Kvällarna senaste perioden har spenderats med småpill. Kollat upp vad jag har vad gäller delar till hytten och kollat upp var grejerna suttit. Mycket bra med alla bilder jag sparat undan så fort jag sett någon med en Åtvidabergshytt på.
Har ju en av originalspeglarna till hytten. Så gott som komplett utom glaset. Men den var rejält ihoprostad. Lyckades inte få den tillräckligt varm längs hela längden med gas så fick lägga den i ässjan och när den var körsbärsröd längs hela sin längd kunde jag äntligen få isär de bägge rören hela och fina. Har nog vuxit ihop till en enhet under låång tid.

Vad gäller den andra spegeln så har jag köpt in andra på tradera men de är inte så smäckra och passar bättre på de lite större 50-talarna typ Viking osv. Sedan får jag ju ta två sådana ifall det ska se lika ut och då kan jag ju inte använda originalet. Det hör man ju hur fel det blir så enda alternativet blev att göra en replika av originalet så jag får två likadana. Har fått ihop ett fäste med originalet som förebild så här långt.

- image0 (22).jpeg (183.95 KiB) Visad 7687 gånger
Sedan har jag grejat med det saknade bakrutegallret. Ska ju sitta fem och jag har fyra. Rätt säker att jag hade fem ursprungligen men har letat och letat så fick ge mig och hitta ett sätt att kopiera det. Det är att få till profilen som varit svårt med det. Finns ju mång sätt att lösa det problemet på men jag gick vägen via smide. Så jag gjorde ett bottensänke som hade den profilen som gallret har och sedan drev jag ut ett rundjärn mot det sänket och fick då fram ett ämne med rätt profil. Blev aningen smalare men tycker det är så lite så det kommer inte synas. Så nu ska det bara krökas i ändarna och borras lite skruvhål sedan är det redo för lack.

- image1 (51).jpeg (372.65 KiB) Visad 7687 gånger
Sätet har jag grunnat mycket över. Förarsäte, passagerarsäte samt passagerarryggstöd är det då jag saknar. Har ju förarryggstödet som säte tillsvidare då det är allt jag har och kan ju se hur det är uppbyggt. Är ett härligt ljud från fjädrarna när man sitter på det så vill nog allt ha ett likadant som säte och inte något modernt material. Kommer ju inte hitta några säten till en Åtvidabergshytt så är inne på att bygga nya. Även här med originalet som förlaga. Problemet är var man får tag i fjäderstål i den tunna dimension som fjädrarna är gjorda av. Juteväv har jag inhandlat i alla fall.

Så tips där mottages tacksamt.

- image3 (14).jpeg (378.18 KiB) Visad 7687 gånger