Nu är jag äntligen färdig med ombyggnaden av vindrutetorkarna. Det blev riktigt bra även om det kanske kunde gjorts snyggare om man kommit åt lite bättre. Funktionen blev iallafall som jag tänkt mig. Här kommer en beskrivning hur jag gjorde och vad som användes.
Då den luftdrivna motorn inte snurrar som en "normal" torkarmotor utan vickar fram och tillbaka behövde jag hitta en elektrisk som fungerar likadant. En snurrande motor fick helt enkelt inte plats. Armen hade tagit i torpedväggen. Hittade till slut en motor avsedd för båtar som t.o.m fanns i 24V. Köpte den hos Watski.

- _A290005.jpg (418.64 KiB) Visad 8031 gånger
Självklart passade inte den lilla "drivarmen" från gamla motorn så jag gjorde en hylsa med en stoppskruv och svetsade fast denna på armen så den gick att montera på nya motorn.

- _A290002.jpg (406.95 KiB) Visad 8031 gånger
Motorn visade sig även vara lite för lång och ytan på torpedväggen där den skulle sitta var inte plan så en bit fick kapas bort och en ny svetsas dit så nya motorn skulle få plats. Svetsen blev hemsk då det var svårt att komma åt ordentligt men den sitter iallafall fast

- DSC_0244.jpg (414.12 KiB) Visad 8031 gånger

- DSC_0240.jpg (404.41 KiB) Visad 8031 gånger
Provmontering

- DSC_0258.jpg (351.33 KiB) Visad 8031 gånger
Så här blev det målat och klart.

- _A290008-Edit.jpg (538.79 KiB) Visad 8031 gånger
Motorn på plats. Jag la en bit gummimatta mellan motorn och plåten för att det inte skulle bli resonansljud.

- _A290026.jpg (539.76 KiB) Visad 8031 gånger
Motorn har två farter så jag använde en blinkersomkopplare till en traktor jag hade liggande. Passar in i designen även om den är svart istället för vit.

- _A290017.jpg (619.76 KiB) Visad 8031 gånger
Blev riktigt nöjd med resultatet. Det som tog mest tid var att klura ut hur man skulle göra och det blev ju lite extra jobb med att modifiera torpedväggen. Nu är det torkare på bilen igen som dessutom går i den farten man vill och inte läcker luft. Kul när det blir som man tänkt sig.
/Johan