Just nu

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Just nu

Inläggav Lars-Gunnar » 13 aug 2009, 01:01

Stiligt Per!

Luckstasläpet har jag alldrig hört talas om. Han som har Scanian med bergflak och bor i Matfors utanför Sundsvall, undrar hur mycket han vet om detta företag.

Nu återstår endast en lackering av din Scania så blir de lika fina.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 13 aug 2009, 22:53

Jo, du har rätt, Roland Wikström från Matfors vet en hel del och det tillverkades inte så många släp av detta fabrikat. Även Tomas Almen vet en hel del, bl a kände han till det speciella stödhjulssystemet som innebär att stödhjulet eller plattan i mitt fall viker upp sig på ett smart sätt aå att man inte behöver veva så mycket.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 14 aug 2009, 17:13

Tyvärr,får bli en annan gång. Har fullt upp med att gömma ett nytt objekt för sambon :twisted:
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 14 aug 2009, 19:58

Men, Thomas, vad har du nu gått och köpt?

Skriv i en annan tråd isåfall.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 14 aug 2009, 21:09

Lars-Gunnar skrev:Men, Thomas, vad har du nu gått och köpt?

Skriv i en annan tråd isåfall.

Lars-Gunnar :wink:

Här gås det inte, här åks det :wink: . Så mycket säger jag, att det är en västsvensk bil med rörlig flakpåbyggnad,
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 16 aug 2009, 21:52

Uj, uj vad kan det vara för märke på den :?: :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Böll » 22 sep 2009, 11:51

Har han köpt en Ford?????????????????? :mrgreen:
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2009, 22:21

Håller med din brorsa Per!

Släpet är ju super men din andra super tävlar tror jag med den gul/gröna Titan Turbon om att se mindre bra ut. Du får väl göra som de som har modelltåg. De har ett nytt lok eller vagn. De vill ha det förebildstroget så de köper Humbrol i olika färger och målar försiktigt för att få det att se ut som damm som virvlat upp. En del får till det mycket bra. Du får kasta en hink med vatten och lera efter sidorna så du får det att se ut som om du kört på en skitig grusväg. :lol: Har du ingen rost alls på kaross eller skärmar som du måste åtgärda och därmed lacka? Hur är det i hytten? Har den förbaskade rosten satt sig i bakväggen eller är det lungt? Tyckte jag så på foto något brunt men det kunde ju ha varit något annat.

Det är ju också en fråga om tid, pengar, lokal m.m. som inte är allt för lätt att kombinera alla gånger. Bor man i lägenhet utan egen tomt måste det väl vara en nackdel? Om man har ett hus på landet med stor mangårdsbyggnad vore det säkert ännu bättre. Bara parkera bilen på gångavstånd.

Om jag inte hade 50 mil till dig utan bodde granne, eller en km. ifrån skulle jag hänga med dig eller och hjälpa dig med allehanda saker gällande bilen. Men nu sitter man vajert på pottan. :(

Lars-Gunnar :) :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Åkarns Kalle » 24 sep 2009, 22:41

Näe Per din bil är nog den som är favorit hos mig just pga att den inte är renoverad så den ser ut att vara i nyskick som dom flesta andra bilar är.
Jag gillar att den ser ut som den gör så det syns att den har används och inte ser ut som den kommer direkt från fabrik.

Mvh Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Anders Ason » 25 sep 2009, 06:00

Håller med. Visst måste det finnas bilar som ser ut som de gör, d v s med den patina som deras ålder ger. Om alla bilar görs bättre än de var när de var nya så har de ju inte använts!

När exempelvis filmmakare ska återskapa historiska miljöer lyckas de nästan aldrig få fatt i tidtypiska bilar i brukskick. En film om 1939 kan innehålla enbart blanka och perfekta bilar från den tiden. Verkligheten var en annan (tror jag - var inte med då!) med skitiga, buckliga, flagande lack, eller på annat sätt spår av brukningens gnagande tand. Inte så trovärdig miljö när man plockar ut perfekta bilar från museet på gatan. De krav man bör ha är väl att allt ska fungera som avsett och i övrigt ha sådana förändringar som skett under tiden som fordonet brukades i tjänst. Inga krysskruv, diodlampor e t c på bilarna, då sådana de inte fanns på den tiden de brukades. Å andra sidan står det ju var och en fritt att ha sin egen stil men visst är det kul att också se en vardagsbil så som den var.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 25 sep 2009, 21:11

Ja, kanske du Anders och Per får huvudrollen i någon kommande storfilm om Petsamotrafiken! Nae, ni har för moderna åk så det skulle inte gå men däremot någon film om 60-70-lets landsvägsriddare som filmens handling.

Skicka ett kort till SF med meddelandet "Här har ni oss och våra bilder flåt bilar till Edert förfogande"

Lars-Gunnar :wink: :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 25 sep 2009, 22:52

Anders Ason skrev:Håller med. Visst måste det finnas bilar som ser ut som de gör, d v s med den patina som deras ålder ger. Om alla bilar görs bättre än de var när de var nya så har de ju inte använts!

När exempelvis filmmakare ska återskapa historiska miljöer lyckas de nästan aldrig få fatt i tidtypiska bilar i brukskick. En film om 1939 kan innehålla enbart blanka och perfekta bilar från den tiden. Verkligheten var en annan (tror jag - var inte med då!) med skitiga, buckliga, flagande lack, eller på annat sätt spår av brukningens gnagande tand. Inte så trovärdig miljö när man plockar ut perfekta bilar från museet på gatan. De krav man bör ha är väl att allt ska fungera som avsett och i övrigt ha sådana förändringar som skett under tiden som fordonet brukades i tjänst. Inga krysskruv, diodlampor e t c på bilarna, då sådana de inte fanns på den tiden de brukades. Å andra sidan står det ju var och en fritt att ha sin egen stil men visst är det kul att också se en vardagsbil så som den var.

Det viktigaste tycker jag är väl är att man vågar använda bilen orenoverad eller inte. Man skall väl våga sprida ett gruslass utan att gräma sig efteråt,och om man ska vara ärlig,efter några hårda veckor i tuff körning på 50-60 talet så var inte bilarna så "NYA" längre.Jag tycker att Per`s lastbil är ett perfekt bevis på det.Önskar själv att man hade hittat en bil med den härliga patinan.Jag kan tänka mig hur en bakbalk kunde se ut efter några veckor med dikesrensning med en landsverk L58,eller sidobalk med lastning med vägverkets convertertrötta BM641,trots skickliga förarere ,nog blev det lite skavanker alltid.Så lite flagnande lack och en bucklig skärm det hör väl till :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2009, 22:56

Lars-Gunnar skrev: . . . Har du ingen rost alls på kaross eller skärmar som du måste åtgärda och därmed lacka? Hur är det i hytten? Har den förbaskade rosten satt sig i bakväggen eller är det lungt? Tyckte jag så på foto något brunt men det kunde ju ha varit något annat.

. . . Om jag inte hade 50 mil till dig utan bodde granne, eller en km. ifrån skulle jag hänga med dig eller och hjälpa dig med allehanda saker gällande bilen.

Lars-Gunnar :) :wink:

Jodå Lars-Gunnar, det finns en hel del att åtgärda, särskilt med hytten och observant som du är har du upptäckt den flagnande innerbeklädnaden. Det har ruvats länge nog nu på att lyfta av hytten för att åtgärda den under vintern. Om inget oförutsett inträffar kanske det till och med blir av. Det är nog ca 90 mil till mig ifrån där du bor om jag inte missminner mig så det är ganska säkert att erbjuda hjälp :) men tack i alla fall :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 29 sep 2009, 18:17

Ja, Per om det inte hade varit hytten då det ju inte finns några hyttmakare längre men tapetserare finns ju. Om det gällt underredet kanske det varit enklare?

Lars-Gunnar :)

Ps. Stockholm-Sundsvall ca 40 mil. Bor du i norrköping eller vad? 50 mil till låter ju som Skåne, ja, var det inte Höör? Då bör avståndet stämma med 90 mil. Ds
Lars-Gunnar

Inläggav Böll » 29 sep 2009, 22:54

Ang Burträskarns inlägg,vi har ett byggvaruhus här i Hindås,de kom ner en helt ny Scania med ny vagn med virke till bygvaruhuset,ägaren,Henry en mkt lugn trevlig herre va så nervös för och repa nåt på bilen med sin gamla baklastare så han våga knappt komma nära bilen,då tog åkaren och hämta en handslägga och damma till flakkanten så en färgflaga flög loss,NU e den invigd så nu kan du lossa sa han till Henry,synd man missa de,Henry berätta de för mig dagen efter,skön åkare.............g från Norrland,
Böll

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget