Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Bo Norvinge » 16 dec 2017, 18:32

Fina bakljuskonsoler!
Tror du skulle kunna extraknäcka.
(upptäcker någon ordleken?)
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Reid Hulting » 16 dec 2017, 18:35

Kan nog vara idé med ngn form av förstärkning vid infästningen på bakljuskonsollerna.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 16 dec 2017, 18:48

Bo Norvinge skrev:Fina bakljuskonsoler!
Tror du skulle kunna extraknäcka.
(upptäcker någon ordleken?)


tack:) inte jag som gjort de:) mer än att montera lysena och borra hålen:)

men går att lösa om nån skulle vilja ha ett par:) 800 kr paret
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 16 dec 2017, 18:49

Reid Hulting skrev:Kan nog vara idé med ngn form av förstärkning vid infästningen på bakljuskonsollerna.

Reid.


tror inte det behövs, är rätt tjockt material i plåten, gjordes på de gamla som mall, sen ska de in 2 bult i ramen , bara satt dit en för att testmontera :lol:
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Noxcania » 16 dec 2017, 23:05

Flurar nog lite som Reid, vore nog reko me nå't stag från ytterhørnen inmot ramen en bit førøver... snabbt påbackat e snabbt krokigt...
;)
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 16 dec 2017, 23:42

Noxcania skrev:Flurar nog lite som Reid, vore nog reko me nå't stag från ytterhørnen inmot ramen en bit førøver... snabbt påbackat e snabbt krokigt...
;)


joo jag förstår:) men nu ska jag inte direkt använda den i yrkesmässig trafik:) de gamla hållarna satt sådär och det va inga problem (även om de såg ut som stryk)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav 30Fredrik » 17 dec 2017, 10:33

Angående Bakljuskonsollerna så måste du ha ett fäste annars vibrerar lamporna sönder ganska omgående,jag har den erfarenheten den hårda vägen med min Scania 110a! Gör så här ,ganska enkelt som jag gjorde! Bocka ett par tunna plattjärn 2-3mm tjocklek, behövs inte mer. Borra 1 hål på baksidan av varje konsoll och fäst järnen sen i dina skärmstag som du förmodligen bultar fast i ramen, räcker med ett stag till varje konsoll, så har jag gjort och det funkar skitbra! Du kan bocka fästjärnen runt skärmstaget och sen borra hål och dra en m8 igenom, funkar perfekt! Fina konsoller du fått till, se bara till att lacka ordentligt så dom inte blir förstörda!! Lycka till! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2017, 16:31

Många visa inlägg, det där med vibrationer är inte att leka med, tänk vad fick man inte experimentera med då sönderkörda Autobahn raserade det mesta. Ståltråd och en uppsättning skruvar i reserv med fingäng, då UNC. :cry:

Inte bara det, även en uppsättning extra hjullager till trailern som ändå var försedd med BPW 10 tons axlar. Förklaringen var att då 88:ans bromstrummor var underdimensionerade så höll de inte och då bromsverkan inte blev tillräcklig på bilen så var det bara trailerhjulen som bromsade med överhettning som följd.
Ja ja, det ska man räkna med säger sådana erfarna som Reid och rekommenderar intervallbromsa än oftare så att inte lagerfettet tar eld med åtföljande lagerhaveri nästa resa, alltså istället för 30 minuter ner så 60 minuter, bara att tåla sig. :wink:
Förlåt :oops: nu kom jag visst in på ett annat ämne.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 28 jan 2018, 19:05

Skruvat lite i helgen. Fått isär vändskivan i 3 delar, så nu ska fästen göras, samt försöka få liv i vändskivan, ösa på med rostlösare, men måste få bort all vändskive fett först :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Sen gjorde jag mallar i papp för fotstegen under kofångaren och till regskylten, nu e de lite stora mallarna. Men tror 1/2 tums rör blir bra.
Bild
Bild
Bild

Även gjort hål för spolar munstyckena på torped väggen:)
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Noxcania » 02 feb 2018, 00:24

Blir ju reko me fotsteg!
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 02 feb 2018, 20:38

Godkväll alla.. nu ska ni utomstående få hjälpa mig. Jag hade en plan men har svårt åh bestämma mig vilken lackering det blir av ekipaget. Så nu önskar jag erat stöd. Vad skulle ni vilja se på vägen? Vilket bolag ligger er varmt om hjärtat alla gånger ni tankat eller köpt korv :)

Bifogar lite bilder. Dock finns de redan en BP Scania i renoverat skick. Likaså koppartrans. Så det tycker jah vore tråkigt åh göra en till. Även om det är snygga färger
Bild
Bild

Men ni och annat folk får gärna komma och tycka till nu

Gulf
Bild

Uno-x
Bild
Bild
Bild

OK
Bild

Norsk hydro, vit, röd och blå tror jag deras färger var på 60 talet
Bild

Shell
Bild
Bild

Texaco eller caltex
Bild
Bild

Snälla hjälp :) så har ni en påverkan på hur bilen ska se ut. Ni är med mig :)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Noxcania » 03 feb 2018, 00:25

Jag e attans bra på å ha ide'er som jag alltid tycker e braigast... :) ...så jag skulle ta svart-vita UNO-X bilens lack-still & Shell's gul&røda!
D.v.s. røtt under gult.
Sådeså. ;)
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav ankarback » 03 feb 2018, 22:01

Jag skulle nog antingen måla trailern som den var lackad från början eller hitta på något helt eget färgschema.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav S-V L44 » 04 feb 2018, 00:35

Scanian som skulle symbolisera en BP-tankbil överst i ovanstående fotokavalkad har i mina ögon totalt fel färgsättning.

Mina föräldrar hade en BP-mack strax utanför Landskrona som farsan öppnade 1956 då han i sitt enbilsåkeri bytte lastbil från en 1950-års Scania-Vabis L44 med dieselmotor till en 1956-års International R174 med bensinmotor. Anledningen till att vi öppnade en mack var sannolikt att farsan ville kunna få lite billigare drivmedel då det troligen inte var tillåtet att ha bensin i en s.k. farmartank på tomten. Diesel gick ju bra.
Jag är född 1950 och började sälja bensin från macken runt 10-12-årsåldern efter skoltid eftersom min mor var svårt astamasjuk och hade svårighet att andas i bensinångorna.
Bränsleleveranserna kom från depån i Helsingborg, och som jag minns såg tankbilarna (i och för sig oftast med löstankar på normala träflakslastbilar med häckar för 200-litersfat och 25-liters dunkar under flaket) ut ungefär som den här norska Commer-tankbilen, dvs. distinkt grönt och gult. Notera också BP-loggan, gul text med svarta konturer på grön botten.

Commer - A57375 - 02 - BP - Norge.JPG
Commer - A57375 - 02 - BP - Norge.JPG (171.19 KiB) Visad 17528 gånger

Färgsättningen kan ha haft vissa variationer beroende på var i landet man haft sina depåer. Man ser ibland helgröna bilar, men sådana minns jag inte från barndomen.
På den här svart-vita bilden från Digitalt Museum i Sundsvall visande en Volvo tankbil tillhörande BP, så kan man ana att bilen är helgrön, men grill och fälgar är antagligen gula och skärmarna svarta.
BP-loggan på tanken har inverterade färger, vilket också förekom.

Volvo L385 eller L395 - BP - Digitalt Museum Sundsvall - 02.JPG
Volvo L385 eller L395 - BP - Digitalt Museum Sundsvall - 02.JPG (193.34 KiB) Visad 17524 gånger

Man skall beakta att BP (som sedan början av 1950-talet betyder British Petroleum) under perioden före och runt 2:a världskriget i folkmun kallades för ”Blå Pumpen”, och färgsättningen var då ljusblå och vit. Scania-Vabis museum har en 1927-års tankbil i sin samling som uppvisar för dåtiden rätt färgsättning. Om jag inte minns helt galet så fanns det en enskild BP bensinpump intill ett gatuhus på Östergatan i Landskrona en bit in på 1950-talet som var blå.

Scania-Vabis 3251 - 1927 - EUU997 - Svenska BP - 05.JPG
Scania-Vabis 3251 - 1927 - EUU997 - Svenska BP - 05.JPG (75.68 KiB) Visad 17528 gånger

Runt 1960, eller kanske något år innan, så förändrades färgsättningen att omfatta annorlunda nyanser av grönt och gult samt också dominerande vita fält. BP-loggans bokstäver blev mer stiliserade och de svarta konturerna försvann.
Den här bilden visar en ganska typisk BP-tankbil innan märket i Sverige blev uppköpt av Statoil 1994.
BP-Center var enskilda depåer runt om i landet som i princip endast hanterade eldningsolja till lantbruk och enskilda fastigheter, men tankbilarna som levererade bränsle till mackarna såg i stort sett likadana ut, förutom texten "Center".

Scania-Vabis L56 - BP center_b.jpg
Scania-Vabis L56 - BP center_b.jpg (243.88 KiB) Visad 17528 gånger

Eftersom dina enheter, Kirkiz, tillverkats 1961 respektive 1958 så anser jag att de skulle färgsatts antingen som den norska Commer-tankbilen, Volvo-tankbilen i Sundsvall eller som BP Center-bilen om ekipaget skall anses vara tidstypiskt.

// Kjell N.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Per Thomson » 04 feb 2018, 10:12

Jag hade tvekat mellan en "rätt" målad BP och en Gulf. Den senare är fint balanserad mellan det orange och en diskret blå färg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster