Het gas att värma med

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Het gas att värma med

Inläggav Noxcania » 03 maj 2022, 19:54

Jo nu e de som så att jag har ett støtfångarjärn som e bøjt lite mitt på & när vi sålde sista båten så åkte gasflaskor & klockor med så nu står man & längtar tibax (kan även stavas "tillbaka" men det är ju inte rätt! :mrgreen: ) till tiden då man hade resurser... Så jag satte kättingtalja i spänn, testade med en liten gasolbrännare lääänge & slog se'n all va jag orkade men fjäderstål vill helst inte ändra form när man vill, tydligen bara när man inte vill alls.
Nåja; finns de nå'n gas som e het nog att använda som inte e acetylen & oxygen?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Het gas att värma med

Inläggav Kjell T » 03 maj 2022, 20:06

Har man möjlighet att låna en induktionsvärmare är det ett elegant och smidigt sätt att värma.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Het gas att värma med

Inläggav Noxcania » 03 maj 2022, 21:33

De va nå' nytt man inte viste va de va men efter lite googelering så vet jag nu! Att låna grejjor e svårt eftsom jag inte bott här så länge & inte har många polare här, folk e lite knepiga; dom e så glada & trevliga sååå men se'n e de stopp så man inte blir kompisar. Har diskuterat de me andra inflyttade som tycker likadant, känns knäppt när man bott på så många olika ställen & alltid haft lätt att få polare øverallt utom här, till&me närmaste grannarna håller avstånd, måste va før att man børjar se død ut... Annars hade man ju åtminstone kunnat låna gas.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Het gas att värma med

Inläggav Stenhuggarn » 03 maj 2022, 22:18

Något liknande detta hade ju fixat det i alla fall. Rätt billigt också.

https://www.youtube.com/watch?v=TXZX8bUtgak
https://www.youtube.com/watch?v=Fuk7Lw_uV5s
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Het gas att värma med

Inläggav Noxcania » 04 maj 2022, 16:51

Ja de e klart, kan man ju gå till väga!
Såg en video, en kis i staterna, som hade en liten handhållen brännare som liknade min gasolbrännare men han eldade järnet glødgande røtt & man undrar ju hur många olika sorters gas de finns på så små tuber, mejbi de e annorlunda i USA & mejbi de finns flera olika sorter där än hos oss..?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Gasolsyrebrännare

Inläggav Bengt Dahlberg » 07 maj 2022, 19:08

Noxcania skrev:Jo nu e de som så att jag har ett støtfångarjärn som e bøjt lite mitt på & när vi sålde sista båten så åkte gasflaskor & klockor med så nu står man & längtar tibax (kan även stavas "tillbaka" men det är ju inte rätt! :mrgreen: ) till tiden då man hade resurser... Så jag satte kättingtalja i spänn, testade med en liten gasolbrännare lääänge & slog se'n all va jag orkade men fjäderstål vill helst inte ändra form när man vill, tydligen bara när man inte vill alls.
Nåja; finns de nå'n gas som e het nog att använda som inte e acetylen & oxygen?


En gasolsyrebrännare behöver visserligen syrgas men värmer mycket bättre än en acetylenbrännare. Använde för länge sedan en sådan för att glödga tubändar till ångpannor.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Het gas att värma med

Inläggav Noxcania » 07 maj 2022, 23:01

Ja jag vet Bengt, har jobbat mycket me de på fartyg; de e ingen ide' att sløsa acetylen när man bara kapar tjocka plåtar & rør. Men nu har jag inga så'na resurser längre.
Nåja, de blev till å kapa spår me kapen, bøja & svetsa & de funkade perfa men inte alls lika snyggt.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster