Just nu

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Just nu

Inläggav Anders Ason » 30 sep 2009, 07:39

:D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 17:26

Jag som trodde att föraren skulle be truckföraren stiga ur och själv köra trucken. Finns förare som har både körkort och truckkörkort.

Men det var ju flott, Då tog han inte loven av truckförarens självförtroende.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 16 okt 2009, 21:28

Ja, till slut gick det inte längre att stå emot, vid Pärlrallyt pekade kompisarna på en annan skön 76:a med "jigg" och sa: "Pelle, så här kunde din 76:a ha set ut". Vadå "kunde", om jag inte vore så lat?

Måttet blev rågat under Åkarsvängen då någon här på forumet menade att efter grustagspassagen så stämde "lacken" på jiggen bättre överens med "det" som fattades på bilen :cry:

Måttet rann över då Stefan Bengtsson slutligen morsade där i Södertälje genom att hoppa upp på fotsteget och säga "att nu är det dags" :shock:

Vad återstår att göra än att sätta igång - om det kan bli klart till nästa års träffar återstår att se . . .

IMG_2240.JPG
IMG_2240.JPG (96.79 KiB) Visad 17296 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 16 okt 2009, 21:38

Heja Per!. Hittar jag bara ett tak till mitt projekt, så ska jag lägga in nån bild.
Thomas Almen

Inläggav Bo Abrahamsson » 16 okt 2009, 21:49

Grattis Per vintern räddad :lol:
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Per Thomson » 17 okt 2009, 11:11

Thomas Almèn skrev:Heja Per!. Hittar jag bara ett tak till mitt projekt, så ska jag lägga in nån bild.

På tal om tak - skulle demontera dragbalken igår - efter en timme fick jag ge upp då det tilltagande regnet gjorde att jag hade blivit blöt ända in till kalsongerna :(

Berättade det för Anders A som och fick till svar att han använde ett trädgårdsparasoll vid arbete under sådan väderlek :idea:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 17 okt 2009, 11:56

För egen del har tjusningen med friskluftsgarage falnat. För många gånger har man varit tvungen att hålla till under bar himmel, för att lösa uppkomna problem. Förstörde för all framtid fingertopparna genom handpumpsproblem i 23 gradig kyla i Norge för 30 år sen. En nyårsafton med 41 grader kallt ställde jag p.g.a snällhet upp och eldade igång 2 Volvo som stod utan motorvärmare. Känns lite som jag fullgjort min värnplikt...Dock löser jag än idag,(om det går) akuta problem där jag står.Beror förmodligen på nåt kromosomfel.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 17 okt 2009, 21:26

Thomas Almèn skrev:För egen del har tjusningen med friskluftsgarage falnat. För många gånger har man varit tvungen att hålla till under bar himmel, för att lösa uppkomna problem. Förstörde för all framtid fingertopparna genom handpumpsproblem i 23 gradig kyla i Norge för 30 år sen. En nyårsafton med 41 grader kallt ställde jag p.g.a snällhet upp och eldade igång 2 Volvo som stod utan motorvärmare. Känns lite som jag fullgjort min värnplikt...Dock löser jag än idag,(om det går) akuta problem där jag står.Beror förmodligen på nåt kromosomfel.

Får du vita fingrar på vintern? Har du alldrig använt sådana där fingervantar som, är "avkapade" efter fingerlederna?

Lars-Gunnar :|
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 17 okt 2009, 21:33

Per Thomson skrev:
Thomas Almèn skrev:Heja Per!. Hittar jag bara ett tak till mitt projekt, så ska jag lägga in nån bild.

På tal om tak - skulle demontera dragbalken igår - efter en timme fick jag ge upp då det tilltagande regnet gjorde att jag hade blivit blöt ända in till kalsongerna :(

Berättade det för Anders A som och fick till svar att han använde ett trädgårdsparasoll vid arbete under sådan väderlek :idea:

Ja, du Per, bra att du kommit igång så du slipper titeln "Fulaste bilen" på varenda rallyn. Ja, parasoll går bra om det är lungt. Blåser det för hårt så får man binda fast den på något sätt. Och du, skaffa fingervantar med avhuggna toppar. Vet inte om det finns att köpa eller om man måste bestalla stickning hos någon kunnig stickerska. Lätt att bli kall om händerna om luften är kall och materialet är kallt.

//Lars-Gunnar :wink:
Senast redigerad av Lars-Gunnar 18 okt 2009, 19:06, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 18 okt 2009, 17:44

Per Thomson skrev:

Det var som en som var förbi och tittade på min bil och jag berättade att jag endast hade varit utomhus när jag renoverade,han sa,det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder,man skulle ha ringt till honom när man bytte kantlinjen i -15 och snöstorm,om inte annat bara för att få lite peeptalk :mrgreen:Jag tror att din bil Per kommer att bli superfin,det ser man ju på släpen,den blev ju mycket bra :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Per Thomson » 29 okt 2009, 09:28

Jaha, då var alla fästanordningar för hytt mot torped och ram eliminerade, nu gäller det att inte köra för fort i kurvorna :mrgreen:
Vid koll med blästringsfirman igår så hade dom fått in en pjäs på över 30 meters längd och vikt på 30 ton så de hade inte tid med några futtiga leksaker på någon vecka :(

Då hinner jag kanske få ett råd när det gäller att lyfta av hytten: Måste handbromsspaken demonteras för att kunna lyfta av hytten :?:
Det är ju ett relativt stort hål i golvet. Jag frågade Pontus som normalt har svar på sådana frågor men på denna gick han bet ty det var ett näst intill obefintligt trägolv i hans hytt medan min hytt har stålgolv. Det handlar alltså om den klumpiga handbromsen med tryckluftsservo. Tacksam för ett råd :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2009, 12:31

Kan vara helt ute på bärtur nu, men undrar om inte det ska lossas anslutningarna under hytten. Har för mig att jag sett avlyfta hytter från 76:or, och då har handbromsen suttit kvar i golvet. Undersök möjligheten.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 29 okt 2009, 17:41

Per Thomson skrev:Jaha, då var alla fästanordningar för hytt mot torped och ram eliminerade, nu gäller det att inte köra för fort i kurvorna :mrgreen:
Vid koll med blästringsfirman igår så hade dom fått in en pjäs på över 30 meters längd och vikt på 30 ton så de hade inte tid med några futtiga leksaker på någon vecka :(

Då hinner jag kanske få ett råd när det gäller att lyfta av hytten: Måste handbromsspaken demonteras för att kunna lyfta av hytten :?:
Det är ju ett relativt stort hål i golvet. Jag frågade Pontus som normalt har svar på sådana frågor men på denna gick han bet ty det var ett näst intill obefintligt trägolv i hans hytt medan min hytt har stålgolv. Det handlar alltså om den klumpiga handbromsen med tryckluftsservo. Tacksam för ett råd :?:

Den som väntar på något gott, väntar alldrig för länge. Gammalt ordspråk men ack så sann.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 29 okt 2009, 19:28

Thomas Almèn skrev:Kan vara helt ute på bärtur nu, men undrar om inte det ska lossas anslutningarna under hytten. Har för mig att jag sett avlyfta hytter från 76:or, och då har handbromsen suttit kvar i golvet. Undersök möjligheten.

OK Thomas, jag skall kolla igen men jag tror inte handbromsen på något sätt sitter i kontakt med hyttgolvet. Den sitter fastmonterad i ramen och det är ett stort hål i golvet, ca 3 cm vidare än handbromsen och runt den. Det hålet skall normalt täckas av en stor gummitätning men på de flesta gamla 76:or är den i princip obefintlig då hyttens rörelser i förhållande till ramen för länge sedan mattat ut den. Jag utgår ifrån att den ej heller finns som reservdel längre.

Misstänker att det blir att demontera handtaget. Som framgår av bilden består den av en hel del smått o gott :wink:

handbroms_001.jpg
handbroms_001.jpg (87.3 KiB) Visad 17196 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2009, 19:44

Ja, ta inget för givet när jag är inblandad. Såg att han som renoverat bärgarn på Hallandsås hade fått en ny damask tillverkad. Den fanns inte att få tag i. Där kanske du kan kolla förresten, om han lyfte av hytten på sin.
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget