Citronsyra!!!!!

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Citronsyra!!!!!

Inläggav joherl » 26 nov 2009, 20:57

Vilket suveränt rostborttagningsmedel! Efter ett tips från en kollega hällde jag 5liter varmt vatten i en pyts. Därefter sänkte jag ner den helt roströda luftrenarburken i pytsen. Efter ett par timmar börjar rosten lösas upp och är bara att skölja av. Otroligt! På jobbet har vi micklat med diverse rostborttagningsmedel, men det här var enkelt, någorlunda miljövänligt och billigt. det sista är nog så viktigt för en smålänning!

Johan E
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Anders Ason » 27 nov 2009, 10:08

Påsar med detta finns bland kryddorna på ICA (motsv.) och vad jag hört används det även att lägga tandproteser i så dom blir som nya. Kan man ha det i munnen och mat så borde det nog också vara miljövänligt!
:)

Vid ett tillfälle (av alla) skulle jag ta bort en fläck och började med det grövsta för att sedan gå "neråt", d v s tinner, färglösning lacknafta o s v - utan resultat. Kvar var tvål och vatten och vips var fläcken borta. Numera kör jag "kedjan" nerifrån.

Tyvärr ar har dålig erfarenhet av miljövänliga val i övrigt - de funkar inte eller dåligt. Här behövs utveckling.


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Ove » 27 nov 2009, 15:16

Går lika bra till toaletten Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Lars-Gunnar » 27 nov 2009, 19:46

Anders Ason skrev:Påsar med detta finns bland kryddorna på ICA (motsv.) och vad jag hört används det även att lägga tandproteser i så dom blir som nya. Kan man ha det i munnen och mat så borde det nog också vara miljövänligt!
:)

Vid ett tillfälle (av alla) skulle jag ta bort en fläck och började med det grövsta för att sedan gå "neråt", d v s tinner, färglösning lacknafta o s v - utan resultat. Kvar var tvål och vatten och vips var fläcken borta. Numera kör jag "kedjan" nerifrån.

Tyvärr ar har dålig erfarenhet av miljövänliga val i övrigt - de funkar inte eller dåligt. Här behövs utveckling.




Ja, så sant! Någon som använder miljövänlig avfettning mot vägsalt? Gjorde det 1 gång, sen alldrig mer. Nu köper jag på "Lantmanna" 5 liter "Avfettning X" kallavfettning och petroleumbaserat av märket AGROL. Ni som skall tvätta era lastbilar som har olja här och var köp det. Lovar att det är effektivt. Vid isärtagning kan man rengöra delar med detta medel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 27 nov 2009, 21:26

Fick för ett tag sedan fick jag tag på en sprillans ny smådelstvätt till verkstan med pump och allt! Ett tips jag fick var att man skulle använda kristallolja eller liknande! Har inte sett eller hört talas om var man skulle kunna hitta denna olja för rengöring. Tanken är ju att det inte skall dunsta ur sin lilla låda, så alla experter! vad skall jag ha, citronsyra från Ica eller avfettning från Lantmännen :?:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Anders » 27 nov 2009, 21:42

Cliff Ellingsworth skrev:Fick för ett tag sedan fick jag tag på en sprillans ny smådelstvätt till verkstan med pump och allt! Ett tips jag fick var att man skulle använda kristallolja eller liknande! Har inte sett eller hört talas om var man skulle kunna hitta denna olja för rengöring. Tanken är ju att det inte skall dunsta ur sin lilla låda, så alla experter! vad skall jag ha, citronsyra från Ica eller avfettning från Lantmännen :?:


Om jag inte minns fel är kristallolja bara ett annat namn på lacknafta. Har för mig att white spirit är samma med?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Anders Ason » 27 nov 2009, 22:29

Anders har samma uppfattning som Anders ang. oljorna - kristallklart! (lägg till fotogen också - nästan lika)

Rekommenderar att absolut inte använda citronsyra i en tvätt! Som namnet säger så fräter det rejält. Kolla Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Munken » 28 nov 2009, 00:24

Citronsyra brukar jag också använda, helt klockrent!

För länge sedan hade Lantmännen ett stalltvättmedel som var grymt effektivt, försvann dock av miljöskäl... Åkaren som jag kör åt använde det medlet på en splitterny Mercedes lastbil, dock så spädde han aldrig ut det någe (tror det skulle blandas 1 på 20). Han sprutade på ena sidan av hytten och sen gick han runt för att sprejja den andra, när han kom tillbaka till första sidan rann den blå färgen på stripesen ner över den vita lacken, den lastbilen förblev något matt i lacken resten av tiden i åkeriet :P
Munken
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 okt 2009, 22:08
Ort: Rossön

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Thomas Almen » 28 nov 2009, 09:21

Citronsyra är väl egentligen inget nytt rostborttagningsmedel. Så länge jag kan minnas har det varit en användbar produkt. Även CocaCola eller filmjölk! kan i nödfall användas, eftersom det också innehåller citronsyra.
Thomas Almen
 

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 28 nov 2009, 13:45

Anders Ason skrev:Anders har samma uppfattning som Anders ang. oljorna - kristallklart! (lägg till fotogen också - nästan lika)

Rekommenderar att absolut inte använda citronsyra i en tvätt! Som namnet säger så fräter det rejält. Kolla Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra



Lacknafta dunstar lätt, så kanske kombination av fotogen och lacknafta kanske kan funka?
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Kjell T » 28 nov 2009, 16:16

White Spirit torde vara Shells produktnamn på kristallolja.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav Rickard » 29 nov 2009, 13:08

Gick och köpte en hetvattentvätt här om sisstens, jäklar vad rent och fint det blir. Perfekt när det e grovrengöring av olje och fett rester på chassidelar på lastbilar, traktorer etc. E ju tom. miljövänligt oxå :P För att värma upp vattnet förädlas ju bara lite diesel :)
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås

Re: Citronsyra!!!!!

Inläggav joherl » 29 nov 2009, 14:15

Hej igen!
Intressant att läsa om alla kemiska specialliteter. Det var någon som frågade om citronsyra i tvätten ( Cliff?). Det blir nog inte så bra. Vad jag använde citroncyran till var att avlägsna rost. För avfettning är nog ett petroleumbaserat avfettningsmedel oslagbart. I tvätten blir det ju mer eller mindre ett slutet system så miljöpåverkan blir nog minimal.
I och för sig kanske det sista blir lite märkligt i mitt fall, då en Dodge WC nog inte är det bränslesnålaste fordonet. Å andra sidan står den ju still.....

Johan E
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster