TankrenoveringAtt få till en tillförlitlig bränsletank har orsakat mig mycket problem. Visserligen läckte inte den befintliga tanken men min farhåga att den snart skulle släppa alla fördämningar besannades då jag monterade av den. Ett känt knep är att under hela botten på en dålig tank lägga en hel plåt med tvål. Tvål är ett effektivt sätt att stoppa läckage av diesel. Det är dock mindre tilltalande att äga en veteranlastbil med en tank i sådan kondition. Bränsletankar är nästan alltid angripna av korrosion om man inspekterar ytan där de vilat mot konsollerna som håller tanken. Visserligen finns gummilister som är tänkta att minimera påkänningarna från rörelser från chassiet men de "suger" också in smutsig väta som kan verka som slippasta över tiden. Efter att ha kasserat inte mindre än två begagnade tankar som till ett första påseende verkat lovande så visas här hur först det tredje fyndet tas till restaurering.
Tankens botten är vänd uppåt. Bortre ytan redan restaurerad.
- VET_0004.jpg (147.28 KiB) Visad 20267 gånger
Korroderad yta måste rensas.
- VET_0001.jpg (163.42 KiB) Visad 20267 gånger
Närbild på korrossionsskada.
- VET_0002.jpg (174.35 KiB) Visad 20267 gånger
Zinkpasta penslas på den regjorda ytan och bräns in.
- VET_0005.jpg (158.16 KiB) Visad 20267 gånger
Efter inbränning av zinkpastan påbörjas tennspackling.
- VET_0006.jpg (157.18 KiB) Visad 20267 gånger
Återstår ännu porer i ytterkant att behandla.
- VET_0003.jpg (170.39 KiB) Visad 20267 gånger
Tennspackling.
- VET_0007.jpg (156.26 KiB) Visad 20267 gånger