av Anders Ason » 10 jun 2023, 07:54
Har minnen då de var vanliga under min barndom. Rundnosarna (1939 till 1954) var ett vanligt inslag i trafiken och i alla dess former. De senare kom med dieselmotor, 100 hk och den bilen fick senare nya kläder och ett namn, Volvo Viking med årsmodell 1953 - 1954. !955 kom den som många ansåg, den riktiga Vikingen och inte enbart i de nya klädena ut med mycket nytt under och inte minst med en motor på 115 hk. Som framgår tillverkades båda modellerna samtidigt under två år. Vikingen 1953 och 1954 kallades Synvillan p g a att det egentligen var en Rundnos men med ett nytt skal. Under de här åren och även långt fram såldes Volvolastbilarna enbart som chassier, d v s färdiga framifrån och inkluderande även den sk torpeden så de var körbara med en låda på ramen att sitta på och alla svartlackade. Från början och under några år framåt var instrumenten centralt placerade för att förenkla när ratten skulle vara på den andra sidan. Vikingen tillverkades t o m 1973 d v s under hela 20 år, men... skillnaden från den första till den sista var mycket stor innanför skalet. En liten kuriositet är att jag har militärt förarbevis på Volvo Viking, den fyrhjulsdrivna.
Designen på de båda, Rundnosen och Vikingen måste anses ha varit mycket lyckad.
Hälsningar Anders Ason