Jag bytte lagren på startmotorn till min gamla traktor för några år sedan och den blev en raketmotor efter det. Så tänkte det nog var samma fel här. Men skall testa ditt tips först Anders.

Tackar! Alla utom jag visste nog. Brukar vara så känns det som...

Var på Biltema på vägen hem igår. De hade ett elektiskt och ett analogt stetoskop. Mitt sunda förnuft sa att jag skulle ta det analoga men jag kom ut ur butiken med det elektriska. Tänkte det kunde vara bra till andra grejer senare att kunna ställa förstärkning mm. Men jag borde ju fattat att jag inte skulle får något vettigt för de pengarna. Visst funkade det och hade det varit en diesel så hade det nog funkat kanon men inte på en motor med fördelare. Det enda jag hörde i de där lurarana var ju takten av gnistan som hoppade där i fördelarlocket. Även när jag befann mig på andra sidan av motorn relativt fördelaren. Så har man en bensinmotor med fördelare, välj det klassiska stetoskopet.
Takten av gnistan sammanföll ju också med knackningarna så hade ingen hjälp av det instrumentet alls. Läxa lärd. (Förhoppningsvis...)
Men jag noterade att knackningarna inte hördes mycket förens motorn kom upp i temperatur. De är ju dova så inget man reagerar på om man inte lyssnar noga. Men tyckte mig inte höra dem vid start. Försökte lyssna mig till ljudets ungefärliga ursprung återigen men det är så svårt. Så gåtan har ännu inte fått något svar.
Tog en tur i mörkret när den ändå var varmkörd. Trivs fantastiskt i den där bilen. Så roligt att köra den. Har lärt mig den osynkade lådan rätt bra nu. Länge sedan det kom något skrapljud vid växling. Var när jag skulle ned till tvåan jag missbedömde varvet som behövdes mest där i början. Ja, stortrivs med bilen även efter alla timmar jag kämpat med den. Lika glad för den nu som då. Så behöver jag riva ner motorn så gör jag det. Inga problem. Men det känns inte som det är någon panik med det. Ska ge akt på ljudet och se hur det utvecklar sig. Samt köpa ett klassiskt stetoskop...