Friluftsgarage

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Friluftsgarage

Inläggav Anders Ason » 23 okt 2009, 18:14

Några bilder på det flitigt använda friluftsgaraget som Per T nämnde i en tråd. Skyddar mot sol, regn men lite känsligt för blåst! och låga temperaturer. Även solen har sina fläckar ...

solskydd.jpg
solskydd.jpg (80.15 KiB) Visad 12007 gånger

solaidstad.jpg
solaidstad.jpg (89.08 KiB) Visad 12007 gånger

regnskydd1.jpg
regnskydd1.jpg (91.98 KiB) Visad 12007 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Friluftsgarage

Inläggav Lars-Gunnar » 23 okt 2009, 18:30

Anders, haru a buckel nerå döra? First gang jeg si hä! Huvaligen va he jer tokut öm biln int e slät söm e barnrompa!

Lars-Gunnar :) :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Friluftsgarage

Inläggav Anders » 23 okt 2009, 20:27

Inget dåligt garage du har där Anders! :mrgreen:



BTW, det tog mig en stund att förstå vad Lars-Gunnar menade! :lol:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Friluftsgarage

Inläggav Lars-Gunnar » 23 okt 2009, 20:58

Anders skrev:Inget dåligt garage du har där Anders! :mrgreen:



BTW, det tog mig en stund att förstå vad Lars-Gunnar menade! :lol:


Duktigt tolka mitt blandspråk. Det ät dels Västerbottniska dels rotvälska.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Friluftsgarage

Inläggav Anders Ason » 23 okt 2009, 22:05

Har bekanta i Västerbotten, du skriver som de ibland låter :)

Suck, en o annan buckla är det minsta bekymret, bilden är tagen förra veckan och nu står växellådan på backen. :?


vxlos.jpg
vxlos.jpg (91.21 KiB) Visad 11981 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Friluftsgarage

Inläggav Lars-Gunnar » 24 okt 2009, 01:11

Vad är problemet med bilen Anders?

Lars-Gunar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Friluftsgarage

Inläggav Anders Ason » 24 okt 2009, 09:10

En svänghjulskåpa (22 000 kr på Scania) som ser ut som en icke eldfast tallrik som varit inne i en ugn på 275 grader i en timme!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Friluftsgarage

Inläggav johnny013 » 26 okt 2009, 07:56

Hej i höstrusket ,jag var medlem i järnvägsforeningen i Vadstena och mekade med deras lokomotorer Z4p och deras svänghjulskåpor som ideligen sprack i stort sett hela motorn hängde på kåpan (scania vabis D812)men vi svetsade kåporna och dom blev faktiskt starkare av det (var på någon firma i skänninge ) kanske ett alternativ för dig?
Kostade nog några hundra +en operatårta.

Johnny j :roll:
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Friluftsgarage

Inläggav Anders Ason » 26 okt 2009, 08:28

Tack för tipset men jag har skaffat en annan från en skrotad bil som totalt kostade 1/10 -del av en ny.

Det måste finnas en anledning till att det blivit sprickor i kåpan och i mitt fall är jag ganska säker på att orsaken är att någon, i bilens tidigare liv "reparerat" knutkorset och medbringaren på utgående växellådsaxel medelst svetsning. Obegripligt varför då jag inte funnit några fel på delarna utom att korset inte satt helt centrerat. Det senare har sannolikt orsakat vibrationer som knäckt kåpan. Har märkt en obalans någonstans runt 50- 60 km/tim som sedan försvunnit i högre fart. Motor och växellåda är infästade på tillsammans fem gummiupphängda punkter och alla gummidetaljer verkar OK.

Det är en hiskeligt massa jobb att byta kåpa, dessutom tungt, maskinkrävande, skitigt, tråkigt, kallt, mörkt, blött o s v. Ett arbete som jag definitivt inte hade räknat med när jag skaffade bilen.

Har bl a fått skaffa mig motivation, i en av detta något plågad omgivning! En liten drivkraft har varit/är att bilen är av en mycket ovanlig modell.

Tack för tipset om Operatårta, det ska tas tillvara för det finns de som är förtjänta av det här med - t o m en rejäl middag.

Exempelvis truckägaren nedan med sin fiffiga egetpatentgaffesidoförskjutninghydraulik (puh!):

vaxlellyft.jpg
vaxlellyft.jpg (65.51 KiB) Visad 11921 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster