Lite L50S fixande

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 15 mar 2021, 19:14

En polare trillade av pin' før ett tag se'n & hans grabb fick då ta øver en hoper fordon varav några hade parkerats hos en annan polare som nu e rejält till åren & hans barn har fått tillsägelse av kommunen att ta bort allt...
Men den icke-så-unga polarn som haft hand om de hela har lyckats bränna kopplingen på en 6-hjulsdriven krigsVolvo & Scania L50'an vi skulle hämta; man lägger i växeln & släpper upp kopplingen & inget alls händer, man kan lägga i växel utan att trampa ner kopplingen.

L50'an har flak i reg-beviset men se'n en hoper år så sitter de vändskiva på'n + att den står me trailer kopplad:
Per + Art - Kopia.JPG
Per + Art - Kopia.JPG (44.6 KiB) Visad 12902 gånger

Så de 1:a jag tog mej till va ju å fråga här om de finns nå' flak & Reid svarade att de finns de ju, en polare som har ett ren-obj.
Så då tog vi nya batterier & startade Scanian igår, den har stått stilla me nervevade rutor i 7 år, men slog igång som ny & inte den minsta røk ur avgasrøret! Snacka om att en motor går som en drømm...
De snackades om att gubben hade sabbat växellådan & visst; spaken va helt vinglig, inte alls som när jag rattade den før 12 år se'n, då va den supertajt, nu kan man snurra runt den runt sin egen axel men de går ändå å få i växlarna. Drog till muttern så den sitter liiite bättre men snurrar fortfarande "om man vill".
Nåja; kopplingspedalen la sej platt på mattan... Under & kolla; muttern på tryckstången utskruvad! Jaha ja, 21'ans nyckel så skruvades den in = pedalen uppe!
Startar, trampar ner kopplingen, i me växeln, upp me kopplingen = absolut inte nå't alls händer!
Så då ringer vi Reid's polare & yep; han har en frisk! Så idag va vi & inhandlade den komplett me tryckplatta & urtrampningslager & glodde på flaket & imårn blir de till å ta ner lådan på Scanian. (hoppas den førvandlas till aluminiumlåda under natten)
Art + Per - Kopia.JPG
Art + Per - Kopia.JPG (87 KiB) Visad 12902 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Stenhuggarn » 16 mar 2021, 09:50

Då får man hoppas ni slipper nederbörd idag. Antar då att arbetet tills större delen skall göras där den står..?

Lycka till! :D

Den ser fin ut! Ser hög ut men är väl bara en illusion antar jag... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 16 mar 2021, 20:56

Jorå, den e fin mekaniskt, tji avgasrøk vis start efter 7 år just på den platsen, men gubben hade lämnat sidorutorna nere så klädseln på väggar & innertak e som papper nu men de eju isy piiis å kirra till.
& jäss; høg e den, kan sitta upprätt me huvet innanfør ramen, bra när man ska lossa øvre muttrarna på sprängkåpan!

Hoppas nå'n nu kan protestera om jag felar, idag lossades alla bultar; kardan, kopplingsarmen, växelspaken & alla balla muttrarna som håller ihop motor & låda, dom e dock bara lossade litegran tiss jag får till nå' nertagningsattiralj før låderiet.
Har en stålbalk å lägga på bladfjädrarna før att se'n stempa upp me plank under tråget så motorstackarn får va kvar i sitt läge.
Skulle fota en massa va de meningen men klartsomfan så va batteriet slut & laddaren hemma, imårn blir de nog bättre me de.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 17 mar 2021, 20:33

Ja idag blev de braigare me fotandet:
(kardanen sitter i kedja till høger)
020.JPG
020.JPG (159.02 KiB) Visad 12801 gånger

021.JPG
021.JPG (158.64 KiB) Visad 12801 gånger

022.JPG
022.JPG (134.66 KiB) Visad 12801 gånger

Flurade ju som så att man inte alls behøver ta ner lådan; "bara" dra den bakåt, så jag pallade upp me diverse breda olika tjocka träplank, varranan ek & lossade alla muttrarna som håller lådan mot motorn utom dom 2 på varsin sida om dom 2 øversta, men skruvade ut dom lite så jag kunde se att de gled isär & jorå!
Men se'n kom tvekandet... Hmmm... Lådan e ju'nte direkt platt på undersidan... Den kan ju kalva...
Så då drog jag tibax in till søder istället & åt mat & skrev detta!
nu sitte jag å undrar va jag ska ta mej till før å få lådan att inte välta åt sidan & ner på marken... Nå'n som har en ide'? De e ledningar på sidorna så jag kan inte bygga støttor från ramen... Har ju bara pysslat me så'nt här på personbilar innan, hyfsad skillnad.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Stenhuggarn » 17 mar 2021, 22:11

Har också bara grejat med växellådor på personbilar och traktorn iofs. Men den var det ju bara att dela och rulla isär. Personbilar kan det ju vara nog så svårt på om man gör det hemma med domkraft osv. Men här är det ju andra vikter. Lådan på min rundnos är ju inte tyngre än att jag orkar den själv.

Enda förslag jag har är ytterligare träreglar i någon form som sidostöd. Spännband kan vara bra ibland också. Även om man skulle få tag i en växellådslyft är den väl svår att nyttja där i marken ändå. Knepigt läge... :?

Hoppas det löser sig! Klart det gör... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 18 mar 2021, 00:08

Marken e inget problem, man kan lägga ut nå't som e plant men nå'n lyft finns inte, har hittat 2 små domkrafter; en som inte lyfter & en som sitter tokfast...
Jag måste komma på hur jag ska fästa spännremarna, de eju lite jox ivägen & dom måste ju åxå kunna glida bakåt. Alla vanliga bilar man fixat de på førr... Som parentes; polarn som äger denna e son till en riktigt god vän till mej som dog før 3 år se'n & vi skrotade en hyper-rostig kortnos en gång men de va ju en annan sak när man inte behøver få tibax lådan...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2021, 20:09

Någonstans här på forumet var det et tips på hur man tillverkade en fixtur för att montera ner en växellåda, kan det ha varit på någon av sidorna här http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=8851&p=79968&hilit=titan#p79968
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 18 mar 2021, 20:47

Njaæe Per, de jag ser när jag klickar på den länken handlar om FIX lyse.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2021, 12:54

Noxcania skrev:Njaæe Per, de jag ser när jag klickar på den länken handlar om FIX lyse.

Det är 76 sidor i den tråden, jag minns inte vilken av sidorna. :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 19 mar 2021, 16:30

Ok, ska la kolla en gång till... Har verkstadshandboken men dom visar bara deras domkraft / vagn før att ta ner den men jag ska se om det finns svets så jag kan få ihop en slax sits som den kan sitta i utan att välta omkull & åxå hänga kvar "på ramen" eller nå't så'nt.
Men først nu blir de till å glutta på den däringa tråden!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 19 mar 2021, 17:09

Hualigen, mååånga bilder fanns de nog men alla syns ju inte, de står bara "bild" & så e de en fyrkant där bilden troligen skulle vart. & så många sidor åxå! Minns mycke / i stort sett allt, men de blev lite jobbigt å spana på all text før å se om de finns nå'n bild som skulle kunna visa just nertagningen av växellådan.
En annan gång...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Drängen » 19 mar 2021, 18:58

Är långt ifrån nån mekaniker, men spontant känns det som att det vore bättre att säkra uppifrån. En balk på hyttgolvet att fästa spännband i ?. Går ju reglera på säkrare sätt då, kanske?
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 19 mar 2021, 20:11

Jo de e klart & ide'n e bra som att tex ta upp ett par hål men de e inte min bil...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 20 mar 2021, 20:09

Idag skulle bussen flyttas så vi kunde rulla ner L50'an & de kom en ganska liten men ändå 4x4 traktor men bussen hade satt sej rejält i jorden, speciellt fram, så vi fick gräva en hel del innan den kunde dras bort. Den bussen e føjävla najs; tajt i styrningen som om den va ny!
Sen skulle L50'an flyttas så jag hoppa upp & startade... nästan... inte... inte alls! Soppatorsken døk alltså upp men vi drog den ändå, men de va allt lite knepigt;
vi fick ju inte bromsarna att släppa bak, men fram! :? Blev snygga spår...
Imårn åx de ut ånyo & då føljer svets med så jag kan bygga en slax "anti-vält-korg" som växellådan kan stå rak i, borde la funka me bara ett par ben per sida upp som i verkstadshandboken..?
Bussen tvekas de om nu åxå, om den ska släppas till ny ägare eller om den åxå ska släpas till skeune...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Drängen » 20 mar 2021, 21:13

Noxcania skrev:Jo de e klart & ide'n e bra som att tex ta upp ett par hål men de e inte min bil...
Sitter väl en lucka runt spaken som går ta bort? Hade inga planer på att ödelägga golvet. Eftersom du frågade om råd så svarade jag, men jag kanske fatta fel?
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster