Just nu

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Just nu

Inläggav herrstina- » 03 nov 2010, 22:00

Jodå, det finns ringar. Jag köpte såna till min 141:a på 80-talet och när jag köpte bilen igen för något år sedan fanns dom kvar. Dom centreras på bultarna och kanten på bromstrumman så med lite tur funkar dom på din 76:a också.
Har du någon nogsam herre med en rejäl svarv kan dom ju användas somm mall, jag kan också använda några till.
Detta projekt får anstå tills nästa vecka, min rygg har nämligen pajat fullständigt så jag är sängbunden sedan i lördags.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2010, 01:09

herrstina- skrev: . . .
Detta projekt får anstå tills nästa vecka, min rygg har nämligen pajat fullständigt så jag är sängbunden sedan i lördags.

Stina.

Har du kört utan centreringsringar? :lol: Förlåt, krya på dig!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2010, 22:06

Tankrenovering

Att få till en tillförlitlig bränsletank har orsakat mig mycket problem. Visserligen läckte inte den befintliga tanken men min farhåga att den snart skulle släppa alla fördämningar besannades då jag monterade av den. Ett känt knep är att under hela botten på en dålig tank lägga en hel plåt med tvål. Tvål är ett effektivt sätt att stoppa läckage av diesel. Det är dock mindre tilltalande att äga en veteranlastbil med en tank i sådan kondition. Bränsletankar är nästan alltid angripna av korrosion om man inspekterar ytan där de vilat mot konsollerna som håller tanken. Visserligen finns gummilister som är tänkta att minimera påkänningarna från rörelser från chassiet men de "suger" också in smutsig väta som kan verka som slippasta över tiden. Efter att ha kasserat inte mindre än två begagnade tankar som till ett första påseende verkat lovande så visas här hur först det tredje fyndet tas till restaurering.

Tankens botten är vänd uppåt. Bortre ytan redan restaurerad.
VET_0004.jpg
VET_0004.jpg (147.28 KiB) Visad 20267 gånger

Korroderad yta måste rensas.
VET_0001.jpg
VET_0001.jpg (163.42 KiB) Visad 20267 gånger

Närbild på korrossionsskada.
VET_0002.jpg
VET_0002.jpg (174.35 KiB) Visad 20267 gånger

Zinkpasta penslas på den regjorda ytan och bräns in.
VET_0005.jpg
VET_0005.jpg (158.16 KiB) Visad 20267 gånger

Efter inbränning av zinkpastan påbörjas tennspackling.
VET_0006.jpg
VET_0006.jpg (157.18 KiB) Visad 20267 gånger

Återstår ännu porer i ytterkant att behandla.
VET_0003.jpg
VET_0003.jpg (170.39 KiB) Visad 20267 gånger

Tennspackling.
VET_0007.jpg
VET_0007.jpg (156.26 KiB) Visad 20267 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 20 dec 2010, 21:30

Eastwood har ett medel för bränsletankar som är rotiga på insidan. Tyvärr är medlet i dyrare laget.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav BURTRÄSKARN » 11 mar 2011, 23:34

Kjell T skrev:Eastwood har ett medel för bränsletankar som är rotiga på insidan. Tyvärr är medlet i dyrare laget.

Jag har ett trix från förr till tankar som läcker,rengör tanken så gott det går,med högtryck eller dylikt,häll sedan i lite singel eller gårdsgrus,skaka ordentligt.detta för att få loss alla rostflagor,sedan när man tycker att tanken är ren.Häll i en liter shellack eller kvistlack som det heter idag,och låt det torka några månader i garaget,så har ni en tank som inte läcker,det blir som ett hölje invändigt i tanken,som inte löses upp av bensin eller diesel eftersom shellack är en produkt från skogen och inte en petroleum produkt,så fungerar det perfect.dom var inte så dum förr,eller hur :?: :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Just nu

Inläggav Thomas Almen » 11 mar 2011, 23:47

Utvändiga skador/hål på en tank har jag hört kan lagas genom att gnida en tvål över. Vet dock inte hållbarheten i detta.
Thomas Almen
 

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 12 mar 2011, 21:01

Mycket intressant tips det med shellack/kvistlack. Kanske det är det som Eastwood har i sina burkar? Tvål är ett gammalt knep, men hållbarheten vid körning i regnväder är tvivelaktig.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav Verdandi » 12 mar 2011, 21:07

BURTRÄSKARN skrev:
Kjell T skrev:Eastwood har ett medel för bränsletankar som är rotiga på insidan. Tyvärr är medlet i dyrare laget.

Jag har ett trix från förr till tankar som läcker,rengör tanken så gott det går,med högtryck eller dylikt,häll sedan i lite singel eller gårdsgrus,skaka ordentligt.detta för att få loss alla rostflagor,sedan när man tycker att tanken är ren.Häll i en liter shellack eller kvistlack som det heter idag,och låt det torka några månader i garaget,så har ni en tank som inte läcker,det blir som ett hölje invändigt i tanken,som inte löses upp av bensin eller diesel eftersom shellack är en produkt från skogen och inte en petroleum produkt,så fungerar det perfect.dom var inte så dum förr,eller hur :?: :lol:


Har stött på detta sätt att täta läckande tankar, bla på några T- och A-Fordar... Tyvärr, har shellack en tendens att hårdna och spricka med tiden och om tanken utsätts för yttre påverkan... :? Eastwoods "tanksealer" förblir elastisk och flagar inte. Har använt "tanksealern" i flera av mina veteranbilsrenoveringar med gott resultat.
Att laga små hål i tanken med tenn, blir absolut tätt, om man gör förberedelserna på rätt sätt. Av bilderna att dömma, har man grundlagt för ett fullgott resultat. :D
/Johan
Verdandi
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 apr 2010, 12:15

Re: Just nu

Inläggav Fmek Eriksson » 22 jun 2011, 21:27

Per Thomson skrev:Tankrenovering

Visserligen finns gummilister som är tänkta att minimera påkänningarna från rörelser från chassiet men de "suger" också in smutsig väta som kan verka som slippasta över tiden.


Till renoverad eller ny tank vill man ju gärna också ha nya fräscha gummilister. Kan man få ett tips på företag som säljer sådan gummilist?
Mvh Anders
Fmek Eriksson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2009, 21:31

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 23 jun 2011, 22:01

Thomas Almen skrev:Utvändiga skador/hål på en tank har jag hört kan lagas genom att gnida en tvål över. Vet dock inte hållbarheten i detta.


Jodå Thomas, det var precis så min ursprungliga tank hölls ihop och Kebbe har intygat att det var han som hade utfört konststycket. :idea:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Just nu

Inläggav Fmek Eriksson » 03 jul 2011, 17:30

Fmek Eriksson skrev:
Per Thomson skrev:Tankrenovering

Visserligen finns gummilister som är tänkta att minimera påkänningarna från rörelser från chassiet men de "suger" också in smutsig väta som kan verka som slippasta över tiden.


Till renoverad eller ny tank vill man ju gärna också ha nya fräscha gummilister. Kan man få ett tips på företag som säljer sådan gummilist?
Mvh Anders


Är det verkligen ingen som har bytt de här "gummibanden"?
/Anders
Fmek Eriksson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2009, 21:31

Re: Just nu

Inläggav Kjell T » 03 jul 2011, 21:25

För att undvika att sand och fukt kommer in mellan gummilst och tank kan rostskyddsmedel eller tjära penslas på innan montering. Efter montering putsas "överskottet" bort.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Just nu

Inläggav pekka k » 04 jul 2011, 12:48

Vi har använt tankgummi från nyare Scania det funkar perfekt och tennspackling är inte fel när porer mm ska bli bra :)
Mvh:Pekka.
pekka k
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 17 mar 2008, 14:08
Ort: VARA

Re: Just nu

Inläggav Per Thomson » 10 jul 2011, 23:25

Per Thomson skrev:
Thomas Almèn skrev:Kan vara helt ute på bärtur nu, men undrar om inte det ska lossas anslutningarna under hytten. Har för mig att jag sett avlyfta hytter från 76:or, och då har handbromsen suttit kvar i golvet. Undersök möjligheten.


OK Thomas, jag skall kolla igen men jag tror inte handbromsen på något sätt sitter i kontakt med hyttgolvet. Den sitter fastmonterad i ramen och det är ett stort hål i golvet, ca 3 cm vidare än handbromsen och runt den. Det hålet skall normalt täckas av en stor gummitätning men på de flesta gamla 76:or är den i princip obefintlig då hyttens rörelser i förhållande till ramen för länge sedan mattat ut den. Jag utgår ifrån att den ej heller finns som reservdel längre.

Misstänker att det blir att demontera handtaget. Som framgår av bilden består den av en hel del smått o gott :wink:

Bilagan handbroms_001.jpg finns inte längre


Det lyckades ju inte så bra med att demontera handbromsen innan hytten togs av. Inför återmontering av renoverad hytt (med återställt golv :oops: ) har jag haft god tid :wink: att ta reda på hur man skall göra med handbromsen. Det var en före detta verkmästare (Scaniaverkstad) från Borlänge/Falun som jag träffade på Tunga Masträffen som förklarade hur det skulle gå till.

1. Tryck upp handbromsoket under handbromsklockan ca 30 mm så att närmaste länken mot klockans översida blir synlig. Oket behöver inte demonteras (vilket jag dock gjorde i onödan).
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (93.15 KiB) Visad 19495 gånger


2. Här syns den enda länk som behöver tas bort. (Bilden är tagen i efterhand, skruvarna som håller handbromsreglaget mot klockan skall inte tas bort förrän länken är avlägsnad.)
IMG_0002.JPG
IMG_0002.JPG (101.12 KiB) Visad 19495 gånger


3. Efter det att de fyra skruvarna som håller reglaget mot klockan tagits bort är det bara att lyfta av reglaget och nu blir det säkert lättare att återmontera hytten.
IMG_0003.JPG
IMG_0003.JPG (99.89 KiB) Visad 19495 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster