Moderator: Anders Ason
Bigmanstown skrev:Dom 3 poliga satt väl oftast på plogbockarna fram, var väl till
lysen på bocken. På den 7 poliga sitter ju ett extra uttag som
kontakten från sladdlampan passade i . Vid lång last virade man
in sladdlampan i en röd plastpåse och hängde där bak.![]()
Lasse
Kjell T skrev:Kontakten som är trepolig var en "nyhet" för mig, vet inte om jag någonsin sett en sån. För ett par dagar sedan funderade jag på de timmerbilar som körde genom byn på 50-60 talet och hur de hade inkopplat lyset längst bak. Det var länge enbart en enda lampa. Efter lossning drogs trailern upp på dragbilen, då höjdes maxhastigheten för fordonet och färden blev något behagligare med last. Det var max 50 km/h med obromsat släp och 70km/h för lastbil.
Per Thomson skrev:Dra "jorden" också! Om nu inte lamphusen skulle ha jordanslutning kan det ändå vara bra att vid kopplingsboxen göra en jordning till ramen.
Per Thomson skrev:3/31 är jord (vit). Måste gå kontaktvägen, ej via draget. Bra att dra den ända till kopplingsdosan och därifrån till ramen och eventuella lamphus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster