Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 19:01

Thomas Almen skrev:Jodå, bilar har både kortats och förlängts, men det vanligaste är väl då att man skarvar mittpå. Jag fick en verkstad som förlängde överhänget på ramen på min 112:a, och även om dom var duktiga så ångra dom nästan att dom tog på sig jobbet. Ingen enkel operation om det ska göras rätt.

men om du skarvar mitt på, och sedan förlänger, då har du ju hela bakdelen,axeln som tyngd + sen då en släpa bakom. blir inte det påfrestningar? :shock: jämfört med och förlänga enbart bakre delen.

annars kan det ju bli som gamla nissan king cab och mazda pickuperna. de gick av på mitten :lol:

enkelt e det nog fan inte och jag funderar själv på åh lämna bort det. men frågan e ju då va det skulle kosta.. :roll: har du bilder thomas på när de gjorde ditt jobb?

då tror jag nästan det e billigare åh hitta ett annat chassie som redan e förmonterat drag på, så får man lyfta över motor och låda, men e ju också ett jävla jobb :lol:
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 19:10

Som Stina säger måste skarven överlappas åt bägge håll. Åtminstone förr var det tämligen stränga regler runt det där. Nej, tyvärr har jag inte det. Men har du verkligen fått rätt gavlar då? Går det inte ha draget i ramhöjd?
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 19:21

Thomas Almen skrev:Som Stina säger måste skarven överlappas åt bägge håll. Åtminstone förr var det tämligen stränga regler runt det där. Nej, tyvärr har jag inte det. Men har du verkligen fått rätt gavlar då? Går det inte ha draget i ramhöjd?

ja jo..e väl lika stränga regler nu om inte värre, kan ju inte det, för då kan jag ju inte tippa flaket, sen kommer det se dumt ut,dessutom sa regbes att hag va tvungen och ha gavlar. jo jag vet ju inte om jag fått fel. men uppenbarligen har jag ju det då de inte passar dragbalken, eller e dragbalken fel? :roll:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 19:28

Det var inte förrns i början av 70-talet man börja med nedsänkt drag på tippbilar, åtminstone inte här omkring. Anledningen var att fler börja använda kärra/vagn, och ville kunna sprida grus utan att koppla isär. Låter märkligt om du inte ska kunna tippa även om draget sitter i ramhöjd. Har bilen sett ut sådär hela tiden?
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 31 mar 2017, 19:40

Något blev fel, jag skrev ett jättelångt inlägg som bara försvann. Nu kommer en kortare version.

Jag gissar att gavlar och dragbalk helt enkelt kommer från olika generationer, går det inte att tyda något nummer för identifiering?

Jag har haft förmånen att ta del av det mycket omfattande arbete som krävs för att verifiera hållfastheten i dragbalk och gavlar, vi pratar om ett par hundra kilo papper och ett antal timmar film. När dragbalken monteras i en jigg och utsätts för de krafter den ska hantera ser det ut som om den är tillverkad i gummi, krafterna är enorma.

Du ska alltså undvika att ändra hålen i dragbalk och gavlar, borra nya hål i rambalken, svetsa igen gamla om det behövs. Det spelar ingen större roll om ramen ser ut som en ost och ramlivet är fullt av hål, livet ska i princip bara hålla avståndet mellan flänsarna som bär upp bilen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Z 1578 » 31 mar 2017, 19:41

Kirkiz skrev:
Thomas Almen skrev:Jodå, bilar har både kortats och förlängts, men det vanligaste är väl då att man skarvar mittpå. Jag fick en verkstad som förlängde överhänget på ramen på min 112:a, och även om dom var duktiga så ångra dom nästan att dom tog på sig jobbet. Ingen enkel operation om det ska göras rätt.

men om du skarvar mitt på, och sedan förlänger, då har du ju hela bakdelen,axeln som tyngd + sen då en släpa bakom. blir inte det påfrestningar? :shock: jämfört med och förlänga enbart bakre delen.

annars kan det ju bli som gamla nissan king cab och mazda pickuperna. de gick av på mitten :lol:

enkelt e det nog fan inte och jag funderar själv på åh lämna bort det. men frågan e ju då va det skulle kosta.. :roll: har du bilder thomas på när de gjorde ditt jobb?

då tror jag nästan det e billigare åh hitta ett annat chassie som redan e förmonterat drag på, så får man lyfta över motor och låda, men e ju också ett jävla jobb :lol:

Den stora skillnaden mellan att skarva på mitten och längst bak är att om du skarvar på mitten så sitter det som drar hela lasset framåt på samma sida skarven som draget. Om jag inte missminner mig så ska en ramskarv läggas som ett z så att det inte ska vara en rak skarv över hela balkens höjd, samt att som Stina redan har nämnt ska läggas i en förstärkning som kanske kan vara svår att få dit längst bak. Jag tror jag har en balk som är skarvar som jag kan ta kort på om det är intressant.
Andreas
Z 1578

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 20:22

herrstina- skrev:Något blev fel, jag skrev ett jättelångt inlägg som bara försvann. Nu kommer en kortare version.

Jag gissar att gavlar och dragbalk helt enkelt kommer från olika generationer, går det inte att tyda något nummer för identifiering?

Jag har haft förmånen att ta del av det mycket omfattande arbete som krävs för att verifiera hållfastheten i dragbalk och gavlar, vi pratar om ett par hundra kilo papper och ett antal timmar film. När dragbalken monteras i en jigg och utsätts för de krafter den ska hantera ser det ut som om den är tillverkad i gummi, krafterna är enorma.

Du ska alltså undvika att ändra hålen i dragbalk och gavlar, borra nya hål i rambalken, svetsa igen gamla om det behövs. Det spelar ingen större roll om ramen ser ut som en ost och ramlivet är fullt av hål, livet ska i princip bara hålla avståndet mellan flänsarna som bär upp bilen.

Stina.

då har jag fått för ny gavelsats ifrån holmsjö bildemontering jämfört med min dragbalk. så får ringa de på måndag och prata med de

det e faktiskt häftigt och lärorikt och se vilka krafter det innebär,det e ju inte bara bara. som tex denna olyckan vid e4an nedanför jönköping för några år sedan.

joo så mycket har jag fattat att dragbalk och gavelsats ska man inte röra i hålväg, gäller bara hitta nåt som passar:)
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 20:22

Din beskrivning är nog närmast sanningen Andreas. Har sett ett par ramskarvar på gamla Berners, å det var inget jobb för en lekman. I.o.f.s med Scanias dubbelram. Däremot vet jag att en hjulbasändring i tiotalet år kostade runt 15.000, inkortning alltså. Man borrade helt sonika nya hål för fjäderfästen m.m, och flyttade hela axelpaketet.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 20:29

Thomas Almen skrev:Det var inte förrns i början av 70-talet man börja med nedsänkt drag på tippbilar, åtminstone inte här omkring. Anledningen var att fler börja använda kärra/vagn, och ville kunna sprida grus utan att koppla isär. Låter märkligt om du inte ska kunna tippa även om draget sitter i ramhöjd. Har bilen sett ut sådär hela tiden?

som du ser på denna bilden i änden på regskylten där lamphållaren sitter fast, du ser 2 bultar, de e änden på själva rambalken, sätter jag då där en dragbalk och sedan ett utstikande drag på de kommer jag inte kunna tippa så högt utan att de tar i. åh absolut inte ha jiggen tillkopplad. för då tar ju dragstången i.
Bild

så skulle ju vilja ha draget nersänkt , och ungefärlig höjd där bogserings sprinten satt, för det va där jag koppla på vagnen när jag drog den runt gården, blir också lagom höjd enligt mig, skulle jag istället ha draget uppe i ramhöjd så skulle det bli en väldigt lutning på jiggen och skulle bara se dumt ut tycker ja, dessutom sa han på regbes när jag prata med han att en gavelsats måste jag ha, ovasett om de inte va på kartan vid 60 talet. eller han kanske snacka goja, jag får kolla upp detta lite mer innan jag går vidare :D
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 20:36

Z 1578 skrev:
Kirkiz skrev:

Den stora skillnaden mellan att skarva på mitten och längst bak är att om du skarvar på mitten så sitter det som drar hela lasset framåt på samma sida skarven som draget. Om jag inte missminner mig så ska en ramskarv läggas som ett z så att det inte ska vara en rak skarv över hela balkens höjd, samt att som Stina redan har nämnt ska läggas i en förstärkning som kanske kan vara svår att få dit längst bak. Jag tror jag har en balk som är skarvar som jag kan ta kort på om det är intressant.

okej då e jag med,tackar för informationen, mycket man lär sig. jag får undersöka detta, men drog ett pm till dig så en bild får du gärna fixa. :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 20:43

Tycker det ser hempulat ut mycket i bakändan på bilen. Spontant hade jag velat haft tippbommen längre bak. Då bör tippvinkeln i förhållande till ramslutet bli betydligt bättre. Har inte du nå bilder på din Titan Andreas?
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 20:52

Thomas Almen skrev:Tycker det ser hempulat ut mycket i bakändan på bilen. Spontant hade jag velat haft tippbommen längre bak. Då bör tippvinkeln i förhållande till ramslutet bli betydligt bättre. Har inte du nå bilder på din Titan Andreas?

jo det ska gudarna veta :evil: bilen har ju gått uppe i arvidsjaur,finns väl inga snutar där uppe så då kan ju göra lite som man vill skulle jag tro:) köra obes m.m

tippbommen? :lol: hjälp mig lite nu thomas:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 21:04

Det finns poliser så det räcker även här i Norrland, va så säker! Axeln längst bak som flaket är fäst i. Du har förmodligen en fram bakom hytten också.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 21:09

Thomas Almen skrev:Det finns poliser så det räcker även här i Norrland, va så säker! Axeln längst bak som flaket är fäst i. Du har förmodligen en fram bakom hytten också.

okej då e jag med:) tack. haha då ska man inte tro allt man läser :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 21:11

Nä, sånt ska man vara väldigt försiktig med.
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget