Stämptipp

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Stämptipp

Inläggav Anders Ason » 17 sep 2019, 19:55

- Efter lång tids sjukdom och tappat glöd har nu jobbet med R112H kommit igång igen. En liten magnetventil ställde till det så att de mesta av hydrauliken blev ur funktion. Så småningom lokaliserades felet och ny ventil är på väg. Genom att koppla bort den spänningsmatning som berörde ventilen gick det att få tippen att funka plus en del annat. Jobba under upplyft flak som står på oljetrycket och förhindras att gå ner p g a en ventil är ju inget att rekommendera. Det finns visserligen en flakstötta på flakramen men den såg så där tillförlitlig ut och verkade dessutom något kort. Två s k byggstämp fick ta ansvaret, enligt bilden och lite ny färg kommer ju inte att skada. För övrigt de stämp som höll flaket uppe på min tidigare LBS85 vid bytet av svänghjulskåpan.
Reparera är annars inte det allra roligaste jag vet. :(


          stamptipp (Custom).jpg
          stamptipp (Custom).jpg (224.47 KiB) Visad 8904 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Stämptipp

Inläggav Stenhuggarn » 20 sep 2019, 06:53

Skönt att höra att både du och lastbilen rullar på längs bättringsvägen. :) Hösten är en bra tid att få saker gjorda. Livet blir oftast lite lugnare då.

Kan iofs tycka att det är kul att reparera när det är någon enstaka grej som behöver fixas. Men renovera där allt behöver fixas då blir det lätt drygt. I alla fall om man försöker forcera det hela. Men det är ju skönt när det är klart oavsett stor eller liten reparation. Det är ju så gott när allt funkar som det ska. Då är det ju bara att vänta på att nästa grej lägger av... :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Stämptipp

Inläggav Anders Ason » 20 sep 2019, 08:26

Tack, skönt med lite uppmuntran. I mitt fall har det blivit en ogynnsam fördelning mellan att köra och reparera sedan flera år tillbaka men förhoppningsvis vänder det nu. Har under lång tid även byggt på ett kallgarage för lastbilen (återkommer senare om det i en egen tråd) vilket borde förlänga skruvperioden någon månad eller mer i ändarna av somrarna.

Hur som helst kom den nya ventilen på plats sent i går EM så det är dags att prova om det funkar.
Bilen liknar mera de moderna än veteranerna och har mycket av modern teknik även om den är 33 år gammal.


P1050006_mod (Custom).jpg
Fabrikat Camozzi
P1050006_mod (Custom).jpg (106.67 KiB) Visad 8836 gånger

P1050007_mod (Custom).jpg
På plats. Bilen har en mycket stor mängd ventiler.
Ventilen blank av rostskyddet.
P1050007_mod (Custom).jpg (232.12 KiB) Visad 8836 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster