Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 21 jan 2025, 17:38

"Startmotorn kunde få nya lager också samtidigt. Den känns trött oavsett status på batteriet. :D"

Det absolut vanligaste felet på en startmotor som är trött är nog att startströmmen inte till fullo går genom rotorns lindning utan en hel del går rakt igenom kollektorn ner till jord - svagt magnetfält. Rester av kolen fyller upp gapet mellan kollektorns lameller.

Ett avbrutet (slött, skarpt i ändarna) bågfilsblad blir ett effektivt rensverktyg. Men innan måste bladets skränkning tas bort med en vinkelslip. Kollektorn putsas sedan av med ett fint sandpapper, d v s utan järnspån.
Sedan blir det fart på den igen, men det här känner väl alla till :-)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 22 jan 2025, 08:05

Jag bytte lagren på startmotorn till min gamla traktor för några år sedan och den blev en raketmotor efter det. Så tänkte det nog var samma fel här. Men skall testa ditt tips först Anders. :D Tackar! Alla utom jag visste nog. Brukar vara så känns det som... :mrgreen: :mrgreen:

Var på Biltema på vägen hem igår. De hade ett elektiskt och ett analogt stetoskop. Mitt sunda förnuft sa att jag skulle ta det analoga men jag kom ut ur butiken med det elektriska. Tänkte det kunde vara bra till andra grejer senare att kunna ställa förstärkning mm. Men jag borde ju fattat att jag inte skulle får något vettigt för de pengarna. Visst funkade det och hade det varit en diesel så hade det nog funkat kanon men inte på en motor med fördelare. Det enda jag hörde i de där lurarana var ju takten av gnistan som hoppade där i fördelarlocket. Även när jag befann mig på andra sidan av motorn relativt fördelaren. Så har man en bensinmotor med fördelare, välj det klassiska stetoskopet.

Takten av gnistan sammanföll ju också med knackningarna så hade ingen hjälp av det instrumentet alls. Läxa lärd. (Förhoppningsvis...)

Men jag noterade att knackningarna inte hördes mycket förens motorn kom upp i temperatur. De är ju dova så inget man reagerar på om man inte lyssnar noga. Men tyckte mig inte höra dem vid start. Försökte lyssna mig till ljudets ungefärliga ursprung återigen men det är så svårt. Så gåtan har ännu inte fått något svar.

Tog en tur i mörkret när den ändå var varmkörd. Trivs fantastiskt i den där bilen. Så roligt att köra den. Har lärt mig den osynkade lådan rätt bra nu. Länge sedan det kom något skrapljud vid växling. Var när jag skulle ned till tvåan jag missbedömde varvet som behövdes mest där i början. Ja, stortrivs med bilen även efter alla timmar jag kämpat med den. Lika glad för den nu som då. Så behöver jag riva ner motorn så gör jag det. Inga problem. Men det känns inte som det är någon panik med det. Ska ge akt på ljudet och se hur det utvecklar sig. Samt köpa ett klassiskt stetoskop...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 22 jan 2025, 10:02

År det knackljud nu, och i samband med gnista?
Enklaste provet, kör den på högoktanig bensen eller kolla upp tändläget.
Sannolikt har du väl tändläget märkt på svänghjulet, om det går att komma åt att se och givetvis har du redan ett stroboskop.
Tändningen kan stå för högt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 22 jan 2025, 10:39

Har ju tändlägesjustering på den eftersom den har vevstart så kan justera ner den vid tillfälle och se vad det gör för ljudet. Men har inte märkt att den spikar då jag är ute och kör så det borde inte vara det tycker man.

Men är det ett vevlager t.ex. så sammanfaller troligen ljudet med att någon kolv är i topp och i kompressionstakt och då kommer ju även gnistan. Så det överröstar ju liksom varandra. 6 cylindrar som tänder då är det svårt att urskilja några ljud i pauserna. :D Slipper man ju tänka på med ett klassisk stetoskop.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 22 jan 2025, 18:56

På min arbetsplats fanns när jag ännu var i arbete, en Volvo L340 med ED motor. För ca 27 år sedan fixade jag till bilen för att få den i sådant slick att den gick att besikta som "Museifordon", som är möjligt här i Finland för fordon som är över 30 år.
Besiktningen utfördes, men från motorn kom ett knackande ljud. Cylinderlock och oljetråg togs bort och kolvarna med vevstakar togs ur motorn. Ett vevstakslager hade repor och de övriga var helt fina. På den vevstake där lagret hade repor var det ett glapp i kolvbultslagringen! Kolven togs bort och då hittades orsaken till oljudet och reporna i lagret. Kolvbults bussningen är trycksmord via en kanal i vevstaken och bussningen TVÅdelad för att mellan delarna bilda ett spår för oljan. Dessa korta bussningsdelar hade lossnat och delvis smulats sönder och via oljekanalen hamnat i vevlagret på den cylinderns vevstake.
Måtten på vevstaksbredd, och diameter och kolvbulult var samma som B18 och tidiga B20.
B18 bussningar pressades in med hål mot oljekanalen och därefter slipades ett mindre oljespår i bussningen, varefter bussningarna honades med Sunnen apparat till slutgiltiga måttet, och allt monterades ihop med nya vevlager och kolvringar.
Motor gick tyst och fint efter denna åtgärd.
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 jan 2025, 08:23

Ja, man vet ju aldrig hur det ser ut därinne. Hade varit bra att veta så man kan ha ett litet lager för kommande renoveringar. Nu vet man ju inte vilka dimensioner man behöver.

Annars får man väl el-konvertera den. :mrgreen:

Men jag kör på och ger akt på ljudet tillsvidare. Det är ju ännu så länge ett dovt ljud.

Kämpar på med resåren till passagerarryggstödet. Många trådar som ska krökas och fixas. Hoppas hinna mycket till helgen. Tråkigt jobb men blir ju svårt att skilja från originalet i alla fall. Det tycker jag ju om.

När ryggstödet är klart kan jag ju ha folk i bilen. :D Inte säker på att det är en fördel dock... :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 23 jan 2025, 18:49

Vad har motorn för typbetecking?
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 jan 2025, 20:09

image1.jpeg
image1.jpeg (329.09 KiB) Visad 4257 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 25 jan 2025, 21:57

Tradigt som fasen! Men någon dags jobb till så är bottendelen av resåren klar i alla fall. :lol: Men det blir bra. Så ska inte gnälla...

Tror inte "trådarna" jag har hemma kommer räcka. Så kan nog bli störningar i produktionen ifall de inte hinner komma hem i tid. Går åt en jäkla massa.

Ryggstödet skall vara kilformat så de bakre fjädrarna är kortare än de främre ifall det ser konstigt ut. Så är originalet som Åtvidaberg kaross gjorde vid den tid min hytt byggdes. Tror de ändrade på det senare.

image0 (29).jpeg
image0 (29).jpeg (471.81 KiB) Visad 4182 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2025, 08:30

Ett fantastiskt arbete du lägger ner och rejäla verktyg på väggen.

(Den dagen (ofrånkomligt, hoppas det dröjer väldigt många år till. Suck!) den bilen till sist kommer att byta ägare hör den väl hemma på VOLVO museum? Den saknar motstycke. Den skulle bli den absolut finaste bilen i samlingen.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 26 jan 2025, 21:40

Så, nu är alla trådar i underdelen av resåren på plats. Nu skall de bara krökas runt ytterramen. Ett jobb som kräver att man tar det lugnt och är noggrann, för det är väldigt lätt att deformera ramen så den inte blir rak. Men nu har jag ju gjort två innan så jag vet vilka moment som är knepiga. Det är ju en stor fördel.

Anders Ason skrev:...hör den väl hemma på VOLVO museum? Den saknar motstycke. Den skulle bli den absolut finaste bilen i samlingen.)

Oj, det var hemskt fina ord. Tur inte pärlan hörde det, då hade den nog blivit högfärdig och trott att den var en Regent. :mrgreen: Tack! Problemet är väl att den är ett ihop-plock i modern tid. Den har ju inte originalhytten och är inte lackad som den en gång var. Nu vet jag inte heller hur den har sett ut. Jag har ju bara fått ledtrådar under renoveringens gång. Men den är ju skapligt tidsenlig. Ja, så när som på lemmarna då. Kanske ifall den gått i Holland, då hade den nog varit helt tidsenlig. :lol:

image1 (14).jpeg
image1 (14).jpeg (515.59 KiB) Visad 4100 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 26 jan 2025, 22:08

Ja i Holland räcker de me att den e blank se'n kan de va hur mycke popnit & plast som helst, där tittar folk bara på ytan.
Hur e de me "trådarna" & fjädrarna, e dom behandlade eller kommer dom bli brunrostiga?
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 jan 2025, 08:10

De jag gjort innan har jag lackat svarta. Tittat på dem jag gjort tidigare inför att jag började med detta ryggstödet och även om det är två år sedan jag gjorde den första så ser den nylackad och fin ut. Så det blir samma behandling på denna sista. Har för mig att jag hittade spår av svart lack på förarryggstödet, som ju var det enda som fanns till hytten.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 03 feb 2025, 07:53

Igår fick jag äntligen färdig resåren. Så nu hänger den med ett lager lack och ska få ytterligare ett i kväll. Så nu skiftar fokusen från luffarslöjd till syslöjd... :mrgreen:

image0 (30).jpeg
image0 (30).jpeg (461.84 KiB) Visad 796 gånger

image2 (8).jpeg
image2 (8).jpeg (300.76 KiB) Visad 796 gånger

image3 (5).jpeg
image3 (5).jpeg (583.53 KiB) Visad 796 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2025, 10:17

Luffarslöjden ser väldigt bra ut (bättre än de serieproducerade?) och vad jag minns var de svarta vilket även innebar att de inte lät när de guppades upp och ner på de då dåliga vägarna. Kanske färgen i anliggningsytorna nötts bort med tiden. Möjligen kan du smörja upp dom ytorna något med ett vanligt gammaldags stearinljus var 3 eller 5 år. Ha det tänt under säkra förhållanden och lägg en droppe på varje "korsning".
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron