Lite L50S fixande

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 02 apr 2021, 10:14

Saken me dieseln i denna e att den har stått still i flera år + att den bara har använts till å dra trailer me høbalar mellan några fält till fåren & inte vart ute på vägarna alls & jag misstänker att de inte ens e diesel i tanken, snarare nå'n annan slax olja.
Idag ska vi tappa ur allt & hälla i ny diesel.

& fixa baklysen, dessutom e de rejäl krypstrøm; när batterierna e kopplade så lyser lamporna fast nyckel e ur... Jag hatar elproblem!
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 02 apr 2021, 20:39

De bidde en annorlunda dag idag!

Børjade me å førsøka spänna upp kopplingen, hade inte min 19mm spärringnyckel me & hylsan va før grund fast de va en lång men skam (borde la stavas skamm?) den som fegar ur, tji ide' å førsøka sätta armen i annat läge på axeln; den har ju krysskil så de va bara å skruva...

Tislut så verkade de som att de borde funka så då va de bara de där me å få motorn att brumma fint, så vi testade, & de funka la sissådär ett tag & en lång stund ville den bara gå på 3 cyllar & nästan stanna men så pløtsligt funkade den perfa!
Flurade en del på pumpens smørjning, de måste ju bara vart plungarna som satt sej & trøgade lite & som lossnade när pumpen blev lite varmare..?

Så jag la i växel me avstängd motor & då orkade den inte starta eftsom bromsarna låg på så de va till å starta & ladda luft & se'n i me växel & allt funkade dunderbra!!!
Så de bidde en tur runt gården & se'n en till fast me ägarn rattandes.
Nu minns man hur go den va nära jag kørde den før 14 år se'n, den e så tajt! Men de va ju min -67:a L36 åxå så de e la så 60-tals lastbilar e..?
001.JPG
001.JPG (211.67 KiB) Visad 7612 gånger

De bidde rejäl midda på Lilla Hasselbacken se'n, lite firande lixom... :D
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 02 apr 2021, 21:32

Härliga tider!
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 02 apr 2021, 21:51

Ja fyfasen va GLADA vi eee ! ! !
Bucklig & rostig men mekaniskt e den dunder! Synd man inte kan lägga in film.
(Vill såklart åxå ha en...)
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Stenhuggarn » 03 apr 2021, 09:46

Underbart att ni fick ordning på den! :mrgreen: Välförtjänt!

Skam den som ger sig får vara ledordet i denna tråden känns det som.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 03 apr 2021, 10:59

ja de har vart några gånger man har tänkt att "fasen, nu packar jag ihop & drar jag sydvart istället"...
De handlar ju bara om en så simpel sak som TID! & jag har nu missat grabbens føllsedag & annat tackvare att bilstackarn står 65 mil nordvart.
Men visst; upp ska man inte ge!
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 03 apr 2021, 20:33

Nu vet jag va startproblemet berodde på; aluminiumbrickan till luftskruven! (kunde man ju hajjat tidigare om bara ens huve hade vart påskruvat åt rätt håll) När jag skulle starta idag så ville den først inte gå rent, se'n mer illa & se'n inte alls... Hmmm... Funkade ju dunder igår... Øppnade luftskruven men ingen diesel kom upp! Førsøkte starta = tji resultat... Øppnade luftskruven liiite grann, tryckte på startknappen & ojsanhoppsan va fint man kan spinna igång!!! & ojsan va de sprutade diesel.
Så brickan släpper in luft & dieseln rinner tibax ner i tanken så sakteliga. Hittade såklart inte påsen me brickor, får leta mer imårn.

Så va de grejjen me baklysena... kopplade så de funkar nu men tog åxå bort släpvagnselen eftsom kontakten ändå va pajj. E lite fundersam på va som behøvs på en veteranare infør besiktningen, de sitter ju bara traktorkrok på nu.

Frågor:
1: Behøvs de el till traktorsläp?
2: Måste man ha luftbromsen kvar?
3: Kan dessa däck funka som besiktningsdäck?

rumpa.JPG
rumpa.JPG (729.09 KiB) Visad 7573 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 04 apr 2021, 10:10

Snabba svar vore trevligt!
(besiktningen har ju stängt & man vill ju veta innan man drar dit)
Bilagor
Art inne 1.JPG
Art inne 1.JPG (263.51 KiB) Visad 7558 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Reid Hulting » 04 apr 2021, 11:27

El.-uttag nej, luftbromsen beror väl på vad som står i reg.beviset, däremot kanske vore bra med stänkskärmar, stänkskydd. Däcken, lite svårt att bedöma på bilden.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Lite L50S fixande

Inläggav S-V L44 » 04 apr 2021, 11:49

Själva kroken, som inte är en utpräglad "traktorkrok" utan en helt legal dragkrok även för lastbilssläp. Det finns naturligtvis viktbegränsningar.
Dragkroken användes främst av försvaret, men förekommer sporadiskt även på civila lastbilar. Bl.a. hade min far en sådan dragkrok på en av sina lastbilar.
Får du inte krokinstallationen godkänd för lastbilssläp, bromar, belysning, etc. så bör den i alla fall kunna bli godkänd för bogsering utan att du behöver plocka bort kroken.
Kolla även denna tråd viewtopic.php?f=3&t=4484

Huruvida besiktningen kollar funktionen på elanslutningen till tillkopplade efterfordon vet jag inte, men jag tvivlar på att det kollas om man inte besiktigar i kombination med ett släp tillkopplat.
Däremot skulle jag inte vilja väcka den björn som sover genom att INTE ha en kontakt monterad, åtminstone bör man ha kontakten sittande för syns skull.

Du bör också kolla dragbalken så att den inte är kraftigt rostangripen eller andra synliga skador på den.

Generellt sett kan jag tänka mig att besiktningsorganet man besöker för en förstagångsbesiktning är lite extra känsliga eftersom en fullt godkänd besiktning borde innebära "för evigt" på en bil av den här åldern (50+ år).
En annan sak att tänka på om bilen ännu inte är registreringsbesiktigad civilt, är påbyggnaden, vändskiva, fast flak, tippflak, skåp, etc.., och jämföra med hur bilen var beskaffad ursprungligen. (Militära reghandlingar bör ge svaret på denna fråga.)
Eftersom du nämnt att vändskivan skulle bytas ut mot ett flak, gör du nog bäst i att kolla upp och göra konverteringen innan besiktningen,
Bilen måste också vägas med "rätt" påbyggnad.

Jag vet inte om det underlättar i någon form eller gör någon temporär skillnad att besiktiga ett chassi utan påbyggnad, men tänk då på att åtminstone ha skärmar över bakhjulen.

Jag har själv mött svårigheter att få en "ambulerande" besiktningsman att ta sig an en besiktning av en gammal militärbil från slutet av 1940-talet.
Bilen har idag en mycket udda, tung och otymplig påbyggnad, och jag vill undvika att släpa bilen till en besiktningsstation först för oklärbesiktning och sedan dra hem skiten igen med en tömd plånbok utan att få ut något vettigt av det hela.
Jag vill helst plocka bort den udda påbyggnaden och ersätta med ett tippflak och evt. kran innan registreringsbesiktning, men det avråder besiktningsmannen ifrån (åtminstone muntligt).
Förr kunde man få en s.k. förregistrering av t.ex. f.d. militärfordon och därmed kunna kvittera ut en civil registreringsskylt, men det går inte numera.
Idag vill besiktningsorganet kontrollera fordonet både före och efter ombyggnad.
(Detta gäller också ombyggnad av t.ex. en f.d. brandbil.) Om man tittar i Transportsyrelsens register avseende vissa brandbilar av ett visst fabrikat som byggts om, så stämmer den påbyggnad (kaross) man ser på aktuella bilder på t.ex. Blocket väldigt sällan överens med hur bilen såg ut före respektive efter ombyggnad. Denna avvikelse gör därmed fordonet olagligt att framföra på allmän väg innan korrekt registreringsbesiktning skett.

Så ta det lugnt och lycka till. Försök att i första hand kontakta en resonabelt besiktningsman för att få hans primära utlåtande.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 04 apr 2021, 12:27

Okidoki, tack så länge!
Den e civil-registrerad & har flak i regbeviset. Hade precis planerat att kapa bort pinnarna før skärmarna idag, ska nog inte de då...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 04 apr 2021, 19:43

Regplåtarna åkte på idag.
Fram satt en liten upptryckt plåt svetsad under fångarn så de va bara å banka ner/tibax den & skruva fast nummerplåten i hålen som passade se'n tidigare:
Art Ragge 1.JPG
Art Ragge 1.JPG (199.72 KiB) Visad 7539 gånger


Bak undrar man ju dock øver... De satt, syns ju på tidigare bild, en massa plåt ivägen där nummerplåten skulle sitta, blev till kapa bort en del & borra hål:
(kan inte fatta var den suttit innan bak)
Art Ragge 2.JPG
Art Ragge 2.JPG (379.42 KiB) Visad 7539 gånger


& i regbeviset står de "tryckluft" som bromsuttag men jag undrar om dom kollar den om man ändå inte kommer in me släp?
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 04 apr 2021, 23:47

En sak jag undrar e hur många & framfør allt vilken storlek av bultarna som håller flaket? Någon som vet de? De vore ju snopet om man står utan bult & mutter & ett flak som inte sitter fast...
Art inne 2.JPG
Art inne 2.JPG (225.9 KiB) Visad 7527 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav S-V L44 » 05 apr 2021, 11:43

Först en kort kommentar angående underkörningsskyddet.
Jag trodde att det var ett hembyggt himpa-jimpa, men det verkar ha varit original på senare militära L50 med fast flak.
Det är faktiskt rätt snyggt.

Jag förstår att du hittat ett donatorflak som är tänkt att läggas på "under färd", men kolla följande så att du inte blir besviken när du väl är på plats:
- Din bil har axelavståndet 4200 mm. Det har de flesta militära L50, men det finns också en del med axelavståndet 4800 mm. Skulle flaket komma från ett längre chassi passar nog inte flaket rakt av. Naturligtvis sak samma om donatorflaket är ett tippflak eller om donatorbilen var försedd med kran.

Jag vet inte vilka bultstorlekar som använts, men jag har letat bland mina bilder för att om möjligt utröna hur militärens fasta flak på L50 var förankrade.
De flesta civila fasta flak verkar ha ganska "öppet eller luftigt" under det egentliga flaket och vara uppbyggda på tvärgående träbalkar. Detta gör att ramen lättare kan vrida sig lite grand vid behov.
De militära flaken på L50 ser ut att ha stålbalkar under flakkonstruktionen. Stålbalkarna är längsgående med ramen. För att ramen skall kunna vrida sig vid behov så är flaket fixerat med långa fjäderförsedda bultar som sitter i speciella fästen.

F.ö. kan jag också nämna att flaken som satt på de militära Sc-V L36 har en helt annan uppbyggnad.

Jag hittade inga riktigt bra bilder på konstruktionen, men dessa två är de bästa som jag fann.

Scania L50S42-120 - 1972 - NND836 - Flakinfästning A.JPG
Scania L50S42-120 - 1972 - NND836 - Flakinfästning A.JPG (97.18 KiB) Visad 7513 gånger

Scania L50S42-120 - 1972 - NND836 - Flakinfästning B.JPG
Scania L50S42-120 - 1972 - NND836 - Flakinfästning B.JPG (322.21 KiB) Visad 7513 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lite L50S fixande

Inläggav S-V L44 » 05 apr 2021, 12:12

Här är lite varianter på fixering av fasta flak på andra lastbilar. Kanske som tips om det skiter sig med original infästning.

IMG_2166 - Fastsättning Fast Flak.JPG
IMG_2166 - Fastsättning Fast Flak.JPG (565.49 KiB) Visad 7512 gånger

IMG_2167 - Fastsättning Fast Flak.JPG
IMG_2167 - Fastsättning Fast Flak.JPG (558.58 KiB) Visad 7512 gånger

DSC_0189 - Fastsättning Fast Flak.JPG
DSC_0189 - Fastsättning Fast Flak.JPG (492.14 KiB) Visad 7512 gånger

DSC_0190 - Fastsättning Fast Flak.JPG
DSC_0190 - Fastsättning Fast Flak.JPG (431.03 KiB) Visad 7512 gånger

DSC_0430 - Fastsättning Fast Flak.JPG
DSC_0430 - Fastsättning Fast Flak.JPG (528.24 KiB) Visad 7512 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster