Gasmotor för trä

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 27 nov 2023, 12:41

Hej,

Under andra världskriget och det följande årtiondet var gasmotorer i trä populära på grund av bränslebrist.

Som jag sett i olika dokument, vid någon tidpunkt, Sverige hade ca 90% av fordon som körs på trä / kol gas.

Jag såg några omnämnanden över internet, trägasgenerator och motorer var fortfarande populära i många år efter kriget. Fram till 2000-talet. Men det verkar som om de helt försvunnit under de senaste 20 åren eller så.

Jag undrade om någon av er har förstahandsupplevelse med sådan teknik?
Kanske någon har en fungerande installation i sitt garage?
Eller känner någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Anders Ason » 27 nov 2023, 13:02

I Sverige kallad Gengas (generatorgas). Jo det var vanligt och i alla sammanhang där förbränningsmotorer skulle drivas i samband med bränslebristen. Sverige var i stort sett avstängt under kriget och med den enda isfria hamnen i norr, då på den finska sidan, Petsamo nu ryskt. Men det fanns alternativ som Sulfitsprit som luktade starkt som rotmos (mos på kålrötter).
Det var en restprodukt med lågt energivärde och kom från pappersindustrin.

Min fars första egna lastbil hade varit försedd med ett gengasaggregat. Det såg jag aldrig, bara spåren efter det som det igenlagda hålet i flaket.

Under min uppväxt såg jag dock många aggregat kvsar på olika fordon, men de körde på bensin och diesel.

Tyvärr var gengasen mycket giftig och luktfri så det hände många olyckor även med dödsfall.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Noxcania » 27 nov 2023, 20:38

De finns en del på youtube om folk som använder gengas även i dessa tider.
Jag har dock hellre LPG, som tex i Josephine Studebaker.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Per Thomson » 28 nov 2023, 11:56

W1316.jpg
W1316.jpg (37.56 KiB) Visad 1311 gånger

Så fort kriget upphörde försvann gengasdriften också, det var nog bara undantagsvis den fortsatte att användas.
Av beredskapsskäl under "kalla kriget" experimenterades det lite med gengas på nyare bilar, bl a en Scania. I nutid finns en och annan motorentusiast som använder gengas, mer av hobbyskäl kan man anta. Du hittar säkert någon sådan på nätet.
Efter gengastiden körde pappa, se bilden, sin bil på fotogen men startade på bensin.
Det är jag som sitter på motorhuven och storebror Ove på kofångaren. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Per Thomson » 28 nov 2023, 12:26

Under ett 50 års jubileum efter andra världskrigets slut visade FAK (Försvarets automobilklubb) Helsingborgsavdelning upp en gengaslastbil på stortorget som jag var med och demonstrerade. Efter uppvisningens slut fick jag nöjet köra bilen ut från stadens centrum till ett garage. Jag vill minnas att bilen nätt och jämt orkade upp för den branta landborgen men ägaren som var med visade på knep hur man tillfälligt kunde få extra kraft med något spjäll.

Tidigare här på forumet har det framkommit att motorer som gått på gengas tog slut i förtid. Jag minns inte om det var gasens fel eller krigstidens sämre olja som orsakade det ökade slitaget. :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 28 nov 2023, 12:53

Tack för svaren!

Internet är fullt av människor med alla möjliga påståenden.

Det är mycket svårt att bekräfta något de säger eller visar.

Men det finns några människor som fortfarande experimenterar med denna teknik, mestadels i USA och Indien.

Tack för bilden! Den är verkligen fin.

Jag tror att motorslitaget berodde på smutsen i Gengas. Om processen var otillräcklig eller filtreringen så fanns det mycket tjärkondensation och slipande partiklar i insuget / cylindern.

Det skulle vara väldigt spännande att se en i drift!
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav magirus » 06 dec 2023, 00:51

En hemsida med bra info.
Tyvärr har det inte hänt så mye på ett bra tag men info är pålitlig.

http://www.gengas.nu/

Så vitt jag förstått av di gamle jag pratat med så var det framför allt ventilerna som tog stryk men givet torde oljekvalité mm som bidrog till ökat motorslitage.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 06 dec 2023, 09:14

Hej @magirus,
Tack för att du delade länken!
Jag kände inte till den här sidan tidigare.
Det verkar som om den är en bra informationskälla.
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav magirus » 08 dec 2023, 11:01

Fint! :D
Ja, han som har sidan är en seriös man. Jag har träffat honom och bla hört ett föredrag som han gav.
Informationen i litteraturen han samlat som går att läsa har i min värld varit att lita på.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Gasmotor för trä

Inläggav oha280 » 02 jan 2024, 14:00

Vad roligt att någon fortfarande är intresserad av gengasdrift.
Jag har haft flera fordon på modern tid som jag har kört på gengas, alla med ved kubb:
-Volvo Duett 1965 med B18, Hesselman gengasaggregat
-Volvo B11 1936 lastbil med FC motor, Hesselman gengasaggregat
-Sisu SH-2 1938 lastbil med Imbert gengasaggregat
-Volvo Lv 112 1944 lastbil med Hesselman gengasaggregat
Den sistnämnda var min enda bil hela sommaren 1986 så det gick åt åtskilliga säckar ved.
Jag har ganska goda kunskaper om dessa då det har blivit många timmar med vedhuggning och mil bakom ratten.
Imbert och Hesselman är bästa och enklast att använda och bygger på Imberts patent. Kolgas är dyrt och smutsigt att hålla på med så det har jag aldrig provat på.
Jag har två projekt på gång, båda Volvo, den ena lastbil av Lv 110 serie och den andra Pv 800 pick-up. Har hunnit börja med den första men den är långt ifrån klar då det har kommit allt möjligt annat som hus och garagebygge däremellan. Men i år får jag mer tid framöver då pensionering närmar sig, då kanske projekten får lite fart igen.
Jag har samlat på mig ett antal gamla aggregat som kan användas delvis som de är och delvis som mallar för nytillverkning. Instruktionsböcker har jag också till fler aggregat, liksom Dagens Nyheters gengas tidning (från 1939 vill jag minnas) där första bilden är kungens personbil som konverteras till gengas.

Hälsningar, Timo
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 14 jan 2024, 22:06

Hej Timo,


Det är verkligen trevligt att du berättar för mig att du har lite praktisk erfarenhet!

Jag börjar bli intresserad av gengas, inte för att köra ett fordon utan som ett allmänt bränsle.


Jag bor i en lantlig del av södra Sverige, som du gissade i en stor skog.

De senaste två vintrarna har varit lite skakiga på grund av elprisfluktuationerna. Den här vintern är inte annorlunda.

Jag gillar inte att elbolaget sätter vilket pris de vill. Från förra månaden till den här månaden har priset mer än fördubblats och jag tror att det kommer att bli ännu högre.

Om jag nu har en dieselgenerator skulle jag få ett bättre pris än från elbolaget. För elnätsavgiften, 12 månader, kan jag faktiskt få en billig sådan.

På sommaren är det ganska bra, från solceller kan jag få mer el än jag kan använda. Våren och hösten är också OK. Tidigare hade jag ett komplett system som fungerade i ett år.

Det är bara vintern...

Jag tror att du redan vet vart jag är på väg.

Jag behöver något för vintermånaderna, för att backa upp min el.

Det går att göra med diesel eller bensin, men det är ändå ganska dyrt.

Jag eldar med ved för att värma mitt hus, och om jag kan använda den för att få igång en generator skulle det vara spännande!
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Noxcania » 15 jan 2024, 17:46

En fartygskompis sa før en hoper år se'n att s.k. "tändkulemotorer går på allt som rinner & brinner" varpå jag sa att "ångmaskiner går på allt som brinner!" så en liten ångmaskin me generator torde la funka om man har vedtillgång...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2024, 17:50

Hade en bekant som bodde långt ute i skogarna och ofta utsattes för strömavbrott. Han köpte en kinesisk dieseldriven generator för ca 15 kkr exkl moms. Inkopplingen på husets elnät får inte göras utan att det skiljs helt från det allmänna nätet. Att fixa den omkopplingen kostade honom nära det dubbla priset för dieselgeneratorn. Dessutom blev han tvungen att bygga ett bullerskydd då dieselmotorn hade en fruktansvärd ljudnivå. Vid första tillfället då den skulle behövas behagade den inte starta, det var sommardiesel i tanken. :cry:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Noxcania » 16 jan 2024, 18:40

Ett annat liknande sätt som Per skrev om e ju att skaffa en vanlig stationär dieselmotor + en 220 generator, en vattenkyld låter mindre & kan has i nå'n grop, finns ju små 3-cyl bilmotorer & ju større motor = ju mindre ansträngning før den...
Senast redigerad av Noxcania 20 jan 2024, 23:06, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2024, 17:16

Vad har du för värmesystem idag?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster