TD96 AS

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: TD96 AS

Inläggav Lars-Gunnar » 12 jun 2010, 00:48

Lasse Hsand skrev:Måste bara säga att det var en otroligt snygg kaross. Är uppvuxen bland mycket bussar då min far har varit buss och lastbils mekaniker. Han jobbade med bussar när jag var liten. Men då handlade det mest om hägglunds karosser. Har dock en bild på mig som treåring i en Scania buss som han köpte. Den bilden skulle jag vilja lägga upp på mina inlägg som som vet hur man gör. Hälsn Lars


Menar du att du skulle vilja ha den längst ner i dina inlägg eller vill du ha den som avatar bara vid ditt namn?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: TD96 AS

Inläggav Lars-Gunnar » 12 jun 2010, 00:57

Stellan skrev:Jodå, det är en buss...jag sade ju att det är ett fordon som egentligen inte platsar på det här forumet :lol:

Det är en av de första serietillverkade bussarna med turboladdade dieselmotorer från 1955. Förutom turbo så har den även självbärande kaross och tryckluftsbromsar, vilket jag tror är ganska tidigt.

Så här ser den ut för tillfället:
S5001515_b2.JPG


Så här såg den ut vid leverans, och kanske kommer att se ut igen om något eller några år:
03_b2.JPG
/Stellan


Ja, du Stellan denna buss var läcker med sin lite bulliga nos. Vem är karossören? Årsmodell? Bussen tar ju priset vad gäller storleken. Inte undra på att 185 pållar behövdes.

Och du visst passar den. Det är ju en Volvo så då kör vi oavsett vad de Scani-Vabis frälsta än säger. Fortsätt med bilderna tack!

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: TD96 AS

Inläggav Stellan » 12 jun 2010, 13:36

Det är ASJ i Linköping som byggt karossen, och årsmodellen är 1955. Det är mig veterligen den enda som finns kvar av de fjorton exemplar som tillverkades, tolv Volvo och två Scania-Vabis...och det var bara volvo som hade turbo :P

De här bussarna var framtagna speciellt för europatrafiken hos Linjebuss, så det är orsaken till att de var vänsterstyrda så långt innan vi fick högertrafik i Sverige.

Lite extra kul är det ju att den är känd från två svenska långfilmer och som synes även från pressen :D
Bild


Här är ett vykort på en buss ur samma serie någonstans i alperna på -50 talet.
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: TD96 AS

Inläggav Lasse Hsand » 12 jun 2010, 13:58

Lars-Gunnar skrev:
Lasse Hsand skrev:Måste bara säga att det var en otroligt snygg kaross. Är uppvuxen bland mycket bussar då min far har varit buss och lastbils mekaniker. Han jobbade med bussar när jag var liten. Men då handlade det mest om hägglunds karosser. Har dock en bild på mig som treåring i en Scania buss som han köpte. Den bilden skulle jag vilja lägga upp på mina inlägg som som vet hur man gör. Hälsn Lars


Menar du att du skulle vilja ha den längst ner i dina inlägg eller vill du ha den som avatar bara vid ditt namn?

Lars-Gunnar :D

En avatar vid namnet!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: TD96 AS

Inläggav Lasse Hsand » 12 jun 2010, 14:01

Stellan skrev:Det är ASJ i Linköping som byggt karossen, och årsmodellen är 1955. Det är mig veterligen den enda som finns kvar av de fjorton exemplar som tillverkades, tolv Volvo och två Scania-Vabis...och det var bara volvo som hade turbo :P

De här bussarna var framtagna speciellt för europatrafiken hos Linjebuss, så det är orsaken till att de var vänsterstyrda så långt innan vi fick högertrafik i Sverige.

Lite extra kul är det ju att den är känd från två svenska långfilmer och som synes även från pressen :D
Bild


Här är ett vykort på en buss ur samma serie någonstans i alperna på -50 talet.
Bild

/Stellan

Man undrar vem som var först med takfönstern . Dessa bussar eller VW såkallade lyxbuss
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster