http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028517/
Detta är bara ett bildexempel. Dessutom bara 12 volt, men principen är densamma.
Det är alltså likriktaren som ger likströmmen och regulatorn som styr laddströmmens storlek. Ditt elsystem heter 24 volt, men om du tittar på märkskylten på generatorn som du har fotograferat så ser du att det står 28 volt. Det är så här: För att kunna ladda batterierna krävs det en laddspänning (volt) på ca 27, 8 volt för att laddningen skall "fastna" i batteriet. Blir inte laddspänningen högre än dessa 27,8 volt så tillförs ingen laddning och det lilla som kommer (under 27,8 volt) går åt till lampor, pumpar och fläktar m.m. Men det finns också en övre gräns. För mycket laddspänning gör att batteriet kokar. Så någonstans vid 28,5 volt, stängs laddningen av för att inte koka batteriet. Det är regulatorn som sköter detta. Vi illustrerar detta med en bild:
OBS! Denna bilden visar vad som gäller för ett 12 volt batteri, men principen är densamma för 24 volt. Det är bara siffervärdena som är lite större. Du ser att det finns ett område där laddningen sker. Det är regulatorn som sköter det. Du ser också åt andra hållet, att urladdning av batteriet är skadligt. Det kan gå rätt fort att förstöra batteriet om det blir för mycket urladdat och blir stående utan laddning. Så när du sedan blir klar med din bil kanske du kommer att ha den som någon sorts hobbybil. Du kanske inte kör med den varje dag eller vecka eller månad? Då är det en god investering att köpa en så kallad "Smartladdare". Dom jobbar helt själv och ger batteriet det som batteriet vill ha för att må bäst. Varken mer eller mindre. Äldre typer av laddare, en plåtlåda med i bästa fall en Amperemeter på fronten, var visserligen effektiva, men dom krävde att man kollade dom hela tiden. Så en Smartladdare är det som gäller i dag. Den kan i princip stå inkopplad flera år och den sköter sig och batteriet själv.
Om du känner att du vill veta mer om ellära så finns det en mycket bra bok som Kjell & Co har givit ut. Hur funkar det?, heter boken. Den är skriven för alla dom som inte råkade vara närvarande på fysiklektionerna i skolan. Dom var någon annan stans just då. Och det är ganska många som var så. Därför är boken skriven på ett enkelt och lättfattat sätt så att vem som helst utan större förkunskaper kan ta till sig lärdomen. Det ser ut som en bok som kostar flera hundra kronor, men den kostar under 50 kronor! Den handlar inte bara om ellära. Det finns beskrivet datorer och annan hemelektronik också i boken. Ett tips. Det är snart jul. Antingen önskar du dig den av någon annan, närstående eller liknande. Eller så köper du den åt dig själv.