Sida 1 av 2

SISU

InläggPostat: 05 apr 2009, 09:09
av Per Thomson
Hej, från Lappland!

Här kommer några bilder, mitt projekt som är Kontio-Sisu 6X2, 1966, med tippflak och Forslund-kran. Början har den varit tankbil på Åbos flygplats (Shell). Flaket har jag själv byggt nytt och kranen köpte jag i hembyn av en bonde. I går målade jag grundfärg på den lösa hytten. Hoppas att den röda lacken är klart till nästa vecka. Framskärmarna, framfångare och lyktbottnarna blir svarta. Kontio-Sisu (stor björn) var mellan stor modell i serien på 50-70 tal. Nalle-Sisu var den minsta av björnarna (björnungen). Jyry-Sisu var den största med 11,1 liters Leyland motor och Fuller växellåda. Jag skickar en Jyry-bild också att ni ser hur Jyry har längre nos, medan ramen från vindruta bakåt är samma, även axlarna är desamma. Jyry-bilden är den blå bilen. Jyry betyder kanske liten som OSKA?, kanske nån annat också.

Jouni Hentila

Den här texten och bilderna har skickats till mig via e-post. Jag har korrigerat texten något men inte lyckats helt, kanske Kjell kan hjälpa (OSKA?). Per T.

01-large[1].jpg
01-large[1].jpg (59.68 KiB) Visad 30509 gånger

autoja1 005.jpg
autoja1 005.jpg (51.04 KiB) Visad 30509 gånger

autoja1 032.jpg
autoja1 032.jpg (40.17 KiB) Visad 30509 gånger

autoja1 033.jpg
autoja1 033.jpg (38.73 KiB) Visad 30509 gånger

autoja 047.jpg
autoja 047.jpg (30.87 KiB) Visad 30509 gånger

autoja 067.jpg
autoja 067.jpg (44.77 KiB) Visad 30509 gånger

autoja 069.jpg
autoja 069.jpg (46.25 KiB) Visad 30508 gånger

Mannisen_Upea_Jyry_Sisu_sized.jpg
Mannisen_Upea_Jyry_Sisu_sized.jpg (55.7 KiB) Visad 30507 gånger

sisu 004.jpg
sisu 004.jpg (48.03 KiB) Visad 30507 gånger

sisu 006.jpg
sisu 006.jpg (46.03 KiB) Visad 30507 gånger

sisu 008.jpg
sisu 008.jpg (44.66 KiB) Visad 30507 gånger

Re: SISU

InläggPostat: 05 apr 2009, 15:47
av Kjell T
Något finskt ord som "OSKA" är helt obekant och jag kollade därför i en ordbok, men det var som jag antog inte något sådant ord i boken. Tänkte från första början att kanske det skall vara "ÅSKA" och kollade om "JYRY" fanns där och det gjorde det. JYRY =dunder, dundret

Re: SISU

InläggPostat: 05 apr 2009, 15:51
av Kjell T
Observera att boggielyften på SISUn här INTE är av den typ som VANAJA konstruerade och använde, och som SISU började använda efter sammanslagningen av VANAJA och SISU.

Re: SISU

InläggPostat: 05 apr 2009, 17:13
av Per Thomson
Kjell T skrev:Något finskt ord som "OSKA" är helt obekant och jag kollade därför i en ordbok, men det var som jag antog inte något sådant ord i boken. Tänkte från första början att kanske det skall vara "ÅSKA" och kollade om "JYRY" fanns där och det gjorde det. JYRY =dunder, dundret


OK, då kommer förklaringen, JURY skall associera till något med kraft och styrka precis som sisu.

Re: SISU

InläggPostat: 24 okt 2009, 20:01
av Lapphund
JYRY är nästan samma än kraftig. Jyry betyder också stort ljud.

Re: SISU

InläggPostat: 27 maj 2010, 21:20
av Per Thomson
Här kommer en ny rapport med garage-foton från Jouni i Torneå, han meddelar:
>>>
Jag har testat lite min Sisu -66. Flaket och Foco kranen saknas fortfarande men kanske jag hinner under sommaren... Den funkar bra och i valborg jag körde över 10 mil. Speglar måste också göras och mycket annat.
Ni har i Sverige väldigt intressant tidning "Klassiska Lastbilar"! Hoppas vi får lika i Finland, och hoppas vi få se Sisu och Vanaja i tidningen!
Häls. Jouni Hentilä, Torneå, Finland
<<<
leyland o.400 008_1.jpg
leyland o.400 008_1.jpg (76.57 KiB) Visad 30013 gånger

leyland o.400 015_1.jpg
leyland o.400 015_1.jpg (109.4 KiB) Visad 30013 gånger

leyland o.400 021_1.jpg
leyland o.400 021_1.jpg (79.94 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 008_1.jpg
sisu 008_1.jpg (78.89 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 029_1.jpg
sisu 029_1.jpg (89.36 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 054_1.jpg
sisu 054_1.jpg (91.67 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 058_1.jpg
sisu 058_1.jpg (93.11 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 061_1.jpg
sisu 061_1.jpg (89.31 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 062_1.jpg
sisu 062_1.jpg (109.4 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 065_1.jpg
sisu 065_1.jpg (94.24 KiB) Visad 30013 gånger

sisu 067_1.jpg
sisu 067_1.jpg (84.17 KiB) Visad 30013 gånger

Re: SISU

InläggPostat: 27 maj 2010, 21:40
av Anders Ason
Mitä hienoa työtä ja mukava auto!


      :D :D :D

Re: SISU

InläggPostat: 27 maj 2010, 22:31
av Anders
Jädrar vad snygg!!
Dessutom kan barnen på bilden skatta sig lyckliga att de har en far med så pass bra intresse! :mrgreen:
Såna här bildreportage blir man riktigt glad av att se!
Ser med spänning fram emot att få se mera av den här bilen!

Anders

Re: SISU

InläggPostat: 28 maj 2010, 19:07
av Lars-Gunnar
Kyllä, se on ikään kuin se tuli suoraan tehtaalta. Uudet renkaat ympäri ja niin mukavaa ohjaamossa. Hyvää työtä! Onko se auto ilman turbo?

Ja, det är ju som om den kommit direkt från fabriken. Nya däck runt om och så fint i hytten. Bra jobbat! Är det en bil utan turbo?

Ser ni de runda baklyktorna som var så vanliga innehållandes blinkers, bromsljus och backljus.

Vet ni om det har hänt att man renoverat en så stor lastbil från grunden i Sverige som blivit i klass med detta objekt?

SISU:n ser både kraftfull och stadig ut. Fjäderpaketet bak är grymt.

Lars-Gunnar :D :wink:

Re: SISU

InläggPostat: 28 maj 2010, 20:34
av BURTRÄSKARN
Lars-Gunnar skrev:Kyllä, se on ikään kuin se tuli suoraan tehtaalta. Uudet renkaat ympäri ja niin mukavaa ohjaamossa. Hyvää työtä! Onko se auto ilman turbo?

Ja, det är ju som om den kommit direkt från fabriken. Nya däck runt om och så fint i hytten. Bra jobbat! Är det en bil utan turbo?

Ser ni de runda baklyktorna som var så vanliga innehållandes blinkers, bromsljus och backljus.

Vet ni om det har hänt att man renoverat en så stor lastbil från grunden i Sverige som blivit i klass med detta objekt?

SISU:n ser både kraftfull och stadig ut. Fjäderpaketet bak är grymt.

Lars-Gunnar :D :wink:
På fråga nr 2 så svarar jag på direkten Björn Nilsson,mfl,HELRENOVERADE boggibilar med tillhörande släp,som ser ut som om tiden stått stilla,jo nog kan vi sverige också.Björns regent som det står Harry Nilsson STOCKHOLM-GÄLLIVARE på,säger som Gunde Svan,ståpäls :mrgreen:

Re: SISU

InläggPostat: 28 maj 2010, 20:37
av BURTRÄSKARN
BURTRÄSKARN skrev:
Lars-Gunnar skrev:Kyllä, se on ikään kuin se tuli suoraan tehtaalta. Uudet renkaat ympäri ja niin mukavaa ohjaamossa. Hyvää työtä! Onko se auto ilman turbo?

Ja, det är ju som om den kommit direkt från fabriken. Nya däck runt om och så fint i hytten. Bra jobbat! Är det en bil utan turbo?

Ser ni de runda baklyktorna som var så vanliga innehållandes blinkers, bromsljus och backljus.

Vet ni om det har hänt att man renoverat en så stor lastbil från grunden i Sverige som blivit i klass med detta objekt?

SISU:n ser både kraftfull och stadig ut. Fjäderpaketet bak är grymt.

Lars-Gunnar :D :wink:
På fråga nr 2 så svarar jag på direkten Björn Nilsson,mfl,HELRENOVERADE boggibilar med tillhörande släp,som ser ut som om tiden stått stilla,jo nog kan vi sverige också.Björns regent som det står Harry Nilsson STOCKHOLM-GÄLLIVARE på,säger som Gunde Svan,ståpäls :mrgreen:

Men visst är SISUN jättefin ,helt klart en jätterenovering :D Ja ju mer man tittar på den ,så blir man mer och mer imponerad,ja du har nog rätt Lars-Gunnar :oops: Och han som renoverarar verkar ju ha gott om hjälplastare som hjälper till men renoveringen :lol:Lars-Gunnar ni har det väl lika kallt i Sundsvall som i Burträsk,men som det står i den gamla bondepraktikan APRIL VÅT,MAJ KALL ,FYLLER ALLTID BONDENS LADA ALL.Så alla i SVERIGE vi kommer att få en( SUPER SOMMAR),om man talar Scaniaspråk.Talar man Volvospråk som Lars-GUNNAR och mig så blir det en TURBOSOMMAR :mrgreen:

Re: SISU

InläggPostat: 29 maj 2010, 09:15
av Anders Ason
Även villagaraget är imponerande, t o m en liten lekstuga bredvid.

Undra bara varför inte Sisu blev ett större märke här och även internationellt?

Re: SISU

InläggPostat: 29 maj 2010, 12:29
av Anders
Anders Ason skrev:

Undra bara varför inte Sisu blev ett större märke här och även internationellt?


Det är en bra fråga. Men Sisu var väl aldrig så exportinriktade?
Några bilar har ju sålts här, bla köpte väl vägverket ett gäng på 50-talet, och några ströchassien nu och då.

Anders

Re: SISU

InläggPostat: 13 jun 2010, 22:30
av telipyöra
Finns ingen turbo i min Sisu. Ramen är starkare som i grannens Volvo F12 8X2 grusbil!
Också akslarna och fjädrar är modell stark och fjäderpakett ligger ovanpå aksel.
Men motor är engelsmann...
I hytten finns mycket grejer från BEGE och hytten är stål överallt och mycket bättre hållbar mot rost som i Bege.
Tänka om Scania-Vabis och Sisu gick ihop, genom deras planering under -60-70tal.
Sisus ram+ akslar, Scanias motorer, Fullerlåda eller Scaniaslåda, Scanias stålhytt (hotell Scania :D )! Vilken skogmaskin! :lol:

Re: SISU

InläggPostat: 13 jun 2010, 22:51
av Lars-Gunnar
telipyöra skrev:Finns ingen turbo i min Sisu. Ramen är starkare som i grannens Volvo F12 8X2 grusbil!
Också akslarna och fjädrar är modell stark och fjäderpakett ligger ovanpå aksel.
Men motor är engelsmann...
I hytten finns mycket grejer från BEGE och hytten är stål överallt och mycket bättre hållbar mot rost som i Bege.
Tänka om Scania-Vabis och Sisu gick ihop, genom deras planering under -60-70tal.
Sisus ram+ akslar, Scanias motorer, Fullerlåda eller Scaniaslåda, Scanias stålhytt (hotell Scania :D )! Vilken skogmaskin! :lol:


telipyöra!

Är det en Rolls Royse på 265 HK? Hur var denna motor?

Annars är SISU:n mycket professionellt renoverad och fjäderpaketet imponerar. Jag vet att SISU har fått exportera sina mycket kraftiga bakaxlar till andra fabrikanter som har satt in dem i sina bilar som kör timmer, med lass som är större än vi tillåtits köra. Ja, det finns säkert hytter som är bättre än BeGE:s utanför Sverige.

Vad innebär det att axlarna ligger ovanpå axlarna? Enklare konstruktion och kraftigare mothåll/mindre brustna fjädrar?

Lars-Gunnar :)