Smutsigt förfilter

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2022, 20:26

Tack Malte, sådana minneshistorier uppskattas! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Drängen » 08 nov 2022, 10:24

Kan bli ömse eskapader med dieslar. Tillbringade rätt mycket av uppväxten på ett åkeri som bl.a hade maskintrailrar. Den verksamheten innebar en hel del helgjobb. Åkeriet hade en period en begagnad FB 88, som förmodligen hade börjat släppa färg inne i tanken. Det gjorde att man med jämna mellanrum fick rensa glaskoppen från smuts. En söndag blev det stopp efter en mindre väg i nordvästra Jämtland. Upp med hytten, ta lös koppen och torka ur densamma. Av nån anledning fick chauffören för sig att knacka koppen mot framdäcket för att få ur allt. Jag skulle just varna för att han kunde tappa den, när just det hände. På väg mot backen hann den självklart träffa en hjulbult, så en bit slogs ur glaset... Där stog vi med näsan mitt i ansiktet, utan att ha nån lösning. Efter ett tag dyker delar av av ett lokalt fotbollslag upp i en PV, och erbjöd skjuts till närmsta by. Där fanns en bussägare, som turligt nog hade ett nytt glas. En mackägare på byn erbjöd skjuts tillbaka, så efter ett par timmar var vi på rull igen.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 08 nov 2022, 17:09

Trevlig historia även denna, lustigt hur hopplösa situationer ändå finner en lösning. :D

Om det hade varit en LB76 hade det inte varit särskilt roligt jämfört med en FB88. Fick stopp på E4:an småländska höglandet faktiskt ett par gånger när det var riktigt kallt på grund av holländsk diesel i tanken. Vid ena tillfället klarade det sig med en skvätt T-sprit i tanken innan motorn hade lagt av, vid det andra var det en kombination av smutsigt filter och köld. För att undvika sådana stopp fortsättningsvis tankade vi motorfotogen i Tågarp motsvarande den mängd diesel vi hade förbrukat från Holland. Det var innan E6 motorvägen hade byggts fram till Helsingborg.

EUROPA014.jpg
EUROPA014.jpg (349.45 KiB) Visad 2328 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Drängen » 08 nov 2022, 21:05

Jag har även bistra erfarenheter av Scania och dieselproblem. Första veckan av 1979 hade jag varit ner till Oslo med en LBS140. Nyårshelgen hade varit kall, så att bilen inte gick riktigt rent första milen var inte direkt oroande. Och efter tankning i Åsarna tyckte jag den skötte sig. På hemvägen var det -23, så när jag stanna för mat i Herbergsåsen mellan Kongsvinger och Klöfta så fick bilen gå på lite förhöjd tomgång. Dock hade den stannat när jag kom ut igen, så det var bara att pumpa upp hytten och lufta. Fick fyr i pannan igen, men bara en kort stund. Eftersom jag förmodade att den drog tjuvluft började jag kolla packningar där det fanns några. Jag rekommenderar ingen att hålla på med diesel i -23 utan handskar, jag märker fortfarande av det i fingrarna vintertid. Efter mycket rengörande och felsökande tog bilägaren och jag gemensamt beslutet att bärga den till en större mack/truckstop utanför Skarnes, ett par mil därifrån. Nu var klockan natten, så dom ställde in den i smörjhallen till morronen. Smörjkillen mötte mig med ett snett flin när jag vaknat till liv. -Du sjekka aldri håndpumpen? fråga han. Och det var nog det enda jag missat. Den hade gått dra något extra, det var där luften kommit in. Man lär så länge man har elever, som gamle magistern sa....
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 09 nov 2022, 19:14

Sådant vill man hellst glömma drängen :cry: men fint att du bjuder på det.

Diesel och kyla på huden var det, då minns jag en obehaglig tidig morgon när jag var på hemväg från Finland via Torneå/Haparanda första året med 88:an. Hade väl sovit några timmar men innan start var det lämpligt att lätta på trycket. Väl utanför hytten upptäckte jag att den ena 400 literstanken också kissade i framgavelns nederkant och det ganska mycket. Räddas vad kunde räddas, turligt nog var dessa specialgjorda tankar indelade i fack med kommunicerande ledningar och ett par kranar. Med lite omkoppling av dessa ledningar kunde jag blockera det läckande facket och rädda 3/4 delar av återstående diesel. Den totala tankkapaciteten var 800 liter. Sagt och gjort, på med overall och ner på den kalla snön under bilen. Vid flyttning av en ledning bar det sig inte bättre än att jag blev helt översköld av diesel innan jag fick ledningen, en ganska grov slang, på plats. Det var kaaallt, kom med nöd och näppe upp i hytten och på med full värme. Vid infarten till Kalix strax före kl 07 var det en Volvo lastbilsverkstad. Snabbt ur hytten och förklarade läget för en mekaniker som just anlände till sitt jobb med bil. Denne släppte in mig och visade vägen till ställets personalrum för omklädning. Av med mina dieselblöta kläder som brände mot kropppen fastän jag frös, in i duschen där jag stod lääänge. Som tur är hade man alltid klädbyten med sig på dessa resor. Vet inte hur det hade gått om jag inte hade nått denna duschmöjlighet i tid. Men precis som drängen upplevt diesel bränna mot huden, det kändes av länge efter den här händelsen.
När jag kom hem kasserade jag dessa tankar och fick tillverkat nya, dessa blev inte riktigt lika stora, det blev 2 x 350 liter. Tankkapaciteten behövdes, skulle man till Österrike vägrade jag att tanka smutsdiesel i DDR eller Tjeckoslovakien.
På den här bilden (TIR-foto) syns ena sidans tank.

FB88big.jpg
FB88big.jpg (261.43 KiB) Visad 2300 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster