Lite L50S fixande

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 26 mar 2021, 10:46

Ok Bosse, kollade PM men såg bara min egen post, skrev svar.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Amagutt » 26 mar 2021, 11:57

en grov chansning. Om du fyller lagret med fett o sen tar en axel som glider skapligt i "lagerhålet", Och sen passar in axel i lager, förutsatt att det är så fettfyllt att den bara går in typ några mm....sen slår du på axeln....med lite tur kan lagret då pressas ut av fettrycket som bildas. Problemet är väl att du inte har utrymme att få till nått bra slag gissar jag? vet inte i detalj hur det ser ut heller och fungerar nog bara på ett lätat lager....

Bara en dum ide i mängden, men ibland kan en av tio dåliga ideer vara det som löser problemet eller triggar till andra tankar....

Lycka till.
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 26 mar 2021, 18:19

Tibax i sta'n efter en till dag i paradiset... "Slå in den lite først så den lossnar" tyckte vi lät som ett bra tips men inte fasen hände de nå't, en annan sa att de kan va en kant innanfør så då funkar ju inte de alls, se'n fick vi høra att de førmodligen sitter en plåtbit som hålls på plats av svänghjulsbultarna så då måste man ju lossa dom bultarna først... Jag flurade som så att om man lossar alla utom en som man bara lättar lite på & vrider åt sidan så man kan skruva tillbaka en annan som säkerhet & sen ta bort den sista så skulle man slippa få hela svänghjulet på sej.
Bara de att lossa dom bultarna e hyfsat jobbigt; dom sitter ju en bit innanfør sprängkåpan så de blir lite fel vinkel eftsom man behøver førlängningsrør på verktyget.
Så nu jagas de mutterknackare & kompressor.
& i mårn fyller lillkisen 11 bast nere i skeune & här sitter man... :oops:
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 28 mar 2021, 09:51

Håller på att lessna nu; tid, plats & allt får mej att tveka...
Om de e mina egna prylar så kan jag hålla på hur länge som helst då allt står tryggt & kostnaderna kan hållas nere av att de finns oändligt me tid, men detta handlar ju om att få bilen fixad & besiktigad så vi kan åka & få på flak & vidare sydvart...
Kollade baklysena igår, de høgra gløder lite svagt & de vänstra inte alls, tänkte då "jordfel" men så testade jag blinkern & de funkade runt om & inuti ser båda rena & bra ut. Ska mäta om de kommer fram nå'n el idag.
Se'n e de dieseln... Min erfarenhet av att lossa en massa rør e att om de e aluminiumbrickor så e dom uppätna redan & då måste man ju ha friska att ersätta dom me & de har vi såklart inte.
Finns nog fler problem å fixa men de som e jobbigast e att vi borde vart klara før en vecka se'n.

& de e en sak till:
Hur farligt e de me sprickor i svänghjulet..?
Såg att lamellen har kokat ordentligt... Har inte tittat riktigt på de innan men nu när växellådan e längre bak så syns de & om vi måste ha ett annat svänghjul åxå... Blir alldeles matt! Just att bilen står på lånad mark & tid.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 28 mar 2021, 14:06

Okidoki, dagsläget:
Den e till salu, bud!
Frisk lamell finns till & friskt urtrampningslager sitter redan på lådan & svänghjulslager ligger brevid lixom hela växellådan.
:x
Tel till mej antingen:
noll7noll 4noll 66 4noll3
eller noll739 1sex1 fyra9två

eller Ludvig:
noll7noll 99nollnoll sex89
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2021, 19:01

Bra kämpat i vart fall! Och du är nog inte ensam att behöva fatta sådana beslut och tack för din fina redovisning även fast målet inte nåddes. :(
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 29 mar 2021, 20:47

Velighetspolitikerna leker vidare... En massa rostløsning, en massa gasbrännare, en massa rostløsning ånyo & 21'ans krafthylsa & førlängare!
Spara en bult lite lossad, brickan åt sidan, annan bult in i ledigt hål, bricka bort, en till bult till in i lika ledigt hål fast diagonalt = tji bricka i vägen!
Men... MEN... Hur ett lager kan sitta hårt øvergår nu våra ynkliga førstånd!!!
De finns en enda avdragare som skulle funka, hittade den googlande i førrgår, säljs av "Verktygsgrossen" i Täby men gissa vad..? Dom vill inte svara i tele-fånen!
Verktygsgrossen.jpg
Verktygsgrossen.jpg (123.17 KiB) Visad 7726 gånger

Vi har nu testat alla andra modeller.
Men visst; ska man ändå ha av svänghjulet så spelar ju inte lagret nå'n roll alls.
L50S.jpg
L50S.jpg (245.67 KiB) Visad 7726 gånger

Men vissa saker finns nog inte ens på Scania... Førmodligast...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Amagutt » 30 mar 2021, 12:57

sprickor i svänghjul är i regel grunda o skapade pga ythettan från slirande lamell som ytligt expanderar stålet, som sen möter ett kallare innanmäte. Finns säkert många som tycker det är "livsfarligt" o måste bytas men har sett liknande skador och där bara lamell är bytt och som sen rullat vidare utan problem. Ska mycket till om sprickor av denna sort knäcker hela svänghjulet. Sen är det såklart en annan femma om bilen skall rulla hundratusentals mil men antar att detta ändå bara blir för hobbybruk? är ingenting som är jämförbart med det ursprungliga bruket. Klart att det är bäst att byta men tror nog att det fungerar även om du inte byter. Men det är min tro... Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Amagutt » 30 mar 2021, 15:13

jo...såg också att det fanns olika lösning på hur lager sitter fast. Vissa har bara lagret itryckt men....du verkar ha lösningen där brickan under alla svänghjulsbultar även håller fast lagret. Sen skall det inte finnas nått annat som håller lagret. Bild finns i scania motorbok, som kan hittas här på forumet. Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 30 mar 2021, 22:45

Åkte ut idag, tänkte bara byta olja & filter i bruxbilen & småfisa me dieselpumpen & en del blev fixat, men pumpen... Vipphantaget e helt lealøst, upp & ner utan minsta motstånd. CAV-pump, tog en bild:
(tvekar att ta isär røren, g:a aluminiumbrickor e ofta skrot)
Pump1.JPG
Pump1.JPG (164.53 KiB) Visad 7694 gånger


Nåja, hittade nå't som behøvdes før å få loss lagret:
(+ rostløsning, eld & mera rostløsning)
AvDraget.JPG
AvDraget.JPG (171.94 KiB) Visad 7694 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 31 mar 2021, 07:06

Låter lite som kass matarpump, borde inte vara så farligt att fixa... Tills vidare fungerar det att ersätta den med en vanlig el-pump från t.ex Biltema.
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 31 mar 2021, 10:22

Jaha. Men førsta gången vi startade så funkade allt länge, motorn fick gå en ganska lång stund + att vi startade flera gånger. Nästa dag startade den & dog. Sedan bara nästan & till slut inte alls; precis som om dieseln tog slut.
(men när jag mäter i tanken så e de c.a. 25-30 cm mellan yta & tankbotten)
De e ju så attans trångt me värmepaket & grejs ivägen dessutom sitter filtret precis ovanfør generatorn.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 31 mar 2021, 19:45

Blev inte så mycke idag, regn fick lixom ner farten.
Momentdrog svänghjulsbultarna, trodde 1:st momentnyckeln va pajj men tillslut klickade en så då va de ju bara å ta i. Kunde inte få upp både lamell & tryckplattan, lamellen vill ju helst ramla ur... Får bli imårn, då e jag inte ensam.
Blir inte klok på baklysena; de e g:a runda lyktor & inne i dom bor 3 normala glødlampor + 2 liggande smala säkringsliknande & när lyset e tänt så lyser bara dom nedre små. Glømde kolla bromslyset, men blinkers funkar ju runt om.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 01 apr 2021, 20:13

Koppling, växellådan, kardanaxeln, kopplingsarmen, växelspaken på plats!

Måste bara spänna upp kopplingen først, pedalen ramlar ner på golvet, hade jag inte räknat me...

"Avafaaan, vi testar å starta" resulterade i att den faktiskt startade! Men bara efter att ha tvekat & nästan-startat länge. & pløtsligt svarade handpumpen åxå. Men først ville motorn varva alldeles før mycke & se'n alldeles lagom & sen høgt varv en gång till & så vidare en stund tiss den la av.
Kom me expertutlåtande nu!!!

En sak som vi tycker e knepigt e att de verkar som om inte stopparmen på pumpen går tibax ordentligt:
Pump5.JPG
Pump5.JPG (159.51 KiB) Visad 7604 gånger

Man kan dra ut handtaget / stoppet ordentligt & peta in de åxå men på pumpen ser de knepigt ut, de blir en bit kvar som synes...

& de vetifanken va de e i tanken (poesi!) men de luktar inte som nå't jag e van vid (men jag e ju van vid brännolja i båtar) & då undrar vi om dagens fjantdiesel kan va problemet? De e c.a. 50 liter i tanken & va tar man sej till me nå't som inte ens funkar å ha igång en motor me..?
Senast redigerad av Noxcania 02 apr 2021, 10:08, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 01 apr 2021, 23:23

Låter som den har problem med bränsletillförseln... Motorn får för lite soppa, tappat varv, regulator kompenserar, det kommer soppa, det varvar för mycket, regulator drar ner... Jag skulle börja med att pröva att koppla matarpumpen direkt på en jeepdunk för att eliminera så många felkällor som möjligt...

Min L50 går utmärkt på modern diesel, så en dunk sådan lär knappast skada. Om jag hinner förbi lastbilen imorgon kan jag försöka ta en bild på armen till stoppreglaget också...
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron