöjliga fynden, vem vet jag kanske hittar en sommarstugekaross till Dodgen. Den bogserande Scanians hjulflänsar är mycket riktigt ett militärt krav. Bilen är TGB30/40:s urfader, dvs den första allhjulsdrivna Scanian. på bilden anar man också den första "kronskylten" med kungligkrona och ett militärt registreringsnummer. På den andra militära Scanian ser man också något intressant.
Fram till 1941(?) då de nuvarande militärskyltarna infördes parallell registrerades alla "normala" militärafordon (lastbilar ,bilar, mc etc) i både ett militärt och ett civilt register. Följdaktligen fick de då också två skyltar, en militär och en civil. Alltså går det att på skylten utläsa att det är ett Stockholmsförband (A-nummer) som står som registrerade ägare på bilen. Man kom under kriget på att detta ur sekretesssynpunkt inte är så lyckat och införde de svarta regskyltar med gula siffror som militären nu använder. Under trettiotalet ändrade man dock på den militära regplåten och körde med civil regplåt och vit skylt med trekronor, dvs samma märkning som försvaret använder nu på inhyrda civilregistrerade plåtar......Och ja, jag vet att jag är en navelskådande knappolog till individ som antagligen borde använda min fritid till större saker än att försöka reda ut hur vårt försvars bilar en gång i tiden sett ut, men det är ett trots allt ganska outforskat ämne som snabbt håller på att falla i glömska+ att det är förbaskat roligt :-)
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2010, 23:17

Mycket intressant "joherl".
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Stellan » 26 jan 2010, 23:25

Om du har lust joherl, så skulle du väl kunna öppna en tråd i "övriga militära lastbilar" om detta. Det är ju kunskap som jag tror många fler än du är intresserad av, i alla fall så har jag inte hittat de uppgiftertna någon annanstans...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 27 jan 2010, 08:01

Bra förslag Stellan!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav herrstina- » 28 jan 2010, 00:25

Skulle det inte gå att regummera de massiva däcken? Lägger man på en massiv bana kan man ju sedan fixa rätt mönster med en mönsterskärare.
Det förutsätter ju att det gamla gummit är kompatibelt med bindemedlet som vulkar fast den nya banan, kratsa ner det gamla hjulet till rätt dimension borde gå i en svarv och lägga på den nya banan kan man göra manuelt. I värsta fall går det ju att justera rundheten i svarv när hjulet är regummerat.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Det som göms i snö ...

Inläggav Anders Ason » 28 jan 2010, 10:37

Jo, det kan nog gå som du beskriver.

Gummimassan original är nog så nära rågummi det går, så det borde nog gå att hitta metoder för reparation som du skriver. Skadorna på framhjulen har sannolikt uppkommit p g a rejäla överlass där däcken bitvis har delat sig i mitten, mer eller mindre runt varvet. Med ett bra gummilösningsmedel/klister baserat på originalets kemi (vi har kemister på jobbet, ska fråga o plåga!) och skivor eller likn. som mothåll på båda sidor kan det kanske gå att få till däcken igen. Alternativt enligt din beskrivning.

Får nog prova också o se om det går att lossa "fälgringarna" från hjulet. Verkar vara en unik konstruktion som också skulle kunna bidra till identifiering av bilen.

Alla idéer och förslag mottages tacksamt och kommer att finnas med i de överväganden som sedan görs när jobbet kommer igång.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster