Utökning av Titanåkeriet

Ja då var man i renoverartagen igen......
Man kan ju alltid nöja sig med en lastbil och speciellt när man lyckats göra en mycket ovanlig bil i originalutförande.
Sen sitter jag och brorsan och klurar på hur vi skall få plats med ungar och frugor/sambo på rallyn ..... det blir så trångt i en Alphydda även om den kanske var den största hytten på den tiden....
Nåväl! Vi satt och pratade om att göra en Scania 76:a som farsan hade på Trailer Express, fick tag på en 75 Super som ämne och tyckte det var okej även om farsan hade 76:a , men eftersom den bilen rullade så mycket gick motorn redan efter några år även om milen passerat överlevnad, det blev motorbyte till 75 Super , den gamla var en ren 76:a, så det blev ett uppsving. Nu när vi börjar gå igenom 75:an som vi kört hem på Titanen från Stockholm på vår trailer, så uppdagas det som är Scania Original...... sprängrost av grov kaliber i ramen. Vi lade ner detta projekt.
Det som nu sker är en annons på Blocket på en L 49528 av 1964 års modell, vi tänkte: Aha en extra TD 96C motor är alltid bra att ha...... Vi åkte ner till Smålandsskogen och lät starta bilen som gick som en dröm, det blev affär. Vi fick hjälp av "chaufför emeritus" som ställde upp en lördag med en lastväxlare, 3 glada fantaster åker 32 mil t/r denna lördag med en Titan på flaket till garaget hemma i Mölndal. Tack Stellan för körningen!
Vi gick djupare in på objektet och konstaterade att den var komplett, tittade på varandra och samstämmigt sade att vi kör på! Nu måste det ändå hittas delar då rosten tagit hårt på många grejor, Vågert i Habo hade lite fina prylar i en gammal lada som han vänligt släppte till oss.
Bilen har gått som tungdragare nere i skogen sedan 1975, allt sitter fast något bedrövligt. Men med stor vilja och värme har vi monterat ner allt som skall bort innan blästringen som sker nu i juldagarna. Hytten en Be Ge 1350 står inne i garaget, varmt och gott ... skall påbörjas efter jul.
Men som vi alla vet tar allt tid, energi, kapital ..... det får ta den tid det tar, men det blir bra när det är färdigt.
Nu skulle man varit med i omröstningen om Fototävlingen
faktum är att den startar utmärkt och går fint att köra, men jag tog bort kylet för att få bort tvärbalken till stötfångaren där blästraren måste komma åt, och några sjunkna foder, kassa toppar på grund av kokning vill man inte ha på en TD 96 motor
Vill passa på att hälsa den som har vägen förbi Mölndal att komma in på en kopp i garaget!
Med bästa hälsningar Robban
Man kan ju alltid nöja sig med en lastbil och speciellt när man lyckats göra en mycket ovanlig bil i originalutförande.
Sen sitter jag och brorsan och klurar på hur vi skall få plats med ungar och frugor/sambo på rallyn ..... det blir så trångt i en Alphydda även om den kanske var den största hytten på den tiden....
Nåväl! Vi satt och pratade om att göra en Scania 76:a som farsan hade på Trailer Express, fick tag på en 75 Super som ämne och tyckte det var okej även om farsan hade 76:a , men eftersom den bilen rullade så mycket gick motorn redan efter några år även om milen passerat överlevnad, det blev motorbyte till 75 Super , den gamla var en ren 76:a, så det blev ett uppsving. Nu när vi börjar gå igenom 75:an som vi kört hem på Titanen från Stockholm på vår trailer, så uppdagas det som är Scania Original...... sprängrost av grov kaliber i ramen. Vi lade ner detta projekt.
Det som nu sker är en annons på Blocket på en L 49528 av 1964 års modell, vi tänkte: Aha en extra TD 96C motor är alltid bra att ha...... Vi åkte ner till Smålandsskogen och lät starta bilen som gick som en dröm, det blev affär. Vi fick hjälp av "chaufför emeritus" som ställde upp en lördag med en lastväxlare, 3 glada fantaster åker 32 mil t/r denna lördag med en Titan på flaket till garaget hemma i Mölndal. Tack Stellan för körningen!
Vi gick djupare in på objektet och konstaterade att den var komplett, tittade på varandra och samstämmigt sade att vi kör på! Nu måste det ändå hittas delar då rosten tagit hårt på många grejor, Vågert i Habo hade lite fina prylar i en gammal lada som han vänligt släppte till oss.
Bilen har gått som tungdragare nere i skogen sedan 1975, allt sitter fast något bedrövligt. Men med stor vilja och värme har vi monterat ner allt som skall bort innan blästringen som sker nu i juldagarna. Hytten en Be Ge 1350 står inne i garaget, varmt och gott ... skall påbörjas efter jul.
Men som vi alla vet tar allt tid, energi, kapital ..... det får ta den tid det tar, men det blir bra när det är färdigt.
Nu skulle man varit med i omröstningen om Fototävlingen



Vill passa på att hälsa den som har vägen förbi Mölndal att komma in på en kopp i garaget!
Med bästa hälsningar Robban