Har kört på under kvällarna så nu har tanken grundfärg + ett lager lack. Den mörkgråa lacken är slut nu så får vänta ett tag med sista lagret. Var inte 100% helt nöjd med lackerings resultatet heller så skall nog spä den lite mera (12% ungefär körde jag med, ska pröva 15%) samt köra med det lite grövre filtret som jag har till färgsprutan. Var för dålig färgmättnad eller vad man ska säga. Kommer köpa en ny med bättre kvalitet när det blir dags för karossen men denna får duga till mindre grejer och ram osv när jag fått ordning på alla parametrar. Jag måste göra kompromisser som gör att jag ekonomiskt klarar av projektet. Gäller att göra dom så intelligent så möjligt bara. För jag vill göra ett bra och kvalitativt arbete.
Håller på med instrumenten. Har instrument från totalt tre bilar och hastighetsmätare från två. Så håller på att kombinera ihop de bästa delarna. Kan tycka att de generellt är väldigt rostiga. Även om jag har varit ytterst försiktig med små rörelser fram och tillbaka samt värmt upp de innan så var det väldigt lätt att dra av bultarna. Men är ju klena dimensioner här. Så fick svetsa dit nya bultar i vissa fall. Men ikväll får jag nog ihop det sista på det kombinerade instrumentet som visar oljetryck, motortemp samt bensinnivå. Har tre paneler som hastighetsmätaren samt det kombinerade instrumentet sitter på. Två av dem har suttit i bilar med hytt. Bägge dessa såg ut som helvete rent ut sagt. Men den tredje panelen kommer ifrån en bil som gått som Svenljungatruck där man då kör bilen bak-och-fram. Styr och sitter vid kofångaren som då är lite förlängd. Ingen hytt vare sig fram eller där den normalt sitter. Men panelen som då suttit ute i det fria är i ett helt underbart skick. Någon repa här och där men de ska få vara kvar för jag vill att bilen ska få ha lite själ kvar. Men fattar inte hur det kan vara så att den är i detta skick..? Men lycklig över det.

Sedan är ju bilen 73 år gammal så att det är rostigt och dant är ju inte konstigt heller...
Har jag tur och lönen dimper ner under dagen skall det shoppas in de sista grejerna som krävs för uppstart av maskinen. Oj vad jag har längtat efter det...
Funderar över hur jag ska göra med själva mätartavlan (hm, säger man det?), där graderingen står så att säga. I mitt fall är tavlorna svarta med vit text. Vad gör man bäst för att fräscha upp text och bakgrund? Tänker extremt bra belysning samt ett sådan där förstoringsglas i skrivbordslampa-format sedan med små fina penslar och helt enkelt fylla i. Kommer ju ta en sjuhelvetes jäkla tid

men det gör ju mycket i ett sådant här projekt. Kommer dock spara det arbetet till senare för de är inte värre än att man ser graderingen. I de flesta fall riktigt bra. Hastighetsmätaren är värst men den kommer jag inte sätta dit nu inför uppstarten ändå. Skall dock sätta dit den tillfälligt senare för att vara säker på att den som jag renoverar upp verkligen fungerar.
Så den som har bra tips på "mätartavla" renovering får hemskt gärna delge dom.

Dock har jag inte råd att låta någon annan göra det. I alla fall inte nu.

Insåg att jag inte fotodokumenteras alls i veckan men hittade i alla fall EN dålig bild så får väl slänga med den.


- 9470D8E4-1C76-4FAF-841E-F5E887BB64C9.jpeg (95.47 KiB) Visad 17497 gånger