Nu kör jag en liten avstickare som berör lastning.
Håller ju på med rundnosen för att jag ska använda den i min lilla stenhuggerihobby. Har en gammal amerikansk baklastare från 50-talet som jag iofs är väldigt glad för men den behöver mer kärlek än vad jag har tid att lägga på den så kommer att sälja den någon gång de närmsta åren.
Vill inte heller ha någon ny för det blir liksom ingen tid över för min hobby om jag har förmycket maskiner att rå om. Väldigt opraktiskt också om jag ska köra någonstans och hämta ett block, att behöva köra dit med både lastare och bil.
Tidigare, innan jag köpte baklastaren, så har jag använt stubb-brytare vid lastning. Då har lastningen skett på traktordragen bultvagn. Har ju funkat fint men då är ju bultvagnen kanske bara 1,4 meter bred och lätt att köra in under även en mindre stubb-brytare typ de som televerket en gång använde. Men det kommer inte att funka så bra mer än i nödfall på rundnosen. Även om jag tar en av de tyngre och större stubb-brytarna så kommer det inte gå att backa in under den något vidare med lastbilen.
Kran på bilen är ju också ett alternativ men vill helst inte gå den vägen. Vill ha rundnosen enkel och "ren" så det ska vara något jag kan ta med bara de gånger den behövs.
Så jag tänker på något sätt en modifierad stubb-brytare som jag förankrar med spel-sidan på flaket och har de två stödbenen (längre än vanliga) bakåt. Spelar upp blocket precis bakom flaket och sedan backar med lastbilen och stödbenen passerar då på var sida flaket och stenen kan sedan spelas ner på flaket och eventuellt baxas till rätt position. Fördelen med en stubb-brytare är ju att den inte sätter några begränsningar. Är den frisk så klarar den ju bra mycket mer än de 3,5 ton min bil klarar. Sedan kommer jag ändå inte behöva köra block i den storleksordningen eftersom jag ju bara kilar ner blocket det antal gånger som behövs innan lastning i så fall.
Folk var ju enormt kluriga förr och väldigt mycket mera insatta i utnyttjandet av utväxling och hävstångs principer än den moderna mäniskan. Så att någon gjort något liknande under 20-, 30- eller 40-talet är jag helt övertygad om. Men att hitta bevarade bilder är ju inte lätt.
Det finns ju lastbilar från den tiden som är helt ombygda till stenbrytare. Sådana som man röjde åkrar med. Men då förstör man ju bilen helt (i mitt tycke). Det vill jag ej. Men principen är ju lite likadan fast där har man gått betydligt längre i konstruktionen och man kunde ju lasta hemska bumlingar med dom också. Men min bil ska ju se ut som en lastbil.
Någon som sett något i stil med det jag tänker eller har andra goda ideér? Bild hade ju varit riktigt trevligt...

...observera att nedanstående bilder inte beskriver hur jag tänkt utan bara exempel på manuell lastning.

- 6FEA7BA7-84C1-4C6F-BC23-1F08C4A9BB6C.jpeg (228.61 KiB) Visad 14754 gånger

- A44C0616-62DB-4B64-853D-F25A672FB46D.jpeg (70.14 KiB) Visad 14754 gånger