Bilprojekt.

Jag har en del "projekt" av olika slag en del är inte påbörjade, några är halvfärdiga, enstaka är i stort sett färdiga.
Det som jag urprungligen skulle fixa med i lugn och ro var en gammal trotjänare från epoken då det fortfarande producerades användbara lastbilar på västkusten, det handlar om en F12 -90.
Jag köpte bilen ny och har använt den i åkeriet tills våren -04 då den avverkat 230.000 mil. Den enda större reparationen var vid 110.000 mil då kamaxeln behagade gå av på mitten, då gjordes en motorrenovering.
Det blev lite av en sport att se hur långt en lastbil kunde rulla innan den stannade, bilen blev "omodern" både förar och miljömässigt innan den slutade fungera så vi vet fortfarande inte hur långt man kan köra. Transmissionen på bilen är fortfarande orörd.
För att skona trotjänaren från en strävsam pensionering i Asien eller Sydamerika beslöts det att jag skulle skruva sönder den och sätta ihop den igen för att se om den kunde återuppstå som en ny lastbil. Detta är nu gjort och bilen kommer i framtiden att bli mitt rullande semesterhem runt om i världen. För att iden ska fungera har en gammal skåptrailer kortats och fixats till, den ska så småningom inredas som kamuflerad bostad och bilens lilla flak har utrustats med en gammal armékran för att kunna få ombord en liten bil för utflykter på diverse semesterorter.
Bilen är placerad i malpåse och ska stå i ett lager till år 2020 år det tänkt.
Av någon anledning kan jag inte få med alla bilder jag tänkt, får väl skicka en laddning till senare.
Under resans gång har det hänt en del olika saker som ställt till det lite, det innebär att det utöver den här bilen finns ytterligare någon gammal lastbil, en buss, en väldans unik gammal limousin och några personbilar som ska fixas till.
Stina.
Det som jag urprungligen skulle fixa med i lugn och ro var en gammal trotjänare från epoken då det fortfarande producerades användbara lastbilar på västkusten, det handlar om en F12 -90.
Jag köpte bilen ny och har använt den i åkeriet tills våren -04 då den avverkat 230.000 mil. Den enda större reparationen var vid 110.000 mil då kamaxeln behagade gå av på mitten, då gjordes en motorrenovering.
Det blev lite av en sport att se hur långt en lastbil kunde rulla innan den stannade, bilen blev "omodern" både förar och miljömässigt innan den slutade fungera så vi vet fortfarande inte hur långt man kan köra. Transmissionen på bilen är fortfarande orörd.
För att skona trotjänaren från en strävsam pensionering i Asien eller Sydamerika beslöts det att jag skulle skruva sönder den och sätta ihop den igen för att se om den kunde återuppstå som en ny lastbil. Detta är nu gjort och bilen kommer i framtiden att bli mitt rullande semesterhem runt om i världen. För att iden ska fungera har en gammal skåptrailer kortats och fixats till, den ska så småningom inredas som kamuflerad bostad och bilens lilla flak har utrustats med en gammal armékran för att kunna få ombord en liten bil för utflykter på diverse semesterorter.
Bilen är placerad i malpåse och ska stå i ett lager till år 2020 år det tänkt.
Av någon anledning kan jag inte få med alla bilder jag tänkt, får väl skicka en laddning till senare.
Under resans gång har det hänt en del olika saker som ställt till det lite, det innebär att det utöver den här bilen finns ytterligare någon gammal lastbil, en buss, en väldans unik gammal limousin och några personbilar som ska fixas till.
Stina.