Luckstasläpet har jag alldrig hört talas om. Han som har Scanian med bergflak och bor i Matfors utanför Sundsvall, undrar hur mycket han vet om detta företag.
Nu återstår endast en lackering av din Scania så blir de lika fina.
Lars-Gunnar

Moderator: Anders Ason
Lars-Gunnar skrev:Men, Thomas, vad har du nu gått och köpt?
Skriv i en annan tråd isåfall.
Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Håller med. Visst måste det finnas bilar som ser ut som de gör, d v s med den patina som deras ålder ger. Om alla bilar görs bättre än de var när de var nya så har de ju inte använts!
När exempelvis filmmakare ska återskapa historiska miljöer lyckas de nästan aldrig få fatt i tidtypiska bilar i brukskick. En film om 1939 kan innehålla enbart blanka och perfekta bilar från den tiden. Verkligheten var en annan (tror jag - var inte med då!) med skitiga, buckliga, flagande lack, eller på annat sätt spår av brukningens gnagande tand. Inte så trovärdig miljö när man plockar ut perfekta bilar från museet på gatan. De krav man bör ha är väl att allt ska fungera som avsett och i övrigt ha sådana förändringar som skett under tiden som fordonet brukades i tjänst. Inga krysskruv, diodlampor e t c på bilarna, då sådana de inte fanns på den tiden de brukades. Å andra sidan står det ju var och en fritt att ha sin egen stil men visst är det kul att också se en vardagsbil så som den var.
Lars-Gunnar skrev: . . . Har du ingen rost alls på kaross eller skärmar som du måste åtgärda och därmed lacka? Hur är det i hytten? Har den förbaskade rosten satt sig i bakväggen eller är det lungt? Tyckte jag så på foto något brunt men det kunde ju ha varit något annat.
. . . Om jag inte hade 50 mil till dig utan bodde granne, eller en km. ifrån skulle jag hänga med dig eller och hjälpa dig med allehanda saker gällande bilen.
Lars-Gunnar![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster