Renovering av Scania bakelitratt.

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 15 jun 2009, 17:13

Då var det dags för projekt tråd då.

Bild

Mål : Resturera en bakelitratt till schysst skick, eller nära orginalskick.

Att göra lista - [X] = Gjort, [/] = Påbörjat, [ ] = Ej påbörjat :

[x] Slipa ner sprickor
[x] Fylla igen sprickor (Ej säker på hur jag ska göra, ska jag fylla med plast, eller ska jag köra på spackel? Hjälp mig bestämma mig!
[x] Få den lackerad

Updateringar, här kan ni följa vad som hänt med projektet, nyast hamnar längst ner.

Klicka på bilderna för att få de i större storlek.


15/6/09
Då har jag börjat lite med renoveringen av ratten, idag tog jag och slipade rent sprickorna på ratten, och även ringen under tutkåpan. Tog tyvär inga bilder, men var inget större att se.

1/7/09

Valde glasfiberspackel då en kompis i tyskland använde det då han fixade sin ratt så jag kör också på det. Så jag har börjat spackla och grundslipa nu, tycker det blir rätt så bra då jag inte har spacklat förut. Klicka på bilderna för större storlek, notera att det endast är grovslipat!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5/7/09

Update igen! Har spacklat det sista nu och slipat ner, så nu är det finspackling kvar, sen ska hela ratten slipas i riktigt fint papper.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

11/7/09

Jahapp, har finspacklat och slipat, så den är nästan klar för lack nu! Bara lite små små finspacklingar kvar och lite extra slipning! :D Som vanligt får ni lite bilder!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och en bild taget bakom tutknappen som visar clips och orginalfärgen. :)

Bild

14/7/09

Slipat vidare på finspacklet och gjort klar "ringen" man håller i på ratten, bara någon liten grop att fixa där, annars helt klar! :mrgreen: Centrum kvar att fixa, sen kan man nog lämna in den på lack. :)

22/7/09

Har slipat vidare på ratten och tagit bort lite små ojämnheter, ett par kvar att fixa. Tog inga bilder då de inte hade visat något speciellt. :)

1/8/09

Skickade iväg ett mail till Scania idag och frågade om de visste färgkoden för den gräddvita färgen rattarna hade runt 1964. :D

2/7/09

Slipat vidare, snart är det 100% klart med spacklet! Ska bara slänga på någon liten klick finspackel på något enstaka ställe där det behövs, sen ska man bara vänta tills skolan börjar så man kan få den lackad! :mrgreen:

23/8/09

Nu är tutknappen nerplockad och navkåpan slipad!! Idag tog jag och plockadebort tutknappen från navkåpan och slipade kåpan, det blev riktigt tjustigt om man får säga det själv.

Knappen sitter fast med hjälp av kromringen som sitter med clips i kåpan, för att få loss ringen så tog jag en liten plattmejsel och försiktigt böjde in clipsen samtidigt som jag tröck ut ringen, se bilder för ordningen. :wink: Nu ska jag bara ta och slipa någon liten detalj på ratten, sen är det bara att vänta till skolan börjar den 26:e så jag kan gå in på billack och snacka lackering! :mrgreen:

Ordningen på hur det monteras ihop, vänster till höger. Loggan går över den lilla skålen och de tillsammans går under kromringen som sedan går in i kåpan.

Bild

Slipad! Slipade först med 600papper och sen med 1200papper.

Bild

40årig skit satt under knappen, ringens clips går in i de tre hålen.

Bild

Och en bild då den är monterad på ratten igen.

Bild

27/8/09

Vart inne på lackering på skolan idag och diskuterat lite om lackeringen med läraren, ska lämna in ratten på Måndag och få första lagret klarlack. :D

3/9/09

Hämtat ut ratten från lackering! Den är nu grundlackerad och i helgen ska jag ta och slipa ner grundlacken och lämna in ratten igen för färgen. :D Bara grundlacken gav ratten ett lyft i utseende, kan inte vänta tills den är helt klar. :D

Bild

5/9/09

Slipat ner grundlacken på ratten.

6/9/09

Slipade lite extra på grundlacken.

7/9/09

Lämnat in ratten på lack igen. Den ska nu bli fyllnadslackerad.

9/9/09

Hämtat ut ratten igen, den har blivit lackad med svartfärg för att fylla ut alla ojämnheter. Har även slipat ner fyllnadslacken så den blev len.

När jag precis fått hem den.

Bild

Rattstången är loss, tror det syns var den har suttit i dessa 44år. :lol:

Bild

Rattstången och splines själv med tillhörande mutter.

Bild

Slipat, lent och fint nu!

Bild

10/9/09

Lämnat in ratten på lack igen.

23/10/09

Börjar bli lite irriterad på skolan nu, vi slutade tidigt idag så jag gick in på lack och pushade lite och lyckades snacka ihop mig med en elev i 3:an så han kunde lackera (de har bara 2 lacktimmar i veckan, andra dagarna har de APU dessutom), så jag gick till läraren och sa att han kunde lackera. Då går läraren och börjar mixa färg och märker då att de saknar en komponent för att göra vitfärg (gäller alla vita färger, jag skulle ha gräddvit) så de kan inte lackera. Så nu måste han ha ett möte med skolan för att se om han får beställa in rätt komponent för 4500kr. Varför har de inte kollat det här tidigare?! Så jag kanske kommer att få nöja mig med vanlig vitfärg och klarlack på det, blir iallafall snyggare än innan. :roll: Nu har vi dessutom höstlov så det kommer dröja iallafall en vecka tills han kan ha mötet! :evil: Kan bidra med en bild på hur den står nu.

Bild

6/10/09

ÄNTLIGEN! Nu har en fått sitt första lager med vitfärg! Får se om man måste ta hem ratten och slipa innan de kan slänga på nästa lager. Grymt skönt att veta att första lagret är på iallafall! :D Ratten är målad med vattenfärg, och den kommer inte att bli gräddvit, utan vanlig vit, men det får duga. Rätt så snyggt så också! Var och pushade lite på lackläraren igår och idag, och när jag hade handledarträff med min lärare idag om projektarbetet gick vi in till lack för att titta på ratten, och då överaskas jag med att ratten blivit målad! :D

Bild
Bild

13/10/09

Hoho! Nu är ratten mattad och klarlackerad! Äntligen! Nu ska den bara lufttorka under helgen i skolans lackbås, sen kan jag montera ihop den och den är klar! :mrgreen: Hade en håltimme imorse, så hade 2timmar ledigt, så jag tog min ratt och gick in på skolans lackerings verkstad och lånade lite av deras sandpapper och mattade ner lacken, mycket bättre resultat än hemma! Hela slipningen tog 1½ timme, när slipningen väl var klar fick jag ratten direkt lackerad vilket var mycket trevlig! Men nog med snacket, dags för det roliga, bilder! :mrgreen:

Nermattad, tyvär gick jag igenom färgen på ett par fläckr på toppen, men de märks väl inte så mycket.

Bild

Lackering pågår! :mrgreen:

Bild

Lackering klar, lacken har inte härdat klart på bilderna.

Bild
Bild
Bild

16/11/09

Idag hämtade jag ut ratten från skolans lackering, och monterade sedan ihop tutknappen då jag kom hem, riktigt nöjd med resultatet. :) Som bonus så bjöd även skolan på lackering p.g.a förseningen! :)

Bild
Bild


Vad tyckes gott folk?

Hoppas ni följer mitt projekt och ger mig råd! :D
Senast redigerad av Skusty 26 maj 2010, 21:41, redigerad totalt 21 gånger.
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 01 jul 2009, 19:00

Nu händer det grejjer! Update! Kommentarer om vad ni tycker vore trevligt! :mrgreen:
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Stellan » 01 jul 2009, 21:00

Några råd kan jag inte ge, men jag är väldigt spänd på hur det går. Kanske man själv står där någon gång med ett liknande problem, så kör på bara :wink:

Spacklingen och slipningen verkar du ha koll på, men har du klurat ut hur du ska göra med lackeringen? Jag kan tänka mig att det måste till någon specialfärg för att det ska fästa och sitta kvar, så fortsätt gärna att rapportera :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Cliff Ellingsworth » 01 jul 2009, 22:09

Jag följer med spänning på hur det blir i slutändan! har själv en bakelitratt som jag vill renovera, Lycka till :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Per Thomson » 02 jul 2009, 12:29

Samma här.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 05 jul 2009, 19:12

Sådär, update igen då. :D Finspackel nästa!

Frågan om lackering : Jag ska nog låta skolan lackera åt mig, blir billigare så. (Vi har billackerare i skolan, de lackade mina plåtfälgar till traktorn, blev riktigt bra!)

P.s, någon som vet hur man får bort kromring och tutknappen på mittenlocket så jag kan slipa locket utan att skada de?

Bild
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Thomas Almen » 05 jul 2009, 20:48

Försök att lyfta bort ringen FÖRSIKTIGT med en kniv eller liknande, så tror jag knappen lossnar sen. Minns jag rätt så sitter det en fjäder under knappen, och ringen låser det hela.
Thomas Almen
 

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav VJXbend » 05 jul 2009, 23:45

Ser riktigt bra ut så här långt.
Kommer själv skaffa en bakelitare när jag har tid :wink:
Användarvisningsbild
VJXbend
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 maj 2009, 17:20
Ort: Jönköping

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 06 jul 2009, 15:41

Thomas Almèn skrev:Försök att lyfta bort ringen FÖRSIKTIGT med en kniv eller liknande, så tror jag knappen lossnar sen. Minns jag rätt så sitter det en fjäder under knappen, och ringen låser det hela.

Javisst sitter det en fjäder under. :wink: Kollade bakom, ser ut som om att ringen sitter med clips.
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Stellan » 07 jul 2009, 10:11

Det är nästan som en bra deckare...spänningen stiger, hur ska det gå? :wink:

Det är verkligen kul att följa ett renoveringsarbete så här detaljerat, det är nästan som att läsa en verkstadshandbok med bilder och intruktioner.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 11 jul 2009, 19:25

Kul att ni följer tråden. :D

Update!

Äntligen update! Finspackling och finslipning. Bara tutknappen som ska slipas, sen ska man göra lite finputsar på ratten, sen ska man bara vänta tills skolan börjar igen så man kan knalla in hos billackeraren. :mrgreen:

Om någon undrar varför det går så långsamt så har man ingen större ork att börja grejja på eftermiddagen då jag går upp 02:45 varje vardagsmorgon. :P Sen har jag inte bråttom heller då det här är mitt projektarbete. :wink:

P.s, någon som vet färgkoden för den gräddvita färgen? Eller måste jag gå in hos en lackerare och visa upp tutknappens baksida?
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Stellan » 13 jul 2009, 22:52

Kvalitetsarbete ska ta tid...och har man ett bra arbete så ska man spara på det, för då har man arbete länge :lol:

Men det är kul att du inte ger upp, det är alltid svårt att börja på något man aldrig gjort förut. Kliver man dessutom upp mitt i natten så är man förlåten :wink: Jobba på i den takten du tycker känns bra, och fortsätt att uppdatera oss andra

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 02 aug 2009, 12:43

Skriver lite i tråden så att ni inte ska tro att projektet stannat up, ånej! Idag slipade jag vidare, läs loggen för mer info om det. ;) Och igår slängde man iväg ett e-mail till Scania. Jag har inte direkt något värt att lägga upp bild på. Ska snart börja på tutknappen, lägger till lite bilder då jag tagit isär den så ni får se hur den sitter ihop. :D


Bidrar även med en bild på en kompis bakelitratt från en buss som är i så gott skick att den inte behövde någon renovering! Utan den ser nästan ny ut! :shock: Klicka på bilden för större bild. 8)

Bild
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Stellan » 21 aug 2009, 18:01

Det ser lite udda ut med en gammal ratt i en ny bil, men det blir ju mer bilkörning med en vit bakelit-ratt. Blir det lackering snart på din ratt eller?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Renovering av Scania bakelitratt.

Inläggav Skusty » 23 aug 2009, 15:25

Det är fränt med bakelitratt i nya bilar. Men visst är den fräsch för att vara 40år gammal och inte ha suttit i ett museum fordon. :D

Japp, det är dags för lack snart, måste vänta tills skolan börjar bara. Ska försöka få fram färgkoden för ratten, eller en som är väldigt lik, vill inte ha den kritvit som många andra. :(

Äntligen UPDATE!

Nu är tutknappen demonterad och kåpan slipad, tog bilder på hur det sitter ihop för antog att ett par av er vill se hur det sitter ihop. :P

Sorry för att det inte hänt något på senaste tiden, men har varit på semester i Finland i tvåveckor. :)
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster