Just nu

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Just nu

Inläggav Sudde52 » 26 mar 2010, 20:08

Anders skrev:Roligt att se att det går framåt med 76;an! :D
Och det var ingen dålig Cat D7 heller för den delen! Är det möjligtvis en sådan med manuell växellåda? Hörde en sådan en gång, och det var riktigt härligt muller i den när det tog emot lite! :mrgreen:

Anders

Så vitt jag kan se så är det ingen Powershiftmodell, här är det kugg mot kugg som gäller!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 25 apr 2010, 00:00

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Ove » 03 maj 2010, 10:54

Hej Per!
Kör upp hytten i sommar så fixar vi den.
Vi tar detaljer genom Ove
MVH Thomas :)
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Just nu

Inläggav jonas a » 10 jul 2010, 14:05

Fråga om det blivande resultatet.

Kommer den bli lackerad efter någon Helsingborgs förebild eller efter eget huvud?
Jonas A
jonas a
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 aug 2008, 07:17
Ort: Södra Sverige

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 11 jul 2010, 22:38

Den kommer att bli lackerad som den var förut, dvs den tråkiga SV olivgröna färgen utan några krusiduller. Så såg bilarna för det mesta ut vid den tiden. Det enda som kanske kommer till är LBC-emblem på dörarna.

Jag hade hoppats att återkomma med rapporter men tyvärr har det inte hänt något, jag får väl försöka skärpa mig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Lars-Gunnar » 12 jul 2010, 00:09

Per Thomson skrev:Den kommer att bli lackerad som den var förut, dvs den tråkiga SV olivgröna färgen utan några krusiduller. Så såg bilarna för det mesta ut vid den tiden. Det enda som kanske kommer till är LBC-emblem på dörarna.

Jag hade hoppats att återkomma med rapporter men tyvärr har det inte hänt något, jag får väl försöka skärpa mig.


Varför inte brandgul som de var när de kom ut? Då skulle du vara ensam om att ha en sådan. I Finland finns en Scania-Vabis i denna färg.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 13 jul 2010, 09:11

Du menar paprikaröd som S-V benämnde färgen?
Nja, jag väljer olivgrön dels därför att bilen har varit olivgrön från början och dels för att vårt åkeri hade den färgen.

Förutom paprikaröd fanns det också olivgrön som standardfärg. Det flesta valde dock den olivgröna färgen då de tyckte att den paprikaröda "stack ut" för mycket.

De "nya" färgerna som introducerades i och med 75-serien 1958 var ett stort avsteg från den "gråa tiden". Det var bara större åkerier som hade egen färgsättning på sina fordon och så de åkare som körde för Bilspedition och ASG förståss.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 14 jul 2010, 07:34

Här var det mycket vanligt med paprikaröda Scani-Vabis. Har hört sägas att det skulle varit "Exportfärgen", vet inte om det var så. Själv föredrar jag den olivgröna.
När man tittar i gammal litteratur så förekom det omkring 1965-66 en del gula demonstrationsbilar med rött Scania-Vabis märke på dörren. Även när program Scania kom i februari 1968 var det en del bilar som var gula med röd SCANIA text på dörrarna. Här fanns länge en L85 som hade den färgen, men den blev såld till sydamerika.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2010, 08:18

Jo Kjell, man kan nog kalla paprikaröd för exportfärgen. Förmodligen insåg S-V:s marknadsfolk att det måste till något mer färgstarkt när man skulle markera sig på marknader där "svensk grå kultur" inte gällde :wink:

Kanske det var år 1962 som det var en lastbilsutställning i Helsingborg (på plats där Scandic Hotell och Statoil nu ligger) och då var S-V:s karavan gulmålad med ljusröda ränder. Ämnet "sverige-grått/får inte sticka ut" intresserade mig redan då och jag minns att många tyckte det var förskräckligt med dessa skarpa färger. Bara 4 km sydväst från denna utställning låg Danmark (ligger fortfarande :mrgreen: ) och där rådde en helt annan kultur - lastbilarna skulle vara så skarpt röda det bara gick och gärna dekorerade med åkeriets namn inta bara på dörrarna utan även på en "buss-skylt" ovanför vindrutan. Jag har inte kommit på någon förklaring till hur "sverige-grått/får inte sticka ut-kulturen" har uppstått.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 03 okt 2010, 13:35

Ursäkta för lite dålig rapportering en tid men här kommer i vart fall lite bilder från renovering av framskärmar. Som framgår av särskilt första bilden uppstår korrosions-problem i konstruktioner där olika plåtstycken är svetsade omlott.

Skarm_0001.jpg
Motorskyddsplåt svetsad mot stänkskärm, spaltrost med sprängverkan.
Skarm_0001.jpg (130.97 KiB) Visad 19433 gånger

Skarm_0002.jpg
Skadat område bortslipat och ersättningsplåtar fylls i. Omlott-konstruktionen ersättes med endast en plåt. Original-konstruktionen följs ej.
Skarm_0002.jpg (144.43 KiB) Visad 19433 gånger

Skarm_0003.jpg
Framkant nedtill på skärmar är oftast skadade. Lagningen är relativt lätt att göra då skärmkanter är utförda med rundjärn. Lagningen kommer ej att synas då den göms bakom stötfångaren.
Skarm_0003.jpg (175.46 KiB) Visad 19433 gånger

Skarm_0004.jpg
Förstärkningen för infästning av fotsteg är en olycklig omlottkonstruktion som ger upphov till spaltrost.
Skarm_0004.jpg (170.34 KiB) Visad 19433 gånger

Skarm_0005.jpg
Förstärkningen kunde i detta fall behållas.
Skarm_0005.jpg (142.06 KiB) Visad 19433 gånger

Skarm_0006.jpg
Det gäller sedan att inte bränna på för mycket i taget för att undvika att plåten slår sig.
Skarm_0006.jpg (130.2 KiB) Visad 19433 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 19 okt 2010, 20:13

Lite försenat kommer två bilder som bevis på att jag inte glömt mitt projekt . . . :|

IMG_3939 (Medium).JPG
IMG_3939 (Medium).JPG (75.4 KiB) Visad 19384 gånger

IMG_3940 (Medium).JPG
IMG_3940 (Medium).JPG (86.71 KiB) Visad 19384 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 28 okt 2010, 18:58

Laddar upp en bild till så att ni inte tror att jag gett upp. :lol:

Hade lite otur därför att maskningen av hjulbultar inte stod emot blästringen med stålsand. Jag förstörde ett antal hjulbultar och muttrar innan jag förstod vad som var det egentliga felet. För att få av bromstrummor och byta bultar blev jag tvungen att med slipmaskin kapa ett antal bultar. :cry:

För att återvinna högersidans muttrar testade jag med en M22 2,5 gängtapp men fann rätt snart att det handlade inte om denna gänga. En förfrågan till Scanias museum har inte renderat i något svar vad för typ av gänga det handlar om. Någon här på forumet som kan skingra klarhet om detta?

IMG_3948 (Medium).JPG
IMG_3948 (Medium).JPG (75.08 KiB) Visad 19324 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 28 okt 2010, 20:50

Har inte kollat denna gänga någon gång, men min tanke går till UNF 7/8 när du skriver M 22. Det skiljer endast 0,22mm på ytterdiametern (teoretiskt). En bra sida med information om gängor är http://www.gewinde-normen.de
Även den sidan kan innehålla någon bristfällig information, men det finns en hel del intressant där.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 28 okt 2010, 21:56

Tack för sid-tipset, intressant sida! Har kollat något men inte funnit något passande. 22 gängor per 50 mm skulle ge 2,27 mm stigning. Hoppas få svar från Scania-museet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Lars-Gunnar » 28 okt 2010, 23:08

Per Thomson skrev:Laddar upp en bild till så att ni inte tror att jag gett upp. :lol:

Hade lite otur därför att maskningen av hjulbultar inte stod emot blästringen med stålsand. Jag förstörde ett antal hjulbultar och muttrar innan jag förstod vad som var det egentliga felet. För att få av bromstrummor och byta bultar blev jag tvungen att med slipmaskin kapa ett antal bultar. :cry:

För att återvinna högersidans muttrar testade jag med en M22 2,5 gängtapp men fann rätt snart att det handlade inte om denna gänga. En förfrågan till Scanias museum har inte renderat i något svar vad för typ av gänga det handlar om. Någon här på forumet som kan skingra klarhet om detta?

IMG_3948 (Medium).JPG


Tydligen en hel del att tänka på. Vad är det du skriver, stålsand och inte sand? Stålsand är det sådant som blir en restprodukt vid järnmalmsframställning och är kolsvart och väldigt tung? Denna produkt finns på Rönnskärsverken i Skellefteå och används som utfyllnad i vägar då det inte fryser utan isolerar.

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar
 

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster