Moderator: Anders Ason
Bigmanstown skrev:Efter denna läsningen måste man bara trycka på GILLA
Underbart med historia.
30Fredrik skrev:Som gammal ASG Chaufför dyker det upp en hel del igenkända namn!! Henrik Johansson måste väl vara "Vällingby-Johan" Hade linje från St-holm-Göteborg och har det fortfarande, har sett deras ljusblå bilar helt nyligen! Så till broder Nr2 Edvin Johansson, körde för ASG åxå men jag vet inte vilken linje! Sen till varför jag lägger ut följande, Fanns det en 3 Broder?? Har nämligen kört för ASG Eskilstunakontoret i många år och där fanns det en Erik Johansson Växjö, hade linjen Växjö-Mälardalen för ASG, med lots i E-tuna och chauffören i många år var Ingvar Jönsson från Växjö. Fanns även annan liten chaufför som körde för samma åkeri, han namn var Folke och bodde i Lamhult, Folke hade kört hos Lamhults åkeri tidigare! Vet att Erik Johanssons son Hasse övertog åkeriet efter fadern. Är ganska säker på att Henrik "Vällingby-Johan" och Edvin i Lamhult samt Erik Johansson i Växjö var bröder, det har jag hört många gånger, men rätta mej om jag har fel!! I alla fall ganska unikt att 3 bröder blir Åkare och 2 av dom kör för ASG,nämligen Erik och Edvin, Vällingby-Johan tror jag hade egna körningar på St-Holm-GBG.
Christiangsson skrev:Min målsättning är att åter få den i trafik som lastbil med boggie, vilket bör vara möjligt om det är i samma utförande som den senast var.
Någon originalbil eller replika är det inte, och kommer aldrig att bli. Det är och kommer förbli en HPD i högsta grad![]()
Att montera en rakåtta var en inte helt ovanlig operation vid tiden. Detta var ett billigt sätt att hålla liv i, och få mer kraft i en gammal bil som ändå började sjunga på sista versen.
Så länge det görs med tidstypiska delar så är det helt okej för mej, mitt intresse är mer vad man faktiskt gjorde med bilarna än toppfinish. Mitt minne av bilar från 60 och tidigt 70tal är allt annat än blankvaxat![]()
sverker skrev:Anders Ason skrev:Din bil är en kändis och har förekommit i flera skepnader under åren, är dock ingen originalbil från Scania.
Som jag förstått det har ingen av bilarna som var byggda med 8'an av Scania överlevt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst