av Malte. E » 07 nov 2022, 17:12
Förfilter,
(och tryckutjämnare)
Citerar Kjell T="Tryckutjämnaren har jag hört kallas Robo-membran, eftersom den endast används på fordon tillverkade i Sverige." (Forumet 5/11.)
Det visste jag inte ! Man blir aldrig fullärd!
Denna lilla pryl lever ett undangömt liv, på vissa motortyper väl dold bakom insprutningspumpen, få ägnar väl den en tanke, om de ens vet om dess
existens.
Jag blev själv en gång rejält påmind om den. Jag färdades norrut på RV 66. Bilen var en LBS111,enligt skyltar och papper .Men det stämde inte. Efter
30-50 tillverkade exemplar tyckte Scania att den rätta typbeteckningen borde vara LBFS 111, och de följande bilarna fick ny typbeteckning.
Är det sådant som kallas förseriebilar ? Motorn var givetvis av typ DS11.
"Emellertidockemedan", som gamla gubbar iland uttryckte sig, nu åkte jag på en nyasfalterad sträcka där man lagt på ett lager ljus småsten på topp.
En blick i speglarna avslöjade att det dammade rejält efter mig. Så växlade beläggningen till normal svart asfalt igen. Men en ny titt i speglarna efter
några km visade att molnet fanns kvar bakom mig. " nä´va´f-n är det nu?" In på nästa parkeringsficka och ur hytten, runt till bilens högra sida och
konstaterade att det rann dieselolja runt fötterna Fram med domkraftspaken och tippade hytten.
"Den lilla prylen ifråga" , hade gängats loss och fallit ner, men turligt nog fastnat i förträngningen mellan pump och motorblock. Man måste ha tur
ibland, hade den fallit ner på vägen hade jag sannolikt måst tillkalla hjälp .Men den behövde ju dras fast. NV vill jag minnas var28mm, så stor nyckel
fanns inte ombord, men den tunna polygriptången räddade läget DEN gången. Fortsatte några mil till närmaste Scaniaverkstad. Där fanns den rätta
U-ringnyckeln.
Detta om tryckutjämnare.
Malte E.