Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 26 aug 2017, 18:15

lokförare skrev:när bilen var ny satt det dieselemblem på den
det är bra om det går att undvika sätta batterierna
under sätet

tack för den informationen :D va det problemet avklarat! för har fått så luddiga svar angåene va som satt original eller inte..

jag tror jag har undvikit det utan att flytta på batterierna! :)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 26 aug 2017, 18:16

Reid Hulting skrev:Det kanske går att millimeterinpassa reservhjulet mellan skärm och batterilåda när det är luft i däcket. Hjulet blir lite lägre då.

Reid.

okej ska kolla på detta:) tack för tipset! fick du klubborna förresten?

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Reid Hulting » 26 aug 2017, 18:48

Hämtades på posten igår, så det funkade.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Kirkiz » 26 aug 2017, 19:14

Reid Hulting skrev:Hämtades på posten igår, så det funkade.

Reid.

är du nöjd då?

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Reid Hulting » 27 aug 2017, 00:31

Ja det antar jag väl, har inte packat upp ännu :D .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav dragdjur » 27 aug 2017, 10:28

Du frågade om dörrlåset. Tala med en låssmedfirma. Inte en klackbar utan en riktig låssmed. Dom klarar sådant och t.o.m. ännu större problem med nycklar och lås om det skulle visa sig.
dragdjur

Inläggav Kirkiz » 27 aug 2017, 20:29

dragdjur skrev:Du frågade om dörrlåset. Tala med en låssmedfirma. Inte en klackbar utan en riktig låssmed. Dom klarar sådant och t.o.m. ännu större problem med nycklar och lås om det skulle visa sig.

tack för tipset:) då borde man kunna ta med låset som sitter på dörren och sedan kan de göra en ny nyckel? :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav dragdjur » 28 aug 2017, 14:11

Ja, det kan du göra. Det är detta som är skillnaden på låssmeder och klackbarer i dom flesta fall. Om du bara har en nyckel så kan en låssmed i princip göra ett fungerande lås till den aktuella nyckeln. Men egentligen skulle det nog bli billigare att köpa ett färdigt nytt lås med nyckel. Men kör på ditt "race" till att börja med, beställ en (flera) nyckel till ditt befintliga lås.
dragdjur

Inläggav Kirkiz » 04 sep 2017, 14:24

Va förbi hos volvo lastvagnar i Skövde en sväng för vet om att de har en reservelskatalog till volvo titan..men visade sig att en gammal anställd tagit med sig den hem. Numera pensionär..sagt och gjort..fick hans nummer av volvo och ringde upp..jodå..mycket trevlig herre och var full med information..så åkte bort på en kaffe...han svara på många härliga frågor och kunde en jävla massa om volvo..men han hade också jobbat på volvo lastvagnar sedan 1960 till 2013..så fick med mig en del sprängskisser och mer finns att hämta om nån behöver hjälp;) tror han hade viking reservdelskatalog med...har varit i garaget igår och idag..men gör en uppdate senare...ger lite tillfälliga bilder efter träffen idag:)

DSC_0327.JPG
DSC_0327.JPG (74.05 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0325.JPG
DSC_0325.JPG (75.73 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0326.JPG
DSC_0326.JPG (111.81 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0288.JPG
DSC_0288.JPG (43.5 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0293.JPG
DSC_0293.JPG (51.32 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0302.JPG
DSC_0302.JPG (55.73 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0321.JPG
DSC_0321.JPG (49.71 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0304.JPG
DSC_0304.JPG (53.71 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0303.JPG
DSC_0303.JPG (57.45 KiB) Visad 21890 gånger

DSC_0320.JPG
DSC_0320.JPG (49.5 KiB) Visad 21890 gånger

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 05 sep 2017, 11:22

Har varit en´sväng på bilprovningen i Mariestad som ska ha hand om min regbes av draget när det är dags. Då jag hade en hel del frågor. Han som skulle eventuellt ha hand om det sa att han kan inte godkänna något förräns han ser det i hallen. Men han gav mig endel info om hur man ska göra.

Draget är okej vbg 200.

Dragbalken måste vara tidstypisk för vbg 200 draget.

Gavelsatsen kan man göra en egen..men den måste vara bultat både i ramen och dragbalken. Så alla kärror eller släp som väger över 2 ton måste det vara bultat ovasett. FÅR inte vara svetsat om det är över 2 ton.

Han sa inget heller om bred på gavelsatsen utan det går bra och göra en egen.

Så sammanfattningsvis så e det ett vbg 200 drag-Tydstypisk dragbalk till vbg 200- Gavelsats som e bultat uppe i ramen och nere i dragbalken- samt intyget. Då sa han att de skulle gå eller finnas hopp om det. Men han kan inte ge nåt konkret svar förrän han såg det i hallen.

Så detta e närmaste jag kan komma.. Så e bara göra som han anser i den mån..och sen hoppas på han går igenom när det väl e dags!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) Ändrade planer!

Inläggav Kirkiz » 06 sep 2017, 15:49

Hej grabbar..har nu hänt lite stora grejer på G..fick tag på Alviks trafik i Luleå efter mycket om och men.. De hade ägt min titan 1963 och några år framöver. Samt den informationen jag fick överstämmer med de aningarna jag haft. Bilen har varit en trailerdragare från början. Som gått med tank trailer. Det gjorde den ialafall hos Alviks trafik.

Min holländska kompis har en själv, åh hans e 4400 m.m mellan hjulen, och det är min också..
Bild

Har nu frågat lite folk,bland annat bosse m.m om denna ide, Min plan eventuellt är att bygga om den till trailerdragare istället som den va original. Sparar en hel del jobb och pengar på det. Samtidigt slipper jag skatten på jiggen,har man trailer så går skatten via dragbilen om jag fatta det hela rätt? Dessutom slipper jag även problemet med vbg kopplingen och allt sånt..för de går inte att genomföra om man inte vill förlänga ramen. En vändskiva e ju mycket lättare att montera enligt mig.
Sen går jag i tankarna att montera en sovhytt istället,vet nånsom har en sovhytt till salu?..så får efterforska i detta. Hitta också en lämplig tanktrailer på blocket i boden..men det e bara funderingar.. här e 2 bilder,en på tanktrailern och en på en bil hur det kan se ut i slutet eventuellt.
Bild
Bild

måste ju fråga ni tycker också? e detta en dum ide? bryter också lite mönstret då många i Sverige har nästan bara tippbilar..men den stora viktiga delen e ju att de varit en dragare original. Men det skulle spara mig en jävla massa bekymmer och jobb.. även om det e mycket jobb med det andra..men det är mindre jobb än vad detta är.

Sen e det jävligt fräckt med en trailerdragare och tanktrailer bakom :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Reid Hulting » 06 sep 2017, 16:52

Vet ev. om en fabriksny sådan här hytt, såldes av Volvo som inredd sovhytt också.

3461301505.jpg
3461301505.jpg (118.91 KiB) Visad 21800 gånger

Om du vill kan jag försöka hitta igen den kontakten, och hoppas att de inte skrotat ut den.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Kirkiz » 06 sep 2017, 17:03

Reid Hulting skrev:Vet ev. om en fabriksny sådan här hytt, såldes av Volvo som inredd sovhytt också.

3461301505.jpg

Om du vill kan jag försöka hitta igen den kontakten, och hoppas att de inte skrotat ut den.

Reid.

skrev till dig! tack för hjälpen! :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 07 sep 2017, 20:08

en liten vision kanske om hur kan se ut..
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 10 sep 2017, 20:09

Jaha då va en tank trailer löst..inte nog med att den enbart står några mil ifrån mitt garaget så fick jag den väldigt billigt..billigare än skrotpriset! bra däck och håller luft fortfarande!

Är en gammal Shell trailer med luftbromsar. dock saknas stödben så den har nog gått under en Dolly.. tillverkad av Daf Eindhoven och är årsmodell 1958.

Efter en alllmän översyn så kräver den en hel del jobb..mest baktill,med ram och tank är intakt..backlampa och blinkers sitter kvar. Nya bakljust har jag ju liggades!

Lite bilder..ska nog kunna gå få ordning på denna:)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Öppna en manlucka och här va de ingen hallonsaft..men spår av gammal hederlig dieseldoft:) nog inte så brukbar längre..men doften fanns..
Bild

säg inte att jag är galen nu..vet att de är mycket jobb! men det går åh rädda! Desutom står den inte många mil ifrån mig! Gammal regskylt finns så ska nog kunna få tillbaka i registeret!

får tacka tommy lindberg för hjälpen!:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget