Lämnade ju stommen för att istället gå över till att göra i ordning hyttens nedre plåtar runt om. Efter att jag blästrat klart en av de mindre så kände jag att detta blir för tidsödande. Klarar ju inte att få plåtarna rostfria med grovrengörare bara. Eftersom de är så gamla så har rosten gjort plåten för porig. Varken stålborstetrissor eller annat klarar av att få det metallrent. Men i alla fall, efter lite span på blocket så blev det en vända upp till Öland för inköp av en rejäl gammal pjäs till kompressor. En Calmo kompressor ifrån 60-talet. Kom tydligen ifrån en lastbilsverkstad i Oskarshamn ursprungligen. Så kändes helt rätt.
Har ju dåligt med utrymmen så fick spendera förra veckan med att gjuta platta och bygga ett skjul åt den. Var ju 250 liters tank så tar ju lite plats.
Så i helgen gav jag mig på den sista plåten, den på hyttens bakvägg. Men... när jag blästrat en bra stund så började jag ana att något inte stämde. Hahaha! Jag sträckte plåten!

Har inte behövt tänka på det med den gamla kompressorn och trodde inte heller att det skulle bli så med den nya även om den blästrar bra mycket effektivare. Jag hade helt klart fel.
Så nu sitter jag lite i skiten. Men det enda vettiga jag kan komma på nu är att köra på. Insåg ju inte problemet förrän jag blästrat typ en fjärdedel av plåten. Den är ju av rätt betydande storlek. Hade inte behövt blästra plåten från insidan mera än längs med kanterna egentligen för färgen har hållt bra på insidan. Men för att jämna ut spänningarna i plåten så måste jag ju nu blästra även insidan.
Så ett misstag som kommer kosta mig en hel del tid även efter blästringen med att försöka få plåten rak och fin igen rent plåtslagerimässigt. Men allting på denna lastbilen är ju ett ofantligt arbete så vad gör det med lite till. Hahaha!

Den nya kompressorn är i alla fall kanon och nu vet jag ju att den har kraft att sträcka plåt så får ju se till att blästra i vinkel framöver och inte rakt på som jag gjort hittills. Man lär så länge man lever.