Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 apr 2022, 09:08

Har inte hittat någon märkning. Så tillverkare kan jag inte säga. De ser "gamla" ut så tror 50-tal eller äldre.

Mina antagande om den inre packningen kan ju vara helt fel då. Spåret är ju aningen bredare och o-ringen måste ju komprimeras en aning för att passa höjdmässigt. Så allt är kanske som det ska vad gäller det då. Har fixat o-ringar av samma storlek som de som satt där. De gamla var lite "satta" och hårda så de behövdes verkligen bytas. Så det kanske blir bra när jag fått ihop det igen. Ingen större grej att plocka isär senare ändå nu när jag har specialverktyget... :mrgreen:

Tack Kjell!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 12 apr 2022, 10:07

Mät upp spåret noggrant, dvs. diameter, bredd och djup.
Även tiondelar (och i vissa specifika fall också tusendelar) är oerhört viktiga mått.
Om O-ringsspåret saknar fasning är det viktigt att det inte finns några skarpa kanter som kan skada gummit vid montering. Även en lätt chippad O-ring tappar oerhört mycket i tätningsförmåga.

Som Kjell T skrev finns det väl definierade internationella standarder för alla O-ringspår och respektive O-ringsmått. Att fuska med dessa i en given kombination kommer att innebära läckage, kanske inte direkt i statiska tätningsförband, men väl i flexibla förband. Från min tid vid Alfa Laval såsom produktansvarig för en unik världsprodukt så hade jag, även om jag pysslade med marknadsföring, hade jag av eget intresse, tillgång till dessa tillverkningsstandarder för att kunna föra tekniska diskussioner när jag besökte olika marknadsbolag världen över.

När du mätt upp aktuellt/aktuella O-ringsspår så kan du söka korrekta O-ringar bland t.ex. dessa kända tillverkare/distributörer, Parker-Hannifin, Teknikprodukter, Betch Seals, etc..
I viktiga förband och installationer som kräver mycket arbete att underhålla skall man undvika lågprisbutiker såsom t.ex. Biltema, Jula, etc..

Observera att det finns tusentals olika O-ringar, men bara några få passar naturligtvis i sitt rätta O-ringsspår.
Observera också att det idag finns en rad olika gummimaterial, som var och en passar olika funktioner och miljöer. EPDM, som av många anses som det idag "bästa och mest mångsidiga" materialet är direkt olämpligt i en olje-/fettrik miljö, möjligen inte i ett statiskt förband. Däremot kommer gummit att svälla och medföra en obönhörlig ökad friktion i ett flexibelt förband. "Smörj" heller aldrig EPDM med olja eller fett vid monteringen (med Nitril är detta däremot inga problem).
I fallet med tippkolvar skulle jag tro att Nitril är det mest lämpliga materialet. Även Nitril har en rad olika hårdheter och sammansättningar, kanske minst fem-sex olika, så det gäller att försöka hitta en lämplig hårdhet.
Kanske du kan kontakta något företag som packar om tippkolvar kommersiellt för att få lite råd.

Det här "kompendiet" från Lundgrens/Teknikprodukter av årgång 2005 kanske kan ge en hel del matnyttig information. Det är ganska stort, 3,5 MB, men jag tror att det går bra att lägga upp det här ändå.
Om det inte fungerar, så kontakta mig via PM, så skickar jag mer digital information.

O-rings - Teknikprodukter - Lundgrens.PDF
(3.47 MiB) Nerladdad 197 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 apr 2022, 10:54

Oj, tackar för detta lärorika material. Pdf:en funkade fint och där fanns ju mycket matnyttigt.

Vad beträffar Biltema och Jula så har de inte den bredden i sortimentet att de skulle kunna vara till någon nytta här ändå.

Eftersom jag har o-ringar i samma dimension som de gamla så är jag allt för snål för att inte först ge dem en chans. :mrgreen: Skulle jag inte bli nöjd med resultatet skall jag nogsamt mäta samt studera det bifogade dokumentet vid beställning av nya.

Med tanke på att de befintliga o-ringarna inte har skador men samtidigt tydligt visar att de varit aningen komprimerade så bör de ju inte varit allt för fel dimensionerade. Förhoppningsvis har de till och med originaldimension. Problemet är att de hårdnat av ålder och inte längre flexar tillbaka. Så det får bli test av de jag har först. Hoppas inte snålheten bedrar visheten. Men det innebär ju bara arbete i så fall och det kan jag stå ut med. :D

Tack Kjell! (Känns som jag upprepar mig... :roll: ) Informationen är mycket uppskattad. Intressant att få lite djupare insikt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 18 apr 2022, 21:33

Fick efter massa dryg jobb plåtens undersida redo för målning igår. Två lager lack och sedan blev det montering idag.

Tanken var att skjuta på den bakifrån. Nä, nu håller vi oss till lastbilsrenovering här... :lol: Var lite tyngre jobb än jag insett så det momentet tog mig hela dagen.

Skall justera lite i framkanten annars är det klart så långt. Nu ska bara ovansidan fixas också. Tänkte köra rå linolja på den som rostskydd.

Det blev riktigt bra och bilen blir fin. Får mycket beröm för den av förbipasserande. Men liiite trött på att hur mycket jag än gör finns det hur mycket till att göra ändå. Hahaha! :mrgreen:

image3-6.jpeg
image3-6.jpeg (608.77 KiB) Visad 6935 gånger

image0-14.jpeg
image0-14.jpeg (706.13 KiB) Visad 6935 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 18 apr 2022, 22:07

ja de blev ju najs me plåt på't!
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 apr 2022, 08:25

Ja, tyckte också det blev rätt bra. :)
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 apr 2022, 19:58

Injusterat...
image6 (5).jpeg
image6 (5).jpeg (665.64 KiB) Visad 6878 gånger

image5 (2).jpeg
image5 (2).jpeg (585.3 KiB) Visad 6878 gånger

image4 (4).jpeg
image4 (4).jpeg (630.15 KiB) Visad 6878 gånger

image3 (4).jpeg
image3 (4).jpeg (306.23 KiB) Visad 6878 gånger

image2 (10).jpeg
image2 (10).jpeg (478.6 KiB) Visad 6878 gånger

image1 (10).jpeg
image1 (10).jpeg (289.14 KiB) Visad 6878 gånger

image0 (13).jpeg
image0 (13).jpeg (324.93 KiB) Visad 6878 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 19 apr 2022, 20:42

Usch va snyggt! :shock:
(fniss!)
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 21 apr 2022, 08:24

Med den noggranna och konserverande renoveringen kommer bilen att finnas till många mansåldrar. Intressant tanke :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 21 apr 2022, 17:27

Verkligen snyggt flak! Vad kan en sån där plåt tänkas väga?

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 apr 2022, 22:05

Noxcania skrev:Usch va snyggt! :shock:
(fniss!)

Tack! :mrgreen:

Per Thomson skrev:Med den noggranna och konserverande renoveringen kommer bilen att finnas till många mansåldrar. Intressant tanke :)

Nåja, så länge den klarar sig tills den en vacker dag är en del av min kvarlåtenskap... :D

ankarback skrev:Verkligen snyggt flak! Vad kan en sån där plåt tänkas väga?

Tackar! Bra fråga, min gissning är kring 400kg. :?:
Senast redigerad av Stenhuggarn 21 apr 2022, 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 21 apr 2022, 22:17

En av alla saker jag lärt mej av fatygsrenoveringar e att 1mm 1kvm plåt väger 8 kilo, se'n ere lätt å räkna ut resten av va de nu e man har dratt på sej...
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 apr 2022, 22:32

Ok, då är det kanske mera kring 300kg...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 26 apr 2022, 10:06

Noxcania skrev:En av alla saker jag lärt mej av fatygsrenoveringar e att 1mm 1kvm plåt väger 8 kilo, se'n ere lätt å räkna ut resten av va de nu e man har dratt på sej...


Tack! Bra att veta. Då är det bara att räkna :)

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 28 apr 2022, 21:01

Ja, lite häftigt är det allt. Ett sådant dära moment i renoveringen då man får ett litet lyckorus... :mrgreen: Tänk att jag kommit så här långt!?

Det har gått lite trögt nu sista veckorna. Men har kämpat på i stort sett varje dag. Känt en lätt irritation inom mig så fort det varit motigt eller strulat i renoveringen. En klar indikator på att det är dags att ta paus. Men efter idag känns det omöjligt. :D

Men stötte på en del grejer att fixa idag. Så det är bara att jobba vidare...

Men njuter i alla fall av vad som måste klassas som en milstolpe i renoveringen. :)

image8-2.jpeg
image8-2.jpeg (410.85 KiB) Visad 6599 gånger

image5-4.jpeg
image5-4.jpeg (611.25 KiB) Visad 6599 gånger

image4-7.jpeg
image4-7.jpeg (571.28 KiB) Visad 6599 gånger

image3-7.jpeg
image3-7.jpeg (349.71 KiB) Visad 6599 gånger

image1-12.jpeg
image1-12.jpeg (336.47 KiB) Visad 6599 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster