Just nu

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Just nu

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2009, 19:45

Lars-Gunnar skrev:
Thomas Almèn skrev:För egen del har tjusningen med friskluftsgarage falnat. För många gånger har man varit tvungen att hålla till under bar himmel, för att lösa uppkomna problem. Förstörde för all framtid fingertopparna genom handpumpsproblem i 23 gradig kyla i Norge för 30 år sen. En nyårsafton med 41 grader kallt ställde jag p.g.a snällhet upp och eldade igång 2 Volvo som stod utan motorvärmare. Känns lite som jag fullgjort min värnplikt...Dock löser jag än idag,(om det går) akuta problem där jag står.Beror förmodligen på nåt kromosomfel.

Får du vita fingrar på vintern? Har du alldrig använt sådana där fingervantar som, är "avkapade" efter fingerlederna?

Lars-Gunnar :|[/quote ] Det är just biten som hamnar utanför såna vantar som blir vita.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 29 okt 2009, 20:02

Thomas Almèn skrev:Ja, ta inget för givet när jag är inblandad. Såg att han som renoverat bärgarn på Hallandsås hade fått en ny damask tillverkad. Den fanns inte att få tag i. Där kanske du kan kolla förresten, om han lyfte av hytten på sin.

Bra, tack för tips - vet du vad han heter?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Peter Ohlsson » 30 okt 2009, 09:40

Per Thomson skrev:
Thomas Almèn skrev:Ja, ta inget för givet när jag är inblandad. Såg att han som renoverat bärgarn på Hallandsås hade fått en ny damask tillverkad. Den fanns inte att få tag i. Där kanske du kan kolla förresten, om han lyfte av hytten på sin.

Bra, tack för tips - vet du vad han heter?

Per,du får gärna låna min dieselkompressor och bläster om du vill.Sand köper du på biltema och sen kan du stå under bar himmel(friluftsgarage)

Hej,här kommer adressen till han med bärgaren.Om du vill ha kontakt med han som gjorde plåtarbetet så var det Hällebacka svets

Olle Johnsson, Chef 0708 - 46 56 03

Bärgningstjänst i Hallandsås AB
Mellbystrandsvägen 57
312 34 Laholm
Peter Ohlsson

Inläggav Per Thomson » 30 okt 2009, 12:23

Super!
Tack för erbjudandet om blästringsutrustningen men jag har redan en överenskommelse.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav BURTRÄSKARN » 30 okt 2009, 21:15

Kör så det ryker Pär,bara att blästra på,det är roligt att få ta bort det gamla rostiga och börja bygga upp igen,eller hur :?: :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 31 okt 2009, 21:55

BURTRÄSKARN skrev:Kör så det ryker Pär,bara att blästra på,det är roligt att få ta bort det gamla rostiga och börja bygga upp igen,eller hur :?: :mrgreen:

Kan tänka mig det. Har många gånger använt slipen för att få bort lite rost men jag tror nog det blir roligare och går fortare med sandsprutning.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 05 nov 2009, 09:58

Har just fått ett samtal från Donald som undersökt detta med handbromsdemontering och hyttavtagning :D
Mycket glädjande besked: Handbromsen behöver inte demonteras, det skall räcka att ha den i bromsat läge, dvs spaken uppåt så mycket det går. Om detta mot förmodan inte skulle räcka på grund av hårt justerade bromsbackar så kan man lossa något i länksystemet under handbromsen.

Då vet vi det, ett stort tack till Donald :!: :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 23 nov 2009, 21:52

Nja, det där med handbromsen stötte likväl på problem. Man måste lossa på länksystemet, förmodligen bäst genom en sprint närmast ovansidan på "servo"-klockan. Nu var det dock försent, med handbromsen åtdragen kan man inte lossa någon sprint och det försöktes ej heller. För att kunna lossa på handbromsen måste man ha tillräckligt lufttryck och för att få det måste motorn startas och för att kunna starta motorn måste batterier till vilka nu var urmonterade :evil:
Att få ström till startmotorn kunde man väl ha fixat med en provisorisk nödkoppling :idea: men vinkelslipen :mrgreen: kändes mer naturlig i denna situation - golvkapningen syns på en av bilderna.

Med bra assistans och en superskicklig kranförare var hela operationen förvånansvärt enkel :D

IMGP0003.JPG
IMGP0003.JPG (100.07 KiB) Visad 17452 gånger

IMGP0026.JPG
IMGP0026.JPG (127.19 KiB) Visad 17452 gånger

IMGP0032.JPG
IMGP0032.JPG (82.01 KiB) Visad 17452 gånger

IMGP0045.JPG
IMGP0045.JPG (94.86 KiB) Visad 17452 gånger

IMGP0049.JPG
IMGP0049.JPG (103.52 KiB) Visad 17452 gånger

IMGP0050.JPG
IMGP0050.JPG (95.13 KiB) Visad 17452 gånger

IMGP0060.JPG
IMGP0060.JPG (82.44 KiB) Visad 17452 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 23 nov 2009, 22:20

Intressant att få se den här bildserien.
Hur lång tid har du behövt för förberedelserna för att kunna lyfta hytten?

Vad blir nästa moment?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 23 nov 2009, 22:44

Jag har inte haft något tidur med precis utan tagit det hela med ro - skulle uppskatta att just enbart förberedelserna för att få av hytten kanske tog en knapp arbetsdag med rostiga bultar som trilskades, knepiga skruvar väl gömda som håller instrumentbrädan och liknande. Att få loss skärmarna tog kanske två arbetsdagar då bl a en tryckluftsslang som var upphängd i vänster skärm ställde till lite problem. Bror Ove var närvarande och kom med rådet att kapa slangen med bågfil och så blev det :mrgreen:

Nästa moment blir lite flänsjustering på rambalkar och därefter återmontering av dragbalk. När det avklarats så blir det blästring och målning av ramen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 23 nov 2009, 23:09

Rostiga bultar måste vara världens starkaste förband! :mrgreen:

Låter ju ändå som ett rätt kvickt företag. Jag hade föreställt mig att det skulle gå på flera dagar för att demontera hytten.

Ser fram emot att få se lite flera bilder på hur arbetet fortskrider! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 23 nov 2009, 23:10

Ja, intressant. Du Per vad skall det stå på dörren och skall du ha Scania beige eller annan färg? Varför inte lacka den i de färger din Volvo F88 hade med bilens ursprungliga hemvist på dörren som Per Thomson Näsåker, Råå. Jag tänker på att det finns för många Scaniabeige veteraner annars.

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 23 nov 2009, 23:38

Lars-Gunnar skrev:Ja, intressant. Du Per vad skall det stå på dörren och skall du ha Scania beige eller annan färg? Varför inte lacka den i de färger din Volvo F88 hade med bilens ursprungliga hemvist på dörren som Per Thomson Näsåker, Råå. Jag tänker på att det finns för många Scaniabeige veteraner annars.

Lars-Gunnar :lol:

Den nuvarande färgen heter Scania-Vabis Olivgrön och den blev standard tillsammans med alternativet Paprikaröd i och med att 75:an introducerades. Jag tycker inte att det finns så många olivgröna bilar med i veteransammanhang idag. Däremot var det inte så vanligt med åkerispecifika lackeringar förr utan de flesta mindre åkerier tänkte på investeringens omfattning och höll tillgodo med standardfärgerna. På den tiden var jag av motsatt uppfattning och menade att bilarna skulle ha färg som syntes. Idag vill jag nog helst ha den färg som bäst för tankarna till hur bilarna såg ut förr just av den anledningen att så många idag rustar sina bilar med "grälla" och utstickande färgkombinationer.

Beträffande den en gång i tiden fina dörrutsmyckningen så har jag funderat åtskilligt men äntligen beslutat att den kommer att bli ersatt med ett LBC märke som vi en gång i tiden hade på en snarlik SV 55:a. På min gröna trafikbilsskylt som jag har kvar står det AVESTA och det skulle ju inte heller passa så bra ihop med Näsåker på dörren.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 23 nov 2009, 23:51

Det är väl bara LS55;an från Hassela Såg så har samma olivgröna kulör i dagsläget? Och den paprikaröda är väl nästan helt okänd här. Däremot finns det gott om finska bilar som har den paprikaröda lacken. Där var den riktigt populär på bilarna. Ännu i början på 80-talet såg man bra många bilar i den här kulören, men nu hittar man dem bara på veteranträffar.
Måste nog säga att din 75;a är snyggast i precis den Scania-olivgröna! :)

Bifogar en bild på en paprikaröd finne från Åkarsvängen 2006
Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Kjell T » 24 nov 2009, 08:34

En kommentar till ovanstående om L55:an. Bilen som är tillverkad i Sverige ägs av en finlandssvensk man bosatt i Egentliga Finland och bilen är registrerad i Finland. Så vem är "finne"?
Kjell T

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget