Just nu

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Just nu

Inläggav Lars-Gunnar » 28 okt 2010, 23:10

Lars-Gunnar skrev:
Per Thomson skrev:Laddar upp en bild till så att ni inte tror att jag gett upp. :lol:

Hade lite otur därför att maskningen av hjulbultar inte stod emot blästringen med stålsand. Jag förstörde ett antal hjulbultar och muttrar innan jag förstod vad som var det egentliga felet. För att få av bromstrummor och byta bultar blev jag tvungen att med slipmaskin kapa ett antal bultar. :cry:

För att återvinna högersidans muttrar testade jag med en M22 2,5 gängtapp men fann rätt snart att det handlade inte om denna gänga. En förfrågan till Scanias museum har inte renderat i något svar vad för typ av gänga det handlar om. Någon här på forumet som kan skingra klarhet om detta?

IMG_3948 (Medium).JPG


Tydligen en hel del att tänka på. Vad är det du skriver, stålsand och inte sand? Stålsand är det sådant som blir en restprodukt vid järnmalmsframställning och är kolsvart och väldigt tung? Denna produkt finns på Rönnskärsverken i Skellefteå och används som utfyllnad i vägar då det inte fryser utan isolerar. Annars trevligt att se att du kommit så pass långt. Och har du Scaniasvart på ramen?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar
 

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 29 okt 2010, 16:01

Kan det vara så att skruvarna töjts ut pga allt för många mutteråtdragningar med allt för stor kraft och därför är gängan inte identifierbar? Jag är just nu drabbad av en förkylning och ögoninflamation, men kan så fort jag blir i form försöka identifiera gängan.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 29 okt 2010, 18:06

Nej det kan inte vara så att gängorna töjts ut. Jag har räknade antalet gängor på gängtappen och sedan för motsvarande längd på en helt ny hjulbult. Man ser dessutom direkt med ögat att det inte stämmer om man håller gängtappen mot hjulbulten.

Krya på dig Kjell!

Och till Lars-Gunnar: Jag vet inte riktigt hur stålsand för blästring framställs men skall kolla. Färgen på ramen är originalsvart, även på stötfångaren.

IMG_4254 (Medium).JPG
IMG_4254 (Medium).JPG (108.36 KiB) Visad 19287 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 31 okt 2010, 22:31

Gängmysteriet löst! Det var verkligen en överraskning. Det är BSF 7/8" (British Standard Fine) ! Det framgår också av tabeller bla på sidan jag tidigare nämnde, men kunde inte tänka mig att det verkligen var BSF, trots att det också förekommer BSF gängor på bla L51 bromscylindrarna.
På min Chaseside LM800 TC är det samma gänga på hjulmutrarna bak på den styrande axeln och där fattades en mutter när jag köpte den och jag tillverkade därför en ny. Kunde då aldrig tänka mig att det skulle vara samma gänga på Scania-Vabis, trots att det är samma nyckelvidd. Jag var ut och tog löst en mutter från Chasesiden och S-Vns höger sida och skiftade om muttrarna, inga problem.
Vad beträffar nyckelvidden så kan man då undra vad det egentligen är tänkt at det skall vara, 33mm, 1 5/16" eller 3/4W. Alla tre passar lika bra. Den sistnämnda gamla brittiska dimension är inte så lätt att hitta numera.
(Den som skruvat med gamla brittiska motorcyklar eller annat brittiskt fordon känner säkert till att det finns skruvskallar och muttrar som har nyckelvidder där normala MM eller tums verktyg inte passar.)
Hur är det med gängorna på andra lastbilsmärken?
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2010, 09:31

Tack Kjell!
Du han före Scania-museet :D

Vad är det för gäng-system på dagens Scanior och när skiftade man system?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 02 nov 2010, 10:57

Har du Per fått svar från Scania-museet också? Vet inte vad det är för gänga på Scania idag. Skulle tro att det var samma gängor ända tills mutter typen med konisk yta mot fälgen försvann, minns tyvärr inte när det var och om gängorna ändrades då. Men det vet säkert någon annan läsare.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2010, 18:20

Nej, jag har inte fått svar men skall kontakta dom igen, återkommer.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2010, 19:06

Lite bilder på reparation av fotsteg:

IMG_4460 (Medium).JPG
IMG_4460 (Medium).JPG (107.32 KiB) Visad 19198 gånger

Rostskador vid konsollfästen som varit punktsvetsade plåt mot plåt.

IMG_4465 (Medium).JPG
IMG_4465 (Medium).JPG (68.96 KiB) Visad 19198 gånger

Konsolerna helt upprostade.

IMG_0015 (Medium).jpg
IMG_0015 (Medium).jpg (77.4 KiB) Visad 19198 gånger

Anfrätt plåt urtagen samt nya konsoler tillverkade.

IMG_4600 (Medium).JPG
IMG_4600 (Medium).JPG (93.71 KiB) Visad 19198 gånger

Ny plåt infälld samt ny framkant. Riktning återstår.

IMG_4603 (Medium).JPG
IMG_4603 (Medium).JPG (88.47 KiB) Visad 19198 gånger

Konsoler inpassade och provisoriskt punktsvetsade. OBS M10 muttrar svetsade på insidor av konsoler.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav gunnilse » 02 nov 2010, 20:10

Kör svetsprimer vid såna påsvetsade balkar som ger en svårskyddad fals att täta..
Så har man lite skydd mot rosten..
Annars blir det fint som snus :wink:
gunnilse
 

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2010, 21:12

Tack för rådet Thomas!
Skulle det ha sprayats innan?

Hade tänkt följa detta råd, är det detsamma?
>>>>>>
Man använder Alu-Zinkspray från Berner.
Då går det att svetsa efteråt.
<<<<<<
Men det blev aldrig av. :(
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav gunnilse » 02 nov 2010, 21:49

Japp det skall på innan finns även i penselform jo man glömmer lätt i stridens hetta :wink:
Kör linolja nu efteråt det kryper in ganska bra å som bonus luktar det gott soliga varma dagar..
gunnilse
 

Re: Just nu

Inläggav Fmek Eriksson » 02 nov 2010, 22:11

Det finns "riktig" svetsprimer, men zinkprimer t ex Plastic Paddings kallgalv är ett bra alternativ. Oavsett vilken är det mest lättsvetsat om man skrapar rent just där man tänkt svetsa. Zinkfärgen har en tendens att "brinna till" och blåsa bort smältan (t ex när man pluggsvetsar så flyter det ut perfekt och plötsligt poffar det till, och istället för en perfekt punkt får man börja "dutta" igen hålet i den yttersta plåten...)om man svetsar utan att skrapa rent.

Fotsteget blir ju fint och angående utebliven målning på anliggningsytorna är det nog ingen katastrof, ta och spraya rikligt med kallgalv inuti de bockade profilerna (så gott det går) och vänd och vrid lite på fotsteget så kryper det nog emellan färg rätt så skapligt.

Kul att se att du gör en så ordentlig renovering av bilen, blir nog riktigt fin till slut.
/Anders
Fmek Eriksson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2009, 21:31

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 03 nov 2010, 00:05

Tack båda för kloka råd! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav herrstina- » 03 nov 2010, 19:04

Hjulbultarna lär vara samma fram till 143.orna, om det inte fortfarande är samma. Vi brukade byta ut muttrarna på framhjulen till den nya typen med brickor när dom kom, det minskade problemet med sönderspända fälgar.
Under en period sålde SCANIA en ring för att centera framfälgarna i centrumet som originaltillbehör.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 03 nov 2010, 20:03

herrstina- skrev: . . . Vi brukade byta ut muttrarna på framhjulen till den nya typen med brickor när dom kom, det minskade problemet med sönderspända fälgar.
Under en period sålde SCANIA en ring för att centrera framfälgarna i centrumet som originaltillbehör.

Stina.

Intressant!
Sedan sista meningen med ringen för att centrera framfälgarna, det måste jag få veta mer om. Var det gångegenskaper typ vibrationer som skulle åtgärdas med denna ring? Har du någon sådan ring kvar?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster