Bilprojekt.

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 22 nov 2008, 19:14

Jag har en del "projekt" av olika slag en del är inte påbörjade, några är halvfärdiga, enstaka är i stort sett färdiga.

Det som jag urprungligen skulle fixa med i lugn och ro var en gammal trotjänare från epoken då det fortfarande producerades användbara lastbilar på västkusten, det handlar om en F12 -90.
Jag köpte bilen ny och har använt den i åkeriet tills våren -04 då den avverkat 230.000 mil. Den enda större reparationen var vid 110.000 mil då kamaxeln behagade gå av på mitten, då gjordes en motorrenovering.
Det blev lite av en sport att se hur långt en lastbil kunde rulla innan den stannade, bilen blev "omodern" både förar och miljömässigt innan den slutade fungera så vi vet fortfarande inte hur långt man kan köra. Transmissionen på bilen är fortfarande orörd.
För att skona trotjänaren från en strävsam pensionering i Asien eller Sydamerika beslöts det att jag skulle skruva sönder den och sätta ihop den igen för att se om den kunde återuppstå som en ny lastbil. Detta är nu gjort och bilen kommer i framtiden att bli mitt rullande semesterhem runt om i världen. För att iden ska fungera har en gammal skåptrailer kortats och fixats till, den ska så småningom inredas som kamuflerad bostad och bilens lilla flak har utrustats med en gammal armékran för att kunna få ombord en liten bil för utflykter på diverse semesterorter.
Bilen är placerad i malpåse och ska stå i ett lager till år 2020 år det tänkt.

Av någon anledning kan jag inte få med alla bilder jag tänkt, får väl skicka en laddning till senare.

Under resans gång har det hänt en del olika saker som ställt till det lite, det innebär att det utöver den här bilen finns ytterligare någon gammal lastbil, en buss, en väldans unik gammal limousin och några personbilar som ska fixas till.

Stina.
Bilagor
OFK 081108 002_resize.jpg
OFK 081108 002_resize.jpg (88.14 KiB) Visad 24339 gånger
OFK 081108 008_resize.jpg
OFK 081108 008_resize.jpg (76.88 KiB) Visad 24339 gånger
OFK 081108 001_resize.jpg
OFK 081108 001_resize.jpg (67.74 KiB) Visad 24337 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 22 nov 2008, 19:20

Här kommer några bilder till på min trotjänare.
Dottern syns på ett par av bilderna, hon är utsläppt och är inte kvar i bilen!

Stina.
Bilagor
OFK 081108 003_resize.jpg
OFK 081108 003_resize.jpg (100.27 KiB) Visad 24324 gånger
OFK 081108 004_resize.jpg
OFK 081108 004_resize.jpg (87.4 KiB) Visad 24316 gånger
OFK 081108 007_resize.jpg
OFK 081108 007_resize.jpg (85.86 KiB) Visad 24316 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav kringlan » 22 nov 2008, 19:53

Ja "jämorns" du vilket kul ekipage. Bra jobbat! :wink:
Men ´nu blev jag ju nyfiken på dina andra projekt :shock: :shock: :shock:
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 31 aug 2008, 22:49

Re: Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 22 nov 2008, 21:01

Jahadu Kringlan, du bidde nyfiken. Jag har en SCANIA 140 -73 bärgningsbil som är inköpt av Johannes Rasmussen i Swebölle strax utanför Kalundborg, Danmark. Den är rätt fräck, bärgningsbil med hyffsad kran.
Den har fått ny motor och en hel del hydraulik är fixad, hytten var totalt upprostad och är svetsad, en hel del chassiejobb.
Det återstår en del småfix, sen är det bästring och målning. Sen ska den "bara" plockas ihop igen.

Jag har en SCANIA 141 -78 som jag hade i mitt åkeri från -83 till -87, den hittade jag förra vintern halvvägs inkörd i ett nerlagt sågverk norr om Lindesberg. Den inköptes och återbördades till fadershuset, den är egentligen köpt som projekt till min allra först anstälde chaufför, vi får nog hjälpas åt en hel del misstänker jag.
Det stora arbetet på den är att byta innerlinen i ramen, den har förintats genom åren. Maskinelt och karossmässigt är den perfekt.

Det finns också en gammal SCANIA-VABIS buss från -64, bussen är byggd på LIER KAROSSERIER i Drammen Norge, den har sett sina bästa dagar men är ett arv från min gamle far och ska inte minst av personliga skäl renoveras. Som du ser på bilden kan den i alla fall flyttas av egen kraft.

Sedan finns det bla. en Imperial limo från -55. Den är rätt speciell och sannolikt den allra första av 127 st byggda. Även den kom i arvet och lyckligtvis hann vi inte köra den till återvinning innan vi informerades om hur pass unik den är.

http://www.imperialclub.com/Yr/1955/Swe ... /index.htm

Som en följd av limon har det inköpts ytterligare 4 st Imperialer från Amerikat. En 2-dörr coupé -56 som i stort sett är klar, vit och skitfin! En 4-dörr sedan -56 i utsökt skick maskinelt och kaross men behöver inredning och lack.
Två st -55,or som är res.dels bilar.

Sen finns det lite Cadillacar, Camaros, Pickisar och en DODGE Charger -06. Men det är ju mer dussinbilar knappt värda att nämnas. Jag vet inte hur mycket man får intressera sig för den här sortens fordon på detta forumet utan att bannlysas.

Stina.
Bilagor
släktträff 2005 082_resize.jpg
släktträff 2005 082_resize.jpg (143.57 KiB) Visad 24283 gånger
HPIM0259_resize.JPG
HPIM0259_resize.JPG (72.17 KiB) Visad 24282 gånger
080920. Div 022_resize.jpg
080920. Div 022_resize.jpg (107.59 KiB) Visad 24279 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav kringlan » 22 nov 2008, 21:21

Hej. & tack för bilder & info, du verka ha en bred smak för allehanda fordon KUL!! :P
Jag tycker att allt inom fordonshobbyn är intressant, tillochmed drifting & japstrimmare med blå neon, & dumpventiler är intressant för att det ger ytterligare en väg in i fordonshobbyn för många ungdomar idag.
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 31 aug 2008, 22:49

Re: Bilprojekt.

Inläggav Anders Ason » 22 nov 2008, 21:39

herrstina- skrev:Här kommer några bilder till på min trotjänare.
Dottern syns på ett par av bilderna, hon är utsläppt och är inte kvar i bilen!

Stina.


    Herre jesses vilken semesterbil och vilket kanonprojekt!
    (Dottern ser ju inte heller alltför ledsen ut!)

    På den bild där man ser denna Smart i "ryggsäcken" får man ju lätt tanken att är det så dessa bilar kommer till och när blir den lyckliga nedkomsten och vem sjutton kan fadern vara? :D :D :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 22 nov 2008, 21:47

Fadern skulle ju kunna vara den 4-axliga lådbilen vi hade. Dom stod ofta parkerade sida vid sida.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav arnfinn » 22 nov 2008, 21:59

Ikke tror jeg du behøver engste deg for bannlysing :lol:

Heftige bilder. Oppfordringen går gjerne videre til andre å dele med oss andre :)
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 22 nov 2008, 22:04

Jadu Kringlan, drifting och blå neon. Där går nog gränsen för mig, men det är antagligen en generationsgrej.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav kringlan » 22 nov 2008, 22:12

herrstina- skrev:Jadu Kringlan, drifting och blå neon. Där går nog gränsen för mig, men det är antagligen en generationsgrej.

Stina.

Ja jag är väl lite för ung jag :P Bara 50 år UNG!! :lol: :lol: :lol:
//K
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 31 aug 2008, 22:49

Re: Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 22 nov 2008, 22:16

Ja, du ser! Jag blev ett år äldre i torsdags, alltså en generationsgrej!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav kringlan » 22 nov 2008, 22:24

Japp!! Då hade vi rätt båda2 :wink:
//K
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 31 aug 2008, 22:49

Re: Bilprojekt.

Inläggav Stellan » 22 nov 2008, 23:08

herrstina- skrev:Det finns också en gammal SCANIA-VABIS buss från -64, bussen är byggd på LIER KAROSSERIER i Drammen Norge, den har sett sina bästa dagar men är ett arv från min gamle far och ska inte minst av personliga skäl renoveras. Som du ser på bilden kan den i alla fall flyttas av egen kraft.
Stina.

En lite udda grej är att GDG köpte Lier Kaross och flyttade alltihop till Kungälv där de fortsatte med busstillverkningen under eget namn. GDG (Alpus) flyttade även upp släp- och flaktillverkningen från Gamlestan i Göteborg till Kungälv samtidigt.

Det är verkligen kul att se vad alla våra kulturarbetare ute i landet har för sig, ser gärna mer av den varan :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilprojekt.

Inläggav Anders Roger Larsson » 22 nov 2008, 23:31

herrstina- skrev:Jahadu Kringlan, du bidde nyfiken. Jag har en SCANIA 140 -73 bärgningsbil som är inköpt av Johannes Rasmussen i Swebölle strax utanför Kalundborg, Danmark. Den är rätt fräck, bärgningsbil med hyffsad kran.
Den har fått ny motor och en hel del hydraulik är fixad, hytten var totalt upprostad och är svetsad, en hel del chassiejobb.
Det återstår en del småfix, sen är det bästring och målning. Sen ska den "bara" plockas ihop igen.

Stina.


Vad är det för bärgningsbyggnation på bilen? Från HF Nielsens Maskinfabrik kanske när bilen är dansk! Har det varit skåpbyggnation tidigare? Den ser fö väldigt kort ut?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Bilprojekt.

Inläggav herrstina- » 23 nov 2008, 00:15

Angående bussen har jag koll på det där med ALPUS och Kungälv, Jag har försökt gräva i historien, jag behöver nämligen två st bakrutor till bussen. Det är samma fönster fram och bak, jag hittade ett påbörjat husbussprojekt i Kramfors med två perfekta vindrutor så jag köpte den bussen, men jag saknar fortfarande två. Så har någon ett bra uppslag är jag tacksam.

Bärgningsbilen har jag inte koll på tillverkaren av aggregatet, men jag inbillar mig att det är någon lokal förmåga som snickrar mycket till Swebölle. En av hudraulcylindrarna till aggregatet kunde jag inte få reparerat i Sverige, det ordnades genom kontakter, av mannen som tillverkat cylindern en gång i tiden. Jag fick intrycket att det var en liten bysmedja. Bilen byggdes av Swebölle själv på deras egen verkstad 1984. Det är ett stort åkeri så den är bara använd för internt bruk. Det har aldrig funnits några skåp så den ser lite annorlunda ut.
Jag har kontakt med åkeriet i Danmark så jag ska försöka ta reda på byggherren.

En rätt kul grej är att på Pärlrallyt i år fick jag av en dansk kille en dansk TRAILER- tidning från 1984 med ett reportage från åkeriet och produktionen av bärgaren.

Stina.
Bilagor
HPIM0063_resize.jpg
HPIM0063_resize.jpg (78.9 KiB) Visad 24192 gånger
CCF20070402_00002_resize.jpg
CCF20070402_00002_resize.jpg (44.18 KiB) Visad 24188 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster