Själva kroken, som inte är en utpräglad "traktorkrok" utan en helt legal dragkrok även för lastbilssläp. Det finns naturligtvis viktbegränsningar.
Dragkroken användes främst av försvaret, men förekommer sporadiskt även på civila lastbilar. Bl.a. hade min far en sådan dragkrok på en av sina lastbilar.
Får du inte krokinstallationen godkänd för lastbilssläp, bromar, belysning, etc. så bör den i alla fall kunna bli godkänd för bogsering utan att du behöver plocka bort kroken.
Kolla även denna tråd
viewtopic.php?f=3&t=4484Huruvida besiktningen kollar funktionen på elanslutningen till tillkopplade efterfordon vet jag inte, men jag tvivlar på att det kollas om man inte besiktigar i kombination med ett släp tillkopplat.
Däremot skulle jag inte vilja väcka den björn som sover genom att INTE ha en kontakt monterad, åtminstone bör man ha kontakten sittande för syns skull.
Du bör också kolla dragbalken så att den inte är kraftigt rostangripen eller andra synliga skador på den.
Generellt sett kan jag tänka mig att besiktningsorganet man besöker för en förstagångsbesiktning är lite extra känsliga eftersom en fullt godkänd besiktning borde innebära "för evigt" på en bil av den här åldern (50+ år).
En annan sak att tänka på om bilen ännu inte är registreringsbesiktigad civilt, är påbyggnaden, vändskiva, fast flak, tippflak, skåp, etc.., och jämföra med hur bilen var beskaffad ursprungligen. (Militära reghandlingar bör ge svaret på denna fråga.)
Eftersom du nämnt att vändskivan skulle bytas ut mot ett flak, gör du nog bäst i att kolla upp och göra konverteringen innan besiktningen,
Bilen måste också vägas med "rätt" påbyggnad.
Jag vet inte om det underlättar i någon form eller gör någon temporär skillnad att besiktiga ett chassi utan påbyggnad, men tänk då på att åtminstone ha skärmar över bakhjulen.
Jag har själv mött svårigheter att få en "ambulerande" besiktningsman att ta sig an en besiktning av en gammal militärbil från slutet av 1940-talet.
Bilen har idag en mycket udda, tung och otymplig påbyggnad, och jag vill undvika att släpa bilen till en besiktningsstation först för oklärbesiktning och sedan dra hem skiten igen med en tömd plånbok utan att få ut något vettigt av det hela.
Jag vill helst plocka bort den udda påbyggnaden och ersätta med ett tippflak och evt. kran innan registreringsbesiktning, men det avråder besiktningsmannen ifrån (åtminstone muntligt).
Förr kunde man få en s.k. förregistrering av t.ex. f.d. militärfordon och därmed kunna kvittera ut en civil registreringsskylt, men det går inte numera.
Idag vill besiktningsorganet kontrollera fordonet både före och efter ombyggnad.
(Detta gäller också ombyggnad av t.ex. en f.d. brandbil.) Om man tittar i Transportsyrelsens register avseende vissa brandbilar av ett visst fabrikat som byggts om, så stämmer den påbyggnad (kaross) man ser på aktuella bilder på t.ex. Blocket väldigt sällan överens med hur bilen såg ut före respektive efter ombyggnad. Denna avvikelse gör därmed fordonet olagligt att framföra på allmän väg innan korrekt registreringsbesiktning skett.
Så ta det lugnt och lycka till. Försök att i första hand kontakta en resonabelt besiktningsman för att få hans primära utlåtande.
// Kjell N