Utökning av Titanåkeriet

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Robert Eliasson » 16 dec 2009, 23:21

Ja då var man i renoverartagen igen......
Man kan ju alltid nöja sig med en lastbil och speciellt när man lyckats göra en mycket ovanlig bil i originalutförande.
Sen sitter jag och brorsan och klurar på hur vi skall få plats med ungar och frugor/sambo på rallyn ..... det blir så trångt i en Alphydda även om den kanske var den största hytten på den tiden....
Nåväl! Vi satt och pratade om att göra en Scania 76:a som farsan hade på Trailer Express, fick tag på en 75 Super som ämne och tyckte det var okej även om farsan hade 76:a , men eftersom den bilen rullade så mycket gick motorn redan efter några år även om milen passerat överlevnad, det blev motorbyte till 75 Super , den gamla var en ren 76:a, så det blev ett uppsving. Nu när vi börjar gå igenom 75:an som vi kört hem på Titanen från Stockholm på vår trailer, så uppdagas det som är Scania Original...... sprängrost av grov kaliber i ramen. Vi lade ner detta projekt.

Det som nu sker är en annons på Blocket på en L 49528 av 1964 års modell, vi tänkte: Aha en extra TD 96C motor är alltid bra att ha...... Vi åkte ner till Smålandsskogen och lät starta bilen som gick som en dröm, det blev affär. Vi fick hjälp av "chaufför emeritus" som ställde upp en lördag med en lastväxlare, 3 glada fantaster åker 32 mil t/r denna lördag med en Titan på flaket till garaget hemma i Mölndal. Tack Stellan för körningen!

Vi gick djupare in på objektet och konstaterade att den var komplett, tittade på varandra och samstämmigt sade att vi kör på! Nu måste det ändå hittas delar då rosten tagit hårt på många grejor, Vågert i Habo hade lite fina prylar i en gammal lada som han vänligt släppte till oss.
Bilen har gått som tungdragare nere i skogen sedan 1975, allt sitter fast något bedrövligt. Men med stor vilja och värme har vi monterat ner allt som skall bort innan blästringen som sker nu i juldagarna. Hytten en Be Ge 1350 står inne i garaget, varmt och gott ... skall påbörjas efter jul.
Men som vi alla vet tar allt tid, energi, kapital ..... det får ta den tid det tar, men det blir bra när det är färdigt.
Nu skulle man varit med i omröstningen om Fototävlingen :D faktum är att den startar utmärkt och går fint att köra, men jag tog bort kylet för att få bort tvärbalken till stötfångaren där blästraren måste komma åt, och några sjunkna foder, kassa toppar på grund av kokning vill man inte ha på en TD 96 motor :D :D
Vill passa på att hälsa den som har vägen förbi Mölndal att komma in på en kopp i garaget!

Med bästa hälsningar Robban
HUY 753 15 DEC 09.jpg
HUY 753 15 DEC 09.jpg (45.89 KiB) Visad 18510 gånger
RAMREN 15 DEC 09.jpg
RAMREN 15 DEC 09.jpg (46.09 KiB) Visad 18510 gånger
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Thomas Almen » 16 dec 2009, 23:56

Se där, energi verkar det inte finnas brist på. Hmm, om jag ställer dit min 88:a, så kanske ni tar den av bara farten?. Gratis alltså...
Thomas Almen
 

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Anders » 17 dec 2009, 14:15

Inget dåligt objekt som ni har hittat!
Ska bli väldigt roligt att få se hur renoveringen fortskrider sen! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Lars-Gunnar » 17 dec 2009, 23:21

Det fattas bara motorhuven och bilen på en järnvägsvagn som jag har sett på ett gammalt foto. Volvo levererade ju bilarna utan hytt per järnväg.

Däcken ser stora ut men jag antar att det är 10x22? Det låter ju toppen att motorn går utan problem. Minns att det var en motor med mycket "reservkraft".

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Robert Eliasson » 18 dec 2009, 22:57

Lars-Gunnar skrev:Det fattas bara motorhuven och bilen på en järnvägsvagn som jag har sett på ett gammalt foto. Volvo levererade ju bilarna utan hytt per järnväg.

Däcken ser stora ut men jag antar att det är 10x22? Det låter ju toppen att motorn går utan problem. Minns att det var en motor med mycket "reservkraft".

Lars-Gunnar :)



Undrar hur det levererade bilarna till åkarna i Göteborg med tanke på det mycket korta avståndet till ÅF, det var väl de som monterade hytterna som beställts av åkaren? Eller körde man upp chassit till tex Floby vilket var vanligt i detta distriktet och gillades bättre av chaufförerna.

Däcken är 11.00-20, ska vara det enligt instrumentet och jag har även de gamla originalpapperna som säger detsamma.
Hittade en våglapp i bilen på drygt 27 ton totalvikt på bilen och knappt 25 ton på släpet (2 axlad vagn),var nog bra med 11.00-20 däck......
Satt på den tiden bakmonterad kran som blev ditsatt 1967, bilen gick med sågat virke från smålands skogen ner till Karlshamns hamn.
På Tip Top:en skall det vara 12.00-20 däck fram för att få 6,1 tons framaxeltryck , det är också därför Titanen ser lite mastigare ut än F 88:an som ser lite hopsjunken ut , speciellt när de haft ett antal år med tunga lass, de ser trötta ut eller är helt enkelt sönderlastade.

Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav BURTRÄSKARN » 21 jan 2010, 22:43

Trevligt en till Titan som räddas till eftervärlden :mrgreen: Det där kommer säkert att bli en kanonfin bil ,helt klart.Skicka gärna fler bilder så vi får se hur det går allt eftersom :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2010, 19:49

Robert Eliasson skrev: . . .

På Tip Top:en skall det vara 12.00-20 däck fram för att få 6,1 tons framaxeltryck , det är också därför Titanen ser lite mastigare ut än F 88:an som ser lite hopsjunken ut , speciellt när de haft ett antal år med tunga lass, de ser trötta ut eller är helt enkelt sönderlastade.

Robban


Jag kan garantera att det var ingen bekväm förarmiljö att utnyttja det möjliga framaxeltrycket - man satt som en ping-pong boll mellan stolsäte och hyttak om det gällde en trailerdragare. Det spelar ingen roll om det var Titan Tip-Top eller F/FB 88 eller LB/LBS76. Dragbilen uppförde sig exakt som en pendlande boggie under framdelen av trailerflaket :cry: :twisted:

Jag hade en del diskussioner med Volvo om detta vilket resulterade i att jag flyttade skivan bakåt och därmed avstod ifrån lastkapaciteten på framaxeln, ca ett ton. Då uppförde sig bilen som en bil skall uppföra sig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Norrlandstony » 11 okt 2015, 10:39

Hej!
Ser att ni diskuterar titan och tänkte att kanske någon vet hur det går att få tag på motoroljefilter till Viking också?
Mvh Tony
Norrlandstony
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 aug 2015, 11:13

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav RW1988 » 24 dec 2023, 01:02

Hej

ser ut som detta kan vara min gamla

Jag köpte den när jag va 15år av en gubbe i lammhult,
den var en a-traktor men jag hade inte traktor körkort då så min pappa fick följa med och hämta den 25,000:- med trailer gav jag för den, ett fynd tyckte jag,
bilen va helt upprostad i golvet och hål i avgasröret så det luktade dieselrök inne i hytten hela vägen hem , när vi kom till värnamo började det vina lustigt från växellådan men vi gjorde en chansning och fortsatte,
efter en mil slutade oljudet.

Hemma körde jag den i verkstan och började rostlaga golvet, ja ni kan väl räkna ut hur det såg ut, en 15åring som knappt hållt en svets, har för mig jag hittade en tjock 5mm plåt som jag använde till det,

Senare hittade jag en scania 110 också a-traktor som jag ville ha så då fick Titanen gå på annons.
Trailern sparade jag till scanian.

thumbnail_70560997622__657BCE98-C4F5-4A33-A80B-E41AD02612EA.jpg
thumbnail_70560997622__657BCE98-C4F5-4A33-A80B-E41AD02612EA.jpg (279.47 KiB) Visad 612 gånger
RW1988
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:54

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav Per Thomson » 24 dec 2023, 10:54

Tack för den trevliga hälsningen :!: :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Utökning av Titanåkeriet

Inläggav RW1988 » 24 dec 2023, 12:07

Bjuder på en bild till när de hämtade den
thumbnail_IMG_1828.jpg
thumbnail_IMG_1828.jpg (239.48 KiB) Visad 596 gånger
RW1988
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:54


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster