Har ändrat på hur jag tänkt jobba mig framåt i renoveringen framöver. Men har grunnat en massa på detta och i ärlighetens namn är jag inte helt hundra på att beslutet är rätt. Hahaha! Så detta är något jag gärna tar synpunkter på. Inte lätt att få en klar bild över detta kanske men vet ju att det finns mycket erfarenhet här.
Jo, håller ju på med plåten till Åtvidabergshytten och för att få väck den från stommen så var jag ju tvungen att vika upp den längs med dörrkanter och framrutan. Jag såg ju efter avmontering att de hade vikt ner plåten över trästommen även på fabriken så det var ju ett helt korrekt beslut såhär i efterhand. Även om det kändes otäckt att göra det.
Min tanke har ju sedan då varit att göra likadant som på fabriken att vika ner plåtarna igen över stommen. Jag måste ju lacka den först invändigt helt klar och utvändigt minst grundad i alla fall men kan ju också lacka helt klart på utsidan också och sedan får jag ju grunda och lacka om längs med dörrkanterna. Så har varit planen.
Men jag inser att det är svårt att få kanterna jämna och fina när jag viker tillbaka dom. Spricker det någonstans så jag behöver svetsa eller hårdlöda så blir ju ett större område av grundfärg/lack som påverkas. Måste ju också kunna lägga grundfärg på kantens insida som viks uppemot stommens trä. Att få det jämnt blir ju också betydligt mera svårt än om jag har en fri kant jag kan jobba emot från bägge hållen.
Men, det andra alternativet kommer inget gratis på heller. Det innebär att jag måste göra skarvar på minst 7 av stommens reglar. Framstolparna måste jag göra i två delar och alltså dela de i längsgående riktning och troligtvis kommer det ytterligare komplikationer som gör att jag måste smida till järn att skarva och förstärka med. Som ju då måste sitta infällda för att inget ska synas. Så kostnaden tidsmässigt blir ju definitivt högre. Troligtvis mycket högre.
Senaste tiden har jag varit inne på att det blir bäst att ta kostnaden vid arbetet på stommen men när jag skriver detta och inser hur mycket jobb det blir så är jag inte lika säker längre. Hahaha! Det kanske inte blir så svårt att vika tillbaka det över stommen. De som gjorde det i Åtvidaberg hade ju naturligtvis många hytter på sig att förfina sin teknik så att slutresultatet blev kanon, jag har ju bara en chans.
Japp, jag behöver stöd i mitt beslut här...

- image5 (2).jpeg (367.62 KiB) Visad 17575 gånger

- image4 (4).jpeg (234.42 KiB) Visad 17575 gånger

- image3 (8).jpeg (257.79 KiB) Visad 17575 gånger

- image2 (15).jpeg (275.24 KiB) Visad 17575 gånger

- image1 (36).jpeg (255.62 KiB) Visad 17575 gånger

- image0.jpeg (269.72 KiB) Visad 17575 gånger