Scania Vabis snöslunga

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Scania Vabis snöslunga

Inläggav Powerdiesel » 07 nov 2008, 00:00

Har en Scania snöslunga Som går, tyvärr är motorn utbytt mot en DS11 turbon är bortskruvad och en axel i slungan är av.
Powerdiesel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 nov 2008, 14:19

Re: Scania Vabis snöslunga

Inläggav e7jonas » 29 nov 2008, 00:39

Lite bilder vore fint. :D
e7jonas
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 nov 2008, 16:23
Ort: Uppsala

Re: Scania Vabis snöslunga

Inläggav S-V L44 » 16 okt 2009, 22:47

Scania-Vabis 2F12 - 1949 - Snöslunga.JPG
Scania-Vabis 2F12 - 1949 - Snöslunga.JPG (235.71 KiB) Visad 12555 gånger


Just hemkommen.
Bilen har bara rullat 8249 km (OBS. Inte mil utan km).
Låga miltal säger ju egentligen inget om det egentliga skicket, men bilen inklusive hytt är i mitt tycke förvånansvärt frisk.

Bilen är tillverkad bara någon månad senare än min 2L12, så det ligger precis samma mekanik i bägge fordonen förutom framaxlarna. Perfekt för mig. Nu kan jag nog snart bygga ihop en förhoppningsvis fin bil av de två men ändå försöka behålla bägge (hur det nu skall gå till? - men det får lösa sig).


För cirka fyra år sedan såg jag förresten en annan snöslunga i Emmabodatrakten som var aningen äldre.

Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga .JPG
Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga .JPG (236.47 KiB) Visad 12555 gånger


Denna hade i alla fall en äkta D802 rak åtta i snöslungeaggregatet. Killen som ägde den då startade upp den för mig. Det gick rejäla rysningar genom kroppen precis som när en gammal P51 Mustang flyger på låg höjd rakt över en. Riktigt härligt. Undrar förresten vart den bilen tog vägen då den var ute på Blocket strax efter.
Tyvärr har min snöslunga inte denna raka åtta, annars hade jag nog monterat in den i mitt uterum och startat upp den då och då bara för att kunna lyssna på det sköna ljudet.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis snöslunga

Inläggav S-V L44 » 16 okt 2009, 22:49

Ja egentligen skall ju inlägget kanske inte ligga här i detta ämne då den nu inte är till salu längre.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis snöslunga

Inläggav S-V L44 » 21 okt 2009, 22:45

Jag fick det militära registreringsbeviset idag.
Mycket intressanta uppgifter.
De har angivit årsmodellen till 1943 - vilket jag vet är fel.
Det står också att bromssystemet är "Pneumatiskt" - Skulle detta innebära tryckluftsbromsar, eller.....??
Det mest intressanta är dock att fordonet har haft sin tidigaste hemvist vid F10 i Ängelholm (var bl.a. Koenigsegg huserar numera) men sedan tydligen transporterats 1500 km norrut till Adaks flygplats (var den skådats bl.a. 1993).
Och nu 60 år senare är den tillbaks på nästan samma plats igen var den ursprungligen tjänstgjorde.
Det är nästan så att man vill bevara den intakt med slunga och allt, men tyvärr är det inget som lämpar sig för allmänna vägar, så det får bli en annan typ av påbyggnad.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis snöslunga

Inläggav S-V L44 » 23 okt 2009, 22:35

Jag startade upp min bil idag. Det var inga problem alls. Motorn var igång på mindre än 10 sekunder.
Tyvärr var oljan svart som synden och nivån under minimum, så jag lät den inte gå mer än ytterligare 10 sekunder men den spann som en katt. Vadå skakfyra???? De enda skakningarna som jag förnimnde var innan den började tända och gå helt rent. Vi får väl se...
Oljebyte sker imorgon. Tydligen saknade dessa motorer den typ av oljefilter som vi är vana vid numera, så man måste i princip demontera sumpen för att rengöra "filtret".
Scania-Vabis rekommenderade oljebyte varje 2500 km, men man nämner inget om hur ofta man bör rengöra oljefiltret.
Eftersom bilen endast rullat 8249 km så torde detta vara bilens tredje oljebyte, eller man kanske inte kan resonera så?

Det är kanske bilens första oljebyte överhuvudtaget?
Det tror jag ju inte eftersom bilen har haft ett militärt förflutet, men kanske det första sedan den blev "civil" för sisådär 20 år sedan kanske?
Men även om det bytts olja förut så är den säkert gammal i alla fall så det är inget kul att bara fylla på.


Denna tråd borde kanske flyttas över till "Garaget" eftersom jag tänkt ha fortlöpande rapportering om bilens fortsatta öde. Min tanke är att anmäla den till nästa års Pärlrally om den inte är ute på vägarna ännu tidigare.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis snöslunga

Inläggav S-V L44 » 25 okt 2009, 15:30

Se lite fortsatta händelser i följande tråd:
viewtopic.php?f=1&t=1886

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster