Scania Åtta

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 03 nov 2019, 14:30

Jag tänkte att om jag skapar en projekttråd om min Scaniaåtta så får jag en spark i baken att komma igång :D och hålla lite tempo.

Tanken är att den ska återställas till boggiebil som den var till 1972, så därför söker jag ram till LS71 i hyggligt skick. Jag kommer inte att börja med något jobb förrän jag har alla väsentliga delar, så att man kan överblicka arbetet frammåt. Många renoveringar har blivit stående för att något fattas och så har tid och ork dragit iväg, då tycker jag det är bättre att köra med det som är så länge.
Jag har hittat grejer så jag kan plocka ihop en boggie med lyft, så det är egentligen bara ramen som fattas. Två chassin finns men dom är så fruktansvärt rostsprängda så dom tar jag inte i. Naturligtvis behövs det mycket småprylar, men sådant är i regel lättare att hitta.

Just Scanias raka åttor har legat mej varm om hjärtat sen barnsben. På Gösta Färdigh Sågverk står en som drev ett elverk för sågen förr, den var man och smög runt när man var med och lastade där, efter det har dom har alltid funnits i bakhuvudet. Den här bilen figurerade ju i MIL tidigt nittital, när jag visade den för min far säger han att han hade haft spets på att köpa den några år tidigare men avstått med motiveringen "att den var för ny"! Han letade ju efter något att köra gengas med, vilket jag tyckte var otroligt korkat.
När den så dök upp för ett par år sedan så var beslutet ganska enkelt.

2019-11-03 12.07.40.jpg
2019-11-03 12.07.40.jpg (543.32 KiB) Visad 17060 gånger
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav Anders Ason » 03 nov 2019, 20:04

Din bil är en kändis och har förekommit i flera skepnader under åren, är dock ingen originalbil från Scania.

Lycka till med bygget.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 03 nov 2019, 20:49

Hur är det? Jag har från obekräftad källa uppgift om att ramen är samma på tidiga LS75 som på LS71, stämmer det?
I så fall hur tidiga?
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav sverker » 04 nov 2019, 18:09

Anders Ason skrev:Din bil är en kändis och har förekommit i flera skepnader under åren, är dock ingen originalbil från Scania.


Som jag förstått det har ingen av bilarna som var byggda med 8'an av Scania överlevt?
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: Scania Åtta

Inläggav sverker » 04 nov 2019, 18:25

Christiangsson skrev:Två chassin finns men dom är så fruktansvärt rostsprängda så dom tar jag inte i.


Om ytterbalkarna är ok så får du nog bästa chassit om du låter tillverka nya innerbalkar till något av de du har. Hyfsat svårt att hitta sådana som inte är rostsprängda.
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 04 nov 2019, 20:10

sverker skrev:
Christiangsson skrev:Två chassin finns men dom är så fruktansvärt rostsprängda så dom tar jag inte i.


Om ytterbalkarna är ok så får du nog bästa chassit om du låter tillverka nya innerbalkar till något av de du har. Hyfsat svårt att hitta sådana som inte är rostsprängda.

Man kan ju alltid hoppas att det finns någon som har undangömt "för det kan va bra att ha" :) Det är bara att se till sej själv vad som finns i gömmorna när man börjar leta så kommer det fram saker man glömt, men när dom behövs så saknas dom :lol:

Det är ju en del meck att göra nya innerbalkar då bakramen inte är rak, men visst går det. Vi får se :wink:
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 04 nov 2019, 20:25

sverker skrev:
Anders Ason skrev:Din bil är en kändis och har förekommit i flera skepnader under åren, är dock ingen originalbil från Scania.


Som jag förstått det har ingen av bilarna som var byggda med 8'an av Scania överlevt?


Det stämmer, ingen av dom bilarna finns kvar. Dock var det en inte helt ovanlig modifiering, det var väl några stycken Regenter som fick rakåttan intransplanterad.

Den här byggdes om någon gång 1967-68, lite i senaste laget kan man tycka, modellen började ju bli omodern då. Men man kan tänka att det var nog lite roligt även på den tiden, och den gick ju i trafik några år till.
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav sverker » 04 nov 2019, 22:36

Christiangsson skrev:Den här byggdes om någon gång 1967-68, lite i senaste laget kan man tycka, modellen började ju bli omodern då. Men man kan tänka att det var nog lite roligt även på den tiden, och den gick ju i trafik några år till.


Motorn fanns ju i rälsbussar och lokomotorer, i mitten/slutet av 60-talet lade SJ ner många smalspårsbanor och skrotade många fordon så kan vara så att det var förhållandevis lätt att få tag på en sådan motor då.
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 08 nov 2019, 19:29

Enligt uppgift är då ramen till LS75 inte lika LS71, då balkarna ä raka, alltså utan "kickup" vid boggien. Men är livhöjden på balken samma i övrigt? Och så läser jag någonstans här på forumet att LS75/76 har 770 mm rambredd, mot 800 mm på LS71.
Någonstans ifrån har jag att bakramen på min kommer från en L75, men där är ju samma bredd. Vad i all sin dar är det då jag har :shock: ? Axeln har jag så gott jag kunnat, identifierat som Regent.
Skarven syns en bit framför hjälpramen.

2019-11-03 12.06.28.jpg
2019-11-03 12.06.28.jpg (545.23 KiB) Visad 16876 gånger
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav Per Thomson » 08 nov 2019, 20:29

Du har förmodligen chassit från en L76 som man har haft roligt med och bytt såväl motor som kaross på.
Regenten, L/LS 71, avlöstes år 1958 av L/LS 75 som i sin tur avlöstes av L/LS 76 år 1963.

Beträffande räsbussåttor hade de turbo. Jag tor inte att man utan vidare kan avlägsna en turbo utan att ändra kompression och ventiltider. Turbon på rälsåttorna var placerad bakom motorn och krävde ytterligare en halvmeter nos.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Åtta

Inläggav S-V L44 » 10 nov 2019, 09:23

Det finns mer att läsa om just denna bil här
viewtopic.php?f=11&t=5212

Det finns också en del unika bilder hur den såg ut i Stockholmsområdet.

Som framgår har lastbilen en haft en lite brokig historik bakom sig.

Vad som inte framgår i texterna i länken är att bilen köptes ny av en åkare i Asarum, Blekinge hösten 1957, och några år senare hamnade den hos en åkare i Karlshamn.
Bilen var dessutom en ordinär flakbil från början.
När bilen var cirka fem år senare hamnade den hos ett sågverk i Tingsryd och försågs med en HIAB kran modell 183.

Eftersom nuvarande ägare bor i Lammhult, så kanske det kan vara intressant att påpeka att en artikel i Scania-Vabis kundtidskrift MIL nummer 2-1990 påstår att Henrik Johansson i Lammhult köpte bilen 1968, men det är faktiskt inte något som framgår av befintliga registreringshandlingar. Det verkar som att artikelförfattaren på något märkligt sätt blandat ihop Lammhult med Vällingby.
Artikeln nämner vidare att bilen deltog i en mycket kort filmsnutt i en av filmerna som spelades in i serien Skånska Mord som sändes av Sveriges Television under 1986.
Det är cirka 19 minuter in i det tredje avsnittet som handlar om polismannen Tore Hedin som blev massmördare.
(Se hela filmen här https://www.svtplay.se/skanska-mord. OBS. Filmerna kan av någon anledning endast ses i Sverige.)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Åtta

Inläggav Malte. E » 10 nov 2019, 11:04

Replik till Per.
Endast SJ`s normalspåriga rälsbussar använde den stora raka Scaniaåttan med turbo. I TGOJ` normalspåriga
rälsbussar med stålkaross användes åtta, men sugmotor.
I smalspårsbussar användes ibland åttor, men aldrig med turbo.
Av de åttacylindriga lastbilarna byggde Scania-Vabis bara fem exemplar, av dessa fem har såvitt känt inte någon
överlevt. Skulle så vara fallet måste den vara inlåst i något okänt kassavalv.
Däremot har flera exemplar byggts upp på Regentchassier, där man på olika sätt kommit över en åttacylindrig
motor. Både i Sverige och utomlands.
Den som kommit originalen närmast torde vara Tommy Lindberg.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 10 nov 2019, 19:43

Jodå jag har ganska bra koll på vad bilen varit med om :)

Den börjar mycket riktigt sin vandring 27/11 1957 hos Herbert Pettersson i Asarum som K3864

4/5 1960 görs ny regbesiktning och då noteras att den är utrustad med elhydraulisk boggielyft, takräcke med stege, sandningsaggregat framför bakhjulen samt bygel framtill. Detta föranleder ökad totalvikt med 2250 kg och beteckningen blir LS71 50-173. 22/6 blir Herbert Åkerberg i Karlshamn ägare. Båda dessa kör trafik på Stockholm.

31/3 1962 byts den in på Sven Jeppsons i Karlshamn. 17/7 är det dags för ny regbesiktning och totalvikten ökar ytterligare 750 kg, den benämms LS71 50-180. Det noteras att den är utrustad med en Hiab lastapparat /193. Här blir den också Kronobergare G3461 då ny ägare är Sågverksägare Per Wallin, Hackekvarn, vilket är beläget precis ovanför länsgränsen. Under sin tid här går den av vägen, framförd av "ett par yngre herar", hytten blir så tilltygad att den byts (första gången). Man brukar den fram till 7/3 1966 då den byts in mot en ny Volvo på Axel Davidsons i Växjö.

1/6 köps den av Fors Bil AB (Scaniaåterförsäljare) som 15/7 säljer den till Erik Ulmestig.
Här går den i trafik något år, troligen både Malmö och Göteborg. Men där någonstans 67-68 byggs den om och får sin D811, som hämtas ifrån SJ-skroten i Vislanda. Plåtarbetet utförs av Thaungs karosseriverkstad. Den unge Lars Ulmestig skickas ner till Åhmans Järn för att hämta en stålprofil till den nydesignade stötfångaren, därifrån tar han på eget bevåg med sej den åtta som fortfarande sitter i fronten :D
Men man lyckas aldrig regbesiktiga bilen med denna motor, oklart varför (kanske var Växjös besiktningsstation övernitisk redan på den tiden). Hursomhelst blir bilen stående på Fors en längre tid innan den köps av Henrik Johansson, Vällingby. Denne är bror till Edvin Johansson, Lamhults Åkeri! Det är kanske här sammanblandningen görs?

Må så vara den 19/11 1969 regbesiktigas bilen i Barkarby, det noteras "Motor utbytt"! Hjulbasen har kortats till 420 cm, men är fortfarande boggiebil. Typbeteckningen LS71 50 behålls och den har nu också vändskiva.
Den får nytt regnummer 1972 BDD788. Avförd ur registret 31/12 1973!
31/7 1972 regbesiktigas den som Traktor klass 2 och får regnummer A626, den är nu tvåaxlig.
Den hinner alltså få Stockholmsnummer som traktor innan den får sitt nuvarande nummer DTN033, utfärdat. Att den inte avförs ur registret förrän halvtannat år senare beror troligen på att all registrering gjordes för hand och man hade fullt upp med alla nya nummer.
Någonstans här efter att den blivit traktor, byts hytten för andra gången.
14/4 1983 blir Br.Petterssons Åkeri AB, Bjärnum, ägare. Här används den som gårdstraktor att rangera släp och trailer vid åkeriet. 20/12 1985 ställs den av och här händer något intressant som kommer att ställa till huvudbry!
När tidningen MIL gör ett reportage uppträder den nämligen falskskyltad, regnumret hör till en äldre L71. Anledningen är helt enkelt att denna är registrerad som traktor i en billigare skatteklass.
Senare hamnar den i olika ägarkonstellationer hos Kjell Olsson, Olofström, där jag köper den på auktion.
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav Bigmanstown » 10 nov 2019, 19:52

Efter denna läsningen måste man bara trycka på GILLA :)
Underbart med historia.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 10 nov 2019, 20:07

Min målsättning är att åter få den i trafik som lastbil med boggie, vilket bör vara möjligt om det är i samma utförande som den senast var.
Någon originalbil eller replika är det inte, och kommer aldrig att bli. Det är och kommer förbli en HPD i högsta grad :)
Att montera en rakåtta var en inte helt ovanlig operation vid tiden. Detta var ett billigt sätt att hålla liv i, och få mer kraft i en gammal bil som ändå började sjunga på sista versen.
Så länge det görs med tidstypiska delar så är det helt okej för mej, mitt intresse är mer vad man faktiskt gjorde med bilarna än toppfinish. Mitt minne av bilar från 60 och tidigt 70tal är allt annat än blankvaxat :D

Den här bilen har original LS71 ram, men den är kortad och bakramen är utbytt mot vad som säjs vara en L75, det är därför jag undrar över rambredder :?

Jag har en del foton på bilen genom åren, men är det någon som har fler bilder eller historier om vad den varit med så hör gärna av er. Även bilder på andra bilar från tiden med motsvarande modifiering är inressant.
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron