Sida 1 av 1

Scania 140+ 86

InläggPostat: 13 jul 2021, 19:56
av fredrik123
Tjenare, tänkte smyga in en tråd här med mina små projekt bilar, det blir lite pill då och då med bägge så jag tänker mig att dom får dela tråd. Idag undersökte jag kompressorn på v8'an, den fungerade inte alls och det kom illavarslande metalliska läten från den. När jag väl fått loss och isär den förstod jag varför. Vevaxeln var av, ena staken var av och själva "blocket" var sönder sprucket, förstår inte riktigt hur det har kunnat gå till eftersom båda kolvarna gick lätt och var oskadade. Ny kompressor är iallafall beställd så det problemet bör kunna uteslutas i framtiden. Bifogar en bild på spektaklet. Fälgarna på bilen förresten är 20 tum med spännringar, däcken är väldigt dåliga så samtliga däck lär bytas. Om någon har hyfsade däck på fälg i 22,5" liggandes så är jag intresserad, kanske är det någon som är i behov av dom gamla fälgarna också, eller rent av vill byta? Mvh Fredrik.

Re: Scania 140+ 86

InläggPostat: 19 jul 2021, 18:50
av fredrik123
Då var den nya kompressorn på plats, och allt verkar fungera i tryckluft och bromsväg. Bromsarna tar jämt och fint känns det som, och allt är ovanligt tätt. Även lufttorken verkar fungera som den ska. Då blev det dags för det elektroniska. Knappen till fläktarna verkar vara trasig och blinkersspaken lyser med sin frånvaro men annars verkar allt faktiskt fungera bortsett från några trasiga glödlampor och en kabel som var av till tutknappen. Bifogar en bild från första provkörningen.

IMG_20210719_181852333_HDR.jpg
IMG_20210719_181852333_HDR.jpg (312.8 KiB) Visad 7132 gånger

Re: Scania 140+ 86

InläggPostat: 20 jul 2021, 08:45
av Per Thomson
Märkligt brott på kompressorns vevaxel. :o
Jag hade nog behållit de gamla fälgarna med 20" hjul. Det är i stort sett samma ytterdiameter.

Re: Scania 140+ 86

InläggPostat: 21 jul 2021, 17:51
av fredrik123
Per Thomson skrev:Märkligt brott på kompressorns vevaxel. :o
Jag hade nog behållit de gamla fälgarna med 20" hjul. Det är i stort sett samma ytterdiameter.

Ja jag blir inte klok på vad den där stackars kompressorn har råkat ut för, en vevaxel går ju inte av utan anledning känns det som. Anledningen till att jag tänkte byta däck till 22,5" är för att det är lättare att få tag i fina begagnade + att dom är ganska mycket billigare vill jag minnas, sen tycker jag personligen att dom här bilarna går mycket behagligare efter vägen om man sätter dit lite bredare hjul i fram, typ 385 breda. :)

Re: Scania 140+ 86

InläggPostat: 21 jul 2021, 20:14
av Bigmanstown
Ang. kompressorhaveriet: Det beror på att en vevstake först har brustit och sedan legat och slagit i botten, med följden att belastningen blivit ojämn. Hur märker man det? Varje gång kompressorn laddar så hörs ett metalliskt ljud som upphör när kompressorn avlastar. Hur vet jag då detta? Hände mej för 35 års sedan! :D

Re: Scania 140+ 86

InläggPostat: 25 jul 2021, 11:15
av fredrik123
Bigmanstown skrev:Ang. kompressorhaveriet: Det beror på att en vevstake först har brustit och sedan legat och slagit i botten, med följden att belastningen blivit ojämn. Hur märker man det? Varje gång kompressorn laddar så hörs ett metalliskt ljud som upphör när kompressorn avlastar. Hur vet jag då detta? Hände mej för 35 års sedan! :D

Ahaaa, ja nu när jag kollar lite närmre ser det ut som att lagret på ena vevstaken hade skurit ordentligt. Det måste väl vara det som orsakade att vevstaken gick av antar jag, det låter som en rimlig förklaring i mina öron iallafall. :D