Scanian som skulle symbolisera en BP-tankbil överst i ovanstående fotokavalkad har i mina ögon totalt fel färgsättning.
Mina föräldrar hade en BP-mack strax utanför Landskrona som farsan öppnade 1956 då han i sitt enbilsåkeri bytte lastbil från en 1950-års Scania-Vabis L44 med dieselmotor till en 1956-års International R174 med bensinmotor. Anledningen till att vi öppnade en mack var sannolikt att farsan ville kunna få lite billigare drivmedel då det troligen inte var tillåtet att ha bensin i en s.k. farmartank på tomten. Diesel gick ju bra.
Jag är född 1950 och började sälja bensin från macken runt 10-12-årsåldern efter skoltid eftersom min mor var svårt astamasjuk och hade svårighet att andas i bensinångorna.
Bränsleleveranserna kom från depån i Helsingborg, och som jag minns såg tankbilarna (i och för sig oftast med löstankar på normala träflakslastbilar med häckar för 200-litersfat och 25-liters dunkar under flaket) ut ungefär som den här norska Commer-tankbilen, dvs. distinkt grönt och gult. Notera också BP-loggan, gul text med svarta konturer på grön botten.

- Commer - A57375 - 02 - BP - Norge.JPG (171.19 KiB) Visad 17528 gånger
Färgsättningen kan ha haft vissa variationer beroende på var i landet man haft sina depåer. Man ser ibland helgröna bilar, men sådana minns jag inte från barndomen.
På den här svart-vita bilden från Digitalt Museum i Sundsvall visande en Volvo tankbil tillhörande BP, så kan man ana att bilen är helgrön, men grill och fälgar är antagligen gula och skärmarna svarta.
BP-loggan på tanken har inverterade färger, vilket också förekom.

- Volvo L385 eller L395 - BP - Digitalt Museum Sundsvall - 02.JPG (193.34 KiB) Visad 17524 gånger
Man skall beakta att BP (som sedan början av 1950-talet betyder British Petroleum) under perioden före och runt 2:a världskriget i folkmun kallades för ”Blå Pumpen”, och färgsättningen var då ljusblå och vit. Scania-Vabis museum har en 1927-års tankbil i sin samling som uppvisar för dåtiden rätt färgsättning. Om jag inte minns helt galet så fanns det en enskild BP bensinpump intill ett gatuhus på Östergatan i Landskrona en bit in på 1950-talet som var blå.

- Scania-Vabis 3251 - 1927 - EUU997 - Svenska BP - 05.JPG (75.68 KiB) Visad 17528 gånger
Runt 1960, eller kanske något år innan, så förändrades färgsättningen att omfatta annorlunda nyanser av grönt och gult samt också dominerande vita fält. BP-loggans bokstäver blev mer stiliserade och de svarta konturerna försvann.
Den här bilden visar en ganska typisk BP-tankbil innan märket i Sverige blev uppköpt av Statoil 1994.
BP-Center var enskilda depåer runt om i landet som i princip endast hanterade eldningsolja till lantbruk och enskilda fastigheter, men tankbilarna som levererade bränsle till mackarna såg i stort sett likadana ut, förutom texten "Center".

- Scania-Vabis L56 - BP center_b.jpg (243.88 KiB) Visad 17528 gånger
Eftersom dina enheter, Kirkiz, tillverkats 1961 respektive 1958 så anser jag att de skulle färgsatts antingen som den norska Commer-tankbilen, Volvo-tankbilen i Sundsvall eller som BP Center-bilen om ekipaget skall anses vara tidstypiskt.
// Kjell N.