Scania Åtta

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Scania Åtta

Inläggav 30Fredrik » 10 nov 2019, 20:22

Som gammal ASG Chaufför dyker det upp en hel del igenkända namn!! Henrik Johansson måste väl vara "Vällingby-Johan" Hade linje från St-holm-Göteborg och har det fortfarande, har sett deras ljusblå bilar helt nyligen! Så till broder Nr2 Edvin Johansson, körde för ASG åxå men jag vet inte vilken linje! Sen till varför jag lägger ut följande, Fanns det en 3 Broder?? Har nämligen kört för ASG Eskilstunakontoret i många år och där fanns det en Erik Johansson Växjö, hade linjen Växjö-Mälardalen för ASG, med lots i E-tuna och chauffören i många år var Ingvar Jönsson från Växjö. Fanns även annan liten chaufför som körde för samma åkeri, han namn var Folke och bodde i Lamhult, Folke hade kört hos Lamhults åkeri tidigare! Vet att Erik Johanssons son Hasse övertog åkeriet efter fadern. Är ganska säker på att Henrik "Vällingby-Johan" och Edvin i Lamhult samt Erik Johansson i Växjö var bröder, det har jag hört många gånger, men rätta mej om jag har fel!! I alla fall ganska unikt att 3 bröder blir Åkare och 2 av dom kör för ASG,nämligen Erik och Edvin, Vällingby-Johan tror jag hade egna körningar på St-Holm-GBG.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Scania Åtta

Inläggav Per Thomson » 10 nov 2019, 20:30

Bigmanstown skrev:Efter denna läsningen måste man bara trycka på GILLA :)
Underbart med historia.

Håller med :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania Åtta

Inläggav Christiangsson » 10 nov 2019, 20:46

30Fredrik skrev:Som gammal ASG Chaufför dyker det upp en hel del igenkända namn!! Henrik Johansson måste väl vara "Vällingby-Johan" Hade linje från St-holm-Göteborg och har det fortfarande, har sett deras ljusblå bilar helt nyligen! Så till broder Nr2 Edvin Johansson, körde för ASG åxå men jag vet inte vilken linje! Sen till varför jag lägger ut följande, Fanns det en 3 Broder?? Har nämligen kört för ASG Eskilstunakontoret i många år och där fanns det en Erik Johansson Växjö, hade linjen Växjö-Mälardalen för ASG, med lots i E-tuna och chauffören i många år var Ingvar Jönsson från Växjö. Fanns även annan liten chaufför som körde för samma åkeri, han namn var Folke och bodde i Lamhult, Folke hade kört hos Lamhults åkeri tidigare! Vet att Erik Johanssons son Hasse övertog åkeriet efter fadern. Är ganska säker på att Henrik "Vällingby-Johan" och Edvin i Lamhult samt Erik Johansson i Växjö var bröder, det har jag hört många gånger, men rätta mej om jag har fel!! I alla fall ganska unikt att 3 bröder blir Åkare och 2 av dom kör för ASG,nämligen Erik och Edvin, Vällingby-Johan tror jag hade egna körningar på St-Holm-GBG.

Det stämmer bra, och har jag inte helt fel så var det väl en fjärde broder, "Hilding i Hallabro"? Alla ASG åkare!
Och Folke Bengtsson förtjänar nästan en egen tråd :lol:

När jag köpte bilen visste jag att Henrik hade haft bilen och att Erik Ulmestig lyft i motorn. Jag frågade Kjell Olsson vid leveransen om han visste något om dess tidigare historia, och då hade han för sej att just Hilding i Hallabro haft den först, vilket visat sej vara fel.
Min far och Henrik var ganska jämngamla och kände varandra sen ungdomen, och det var han som förmedlade en eventuell affär, det var väl Br.Pettersson som ägde bilen då, men det vart inget av.
Användarvisningsbild
Christiangsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 sep 2017, 20:49
Ort: Lammhult

Re: Scania Åtta

Inläggav Bo Norvinge » 10 nov 2019, 21:51

Bland konverterade Regenter hade K. E. Granberg i Skellefteå en 54:a (AC5100). Den hamnade hos Thore Granberg (släkt?) i Stockholm som A10079, och därefter hos Evert Fredin i Hägersten. Den kvaddades vid Lyrestad omkring 1960.
En annan var Scholander eller Schelander på Turebergs LBC en dragbil från 1955.
Någon Hasse Ström, Lidingö ska ha haft en och även ska någon ägts av en i Småland.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania Åtta

Inläggav Anders » 23 nov 2019, 13:35

Christiangsson skrev:Min målsättning är att åter få den i trafik som lastbil med boggie, vilket bör vara möjligt om det är i samma utförande som den senast var.
Någon originalbil eller replika är det inte, och kommer aldrig att bli. Det är och kommer förbli en HPD i högsta grad :)
Att montera en rakåtta var en inte helt ovanlig operation vid tiden. Detta var ett billigt sätt att hålla liv i, och få mer kraft i en gammal bil som ändå började sjunga på sista versen.
Så länge det görs med tidstypiska delar så är det helt okej för mej, mitt intresse är mer vad man faktiskt gjorde med bilarna än toppfinish. Mitt minne av bilar från 60 och tidigt 70tal är allt annat än blankvaxat :D



Jag kan inte något annat än gilla det här inlägget flera gånger om! :D Och det ska bli riktigt roligt att få se mera av den! :D
Ju längre huv desto bättre :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Åtta

Inläggav Anders » 23 nov 2019, 13:40

sverker skrev:
Anders Ason skrev:Din bil är en kändis och har förekommit i flera skepnader under åren, är dock ingen originalbil från Scania.


Som jag förstått det har ingen av bilarna som var byggda med 8'an av Scania överlevt?


För att vara petig så var det ju faktiskt tre modeller som Scania-Vabis utrustade med rakåtta.

Den första serien rör ungefär ett dussin bilar i mitten av 40-talet. Både två och treaxliga bilar. En finns bevarad på Scania-museum. En kort, tvåaxlig dragbil med gengasaggregat.
Andra var de fem bilar som byggdes på LS60-chassie runt 1953.
Sedan då de två prototyper till LA82 "Myrsloken" som fick motorn D847 på 200hk. Notera att det inte alls är samma motor som den tidigare serien som kallades LS85 då dessa motorer hade 136mm slaglängd, medan sista generationen motorer som satt i L51, L71 och LA82 hade 150mm slaglängd. Vad jag vet så finns båda dessa prototyper bevarade idag.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Åtta

Inläggav Eddie » 24 jan 2020, 21:08

Det är säkerligen en bakända ifrån en Regent L-modell, två-axlad alltså, som har skarvats ihop med din framända av Regent LS-modell. Fjäderbultarna till fjäderpaketen på drivaxeln är ju av Regent-modell enligt bilden i tråden, sedan skiljer ju sej rambredden mellan modellerna 71 och 75/76. Hoppas du hittar någon juste ram bara.
Min far sökte och fann en mycket fin ram på en tippvagn i ATL. När han pratade med bonden så hade han även framändan ifrån den avkapade regenten kvar! Det var bara hytten som dom hade försvunnit vid kapningen.
Men detta var för ca 5 år sedan, är nog ännu svårare att finna idag. Det skulle väl vara på något objekt ifrån Norrland, Man ser ju regent-vrak till salu emellanåt, men ramarna kan ju vara bra fast hytten är slut.
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster