Smutsigt förfilter

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 22 okt 2022, 16:36

De flesta har väl råkat ut för bränsleproblem på grund av igensatt förfilter. I alla fall är det vanligt på veteranlastbilar på grund av att bränsletanken rostar inuti. Ett sätt att mildra rostproduktionen är att hålla tanken fylld så att inte kondens bildas. Påfyllningsröret kan lämpligen smörjas in med en tunn motorolja. Om motorn börjar 'bluddra' vid acceleration eller uppför en brant backe, då är det säkert dags för en rengöring av filtret. Det är alltid idé att ha ett rengjort filter med i reserv. En god idé är också att inför en ny säsong se till att byta till ett rent filter. Det senare glömde jag att göra inför den gångna säsongen. Vid hemfärden från Bromöllaträffen tyckte jag att det stundtals hördes lite missljud från motorn. Väl hemma så kollade jag och så här såg det ut :oops:

20221013_121912.jpg
Glaskopp med förfilter
20221013_121912.jpg (617.45 KiB) Visad 4810 gånger

Filtret går faktiskt att öppna i ena änden, då får man ur även mindre partiklar som lyckats tränga igenom nätet. För att kunna öppna behövs en kniv med tunt blad som man pressar in vid den synliga delningen i ena änden, till vänster på bilden. Detta görs växelvis till motstående läge. När man så har lyckat få en glipa runt hela delningen kan man bända försiktigt med en kraftigare kniv, även då växelvis runt omkretsen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav ankarback » 23 okt 2022, 16:21

Oj, det där såg inte så kul ut. Var sitter filtret? Kanske en dum fråga men jag kan inte se något på min bil. Sitter dom kanske bara på bilar som har en "glaskopp" på bränslepumpen?

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Anders Ason » 23 okt 2022, 17:58

Sitter på alla dieselmotorer vilket är nödvändigt då toleranserna i insprutningspumparna har mycket små marginaler. Två runda likadana på din Scania (och Volvo). Luftskruv på ovansidan. Filtren är nog bland det första du ser när du öppnar huven eller tippar hytten. De är ganska stora, sitter tillsammans och sitter högt upp ofta.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Bo Abrahamsson » 23 okt 2022, 22:54

Det filtret som Per visar bild på är ett förfilter som i det här fallet sitter på matarpumpens undersida, dom filter Anders skriver om kommer senare i bränslesystemet följ bränsleröret från matarpumpen så kommer du till 2 st. stora filterhållare de dom Anders syftar på.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav ankarback » 24 okt 2022, 14:14

Bo Abrahamsson skrev:Det filtret som Per visar bild på är ett förfilter som i det här fallet sitter på matarpumpens undersida, dom filter Anders skriver om kommer senare i bränslesystemet följ bränsleröret från matarpumpen så kommer du till 2 st. stora filterhållare de dom Anders syftar på.
Hälsn.
Bosse


Ja, dom filtren har jag så klart. Det lilla förfiltret kan jag inte hitta.

mvh
Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Anders Ason » 24 okt 2022, 14:54

Ja, dom filtren har jag så klart. Det lilla förfiltret kan jag inte hitta.

mvh
Johan


    Förfiltret är ett av dom stora som sitter bredvid varandra och de ser lika dana ut. Där sitter även en luftningsventil. Byt ut båda filtren.
    Det som sitter först när bränslet kommer fram till motorn kallas förfilter och som får ta den värsta skiten.

    /A


bränslefilter.jpg
Lånad dålig bild.Har bilder men på annan HDD.
bränslefilter.jpg (534.94 KiB) Visad 4738 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 24 okt 2022, 16:07

Den bilden stämmer nog inte för alla motorer Anders.
Kanske du har tagit bilden på en nyare motor.
På DS10 och DS11 är det som Bosse beskriver, alltså ett grovfilter inuti en glas eller aluminiumkopp. Glaskoppen syns på min bild i trådens början. Filterinsatsen består av ett finmaskigt mässingsnät kring en plaststomme. Måttet på glaskoppen är ca D 30 och L 50 mm, alltså en ganska liten sak jämfört med huvudfiltren.
Matarpumpen är integrerad med dieselpumpen. Efter detta förfilter kommer sedan två stora burkar som hyser varsitt pappersfilter, dessa benämner jag huvudfilter även fast ett kommer först då de är anslutna i serie. Huvudfilterburkarna sitter högst upp på motorns framsida för de motorer jag hänvisar till.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav herrstina- » 26 okt 2022, 12:11

Det är långt ifrån alla bilar dom har det lilla förfiltret.

Scania hade det på alla bilar i många år, Volvo som tillval vissa år och tex. på tyska bilar fanns det ibland... Förmodligen tyckte man att det blev "kaka på kaka" med sil både på sugröret i tanken och det här lilla filtret som egentligen är samma sak. Finns det ett förfilter sitter det alltid någonstans på sugröret innan matarpumpen, eller på själva matarpumpen.

"Glaset" behöver inte tvunget vara av glas, det fanns i aluminium också.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav 30Fredrik » 28 okt 2022, 09:37

Rekommenderar att ha med i bilen, både 1 nytt förfilter+glaskopp och glöm inte gummipackningen som sitter mellan glaskoppen och förfilterkroppen, i fall gummipackningen är kass, blir det läckage! Allt det jag skriver om gäller min Scania DS11. Allt detta finns hos välsorterade dieselverkstäder! MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav magirus » 03 nov 2022, 13:17

Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 03 nov 2022, 17:28

Ser ut att vara identiskt. Kanske inte lönt att rengöra :D
Bra jobbat!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav magirus » 05 nov 2022, 12:55

Jepp, är identiskt.
Även repsatsen för matarpump o tillika handpumpen som OIE för är användbara för de flesta som har Boschgrejor.
Lägger in litt fler länkar

handpump plasthatt gänga M16x1,5
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7

handpump helt i metall, M16x1,5 gänga
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7

repsats matarpump
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7

Tryckutjämnare, ser ut som en parabol o sitter på en del BOSCH insprutpumpar
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Kjell T » 05 nov 2022, 14:52

Tryckutjämnaren har jag hört kallas ROBO-membran eftersom det skulle vara en grej som endast använts på fordon tillverkade i Sverige och utrustade med Bosch insprutningspump.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2022, 11:14

Toppen, Tack Magirus!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Smutsigt förfilter

Inläggav Malte. E » 07 nov 2022, 17:12

Förfilter,
(och tryckutjämnare)
Citerar Kjell T="Tryckutjämnaren har jag hört kallas Robo-membran, eftersom den endast används på fordon tillverkade i Sverige." (Forumet 5/11.)
Det visste jag inte ! Man blir aldrig fullärd!
Denna lilla pryl lever ett undangömt liv, på vissa motortyper väl dold bakom insprutningspumpen, få ägnar väl den en tanke, om de ens vet om dess
existens.
Jag blev själv en gång rejält påmind om den. Jag färdades norrut på RV 66. Bilen var en LBS111,enligt skyltar och papper .Men det stämde inte. Efter
30-50 tillverkade exemplar tyckte Scania att den rätta typbeteckningen borde vara LBFS 111, och de följande bilarna fick ny typbeteckning.
Är det sådant som kallas förseriebilar ? Motorn var givetvis av typ DS11.
"Emellertidockemedan", som gamla gubbar iland uttryckte sig, nu åkte jag på en nyasfalterad sträcka där man lagt på ett lager ljus småsten på topp.
En blick i speglarna avslöjade att det dammade rejält efter mig. Så växlade beläggningen till normal svart asfalt igen. Men en ny titt i speglarna efter
några km visade att molnet fanns kvar bakom mig. " nä´va´f-n är det nu?" In på nästa parkeringsficka och ur hytten, runt till bilens högra sida och
konstaterade att det rann dieselolja runt fötterna Fram med domkraftspaken och tippade hytten.
"Den lilla prylen ifråga" , hade gängats loss och fallit ner, men turligt nog fastnat i förträngningen mellan pump och motorblock. Man måste ha tur
ibland, hade den fallit ner på vägen hade jag sannolikt måst tillkalla hjälp .Men den behövde ju dras fast. NV vill jag minnas var28mm, så stor nyckel
fanns inte ombord, men den tunna polygriptången räddade läget DEN gången. Fortsatte några mil till närmaste Scaniaverkstad. Där fanns den rätta
U-ringnyckeln.
Detta om tryckutjämnare.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster