Sida 72 av 103

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 06 feb 2023, 22:33
av christianmoller
Anders Ason skrev:
Per Thomson skrev:Runda reflexer på bil, triangelformade på släp.


    En intressant fråga för så var det, men hur är det?
    På den gamla rundnosen bör väl baklysen vara tidsenliga - nästan.
    Från början var nog stenhuggarbilen försedd med ett baklyse som då var lagkrav och ett litet runt räckte. Reflexer var inget krav.
    Sannolikt moderniserades bilen under sin aktiva tid men kravet på två bakljus kom inte förrän 1955. Vet inte men i samma veva även reflexer.
    Deras placering var också väldigt hårt reglerad som höjd över marken och de fick inte sitta över den höjden. Högst ett visst avstånd från fordonets ytterkant gällde så bakljus på dragbalken godkändes inte. Sverige hade hel suveränitet på alla fordonsregler ända fram till EU inträdet.

    Det bil som bröt bakljusreglerna var den nya futuristiska tvålkoppsmodellen Ford Taunus 17 M kombi med baklyse i överkant vid taket. Den blev först inte godkänd här vilket de var i tillverkningslandet Tyskland. Efter många turer fick de dispens och senare ändrades reglerna. Sedan blev det plötsligt bra att ljusen högt placerade.
    Ford Taunus 17 m Kombi.jpg

Ahh...........en sån har jag haft :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 07 feb 2023, 23:02
av Noxcania
Såja, de blir ju hyvens! Om de inte vore før hørnen så kunde du använt klyvt rør.

(-79 hade jag åxå en 17m super som vinterbil, alla skulle ju ha däcktext så jag skrev "ät smør" på däcken & målade flammor med smal pensel på'n, polarn efter mej sågade av taket, den blev riktigt snygg! Kråmvickeratt, rattväxel & soffa i smal bil va najs me tjejj breve! Har ni fresten tänkt på att man kunde børna med alla(!) bilar på den ti'n..?)

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 08 feb 2023, 12:03
av Per Thomson
Men funderat över om man kunde sätta de främre i kofångarens ytterändar. Inne i det hålrum de skapar eftersom det är en u-balk. Sedan så att bara lampan sticker ut.

Bra idé men kolla bestämmelserna, befarar att du måste ha en till utmed sidan i så fall. Om det räcker med en lampa bara så måste den nog vara i närheten av fordonets längdmitt, kanske under fotstegets bakkant?

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 09 feb 2023, 19:57
av Stenhuggarn
Efter all vånda med hur jag skulle få ihop det "förbannade" fotsteget :mrgreen: :mrgreen: så är jag nöjd med hur det tillslut blev.

20230110_185316.jpg
20230110_185316.jpg (296.67 KiB) Visad 3468 gånger

20230206_192729.jpg
20230206_192729.jpg (321.39 KiB) Visad 3468 gånger

20230209_174230.jpg
20230209_174230.jpg (271.3 KiB) Visad 3468 gånger

20230209_174013.jpg
20230209_174013.jpg (418.45 KiB) Visad 3468 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 09 feb 2023, 22:33
av Noxcania
P E R F E K T ! ! ! :shock:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 feb 2023, 06:38
av Stenhuggarn
:D Tack!

Perfekt blir det ju aldrig men jag har gjort mitt bästa så det ska nog allt duga att trampa på. :lol:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 feb 2023, 23:08
av Noxcania
Okidoki, men jag diggar när de ser använt ut på gamla fordon...

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 12 feb 2023, 12:42
av magirus
Bra jobbat :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 13 feb 2023, 08:45
av Stenhuggarn
Tackar! :D

Ja, gillar också när saker har patina så kan bara hålla med. Dock behöver ju denna bilen hålla samma patina-standard rakt igenom. Utom då detaljer som ratt & instrumentering som jag låtit behålla sin patina för det ger så go känsla när man sitter där. Älskar att köra den. Men det kanske jag har nämnt tidigare... :mrgreen:

Blev en riktig arbetshelg så fick mycket gjort. Tennspacklade & filade fotsteget i lördags.

I går blästrade jag klart fotstegets kanter och dess fästjärn. Sedan blästrade jag även fotsteget på förarsidan när jag ändå hade grejerna framme. Samt även plåten som ska sitta bakom på förarsidan.

Efter det svetsade jag fast fästjärnen. Grundade undersidan där jag inte längre skulle komma åt innan.

Sedan tillverkade jag en ny plåt som ska sitta bakom fotsteget och gå fram till skärmen. Originalet har jag inte men som jag nämnde tidigare har jag plåten på förarsidan så gjorde denna på samma sätt så borde vara som original.

Så nu är det lite mera mätning samt borrning av hålen i "bakplåten" som är kvar. Samt lite modernt spackel på några ställen på fotsteget. Sedan är passagerarsidans detaljer klara för lack. Dags att byta till förarsidan...

20230212_171234.jpg
20230212_171234.jpg (451.16 KiB) Visad 3259 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 13 feb 2023, 22:26
av Noxcania
Ibland kan man mejbi se nå'n gammal lastbil som fått hytten omlackad men inte inredning & fotsteg... eller... 8)

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 13 feb 2023, 22:43
av Stenhuggarn
Jo, så är det ju. Men tanken jag haft är ju att det ska kännas som att man hamnat på 40-talet då man står där i min "stenhuggerimiljö". En rundnos på 40-talet hade ju ingen kraftig patina.

Upprostade fotsteg är rätt värdelösa också. :mrgreen:

Alla hål klara i plåten nu så i morgon går arbetet över till förarsidan.

apotekarnes lastbil.jpg
apotekarnes lastbil.jpg (522.04 KiB) Visad 3178 gånger

https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/bilsamhallet/

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 15 feb 2023, 17:56
av S-V L44
Hmmm...............
Man lär sig något nytt hela tiden. Det är en jättefin grej med det här forumet att det också fungerar som en utbildare. :)
När jag såg din bild på det nyrenoverade fotsteget monterat på bilen reagerade jag på att det såg ovanligt kort och "knubbigt" ut. Inte kan det vara "original"-mått tänkte jag. Visst jag noterar batterilådan, som också får ta sin plats.
Men så gick jag igenom ganska många bilder som jag har på en hel rad olika Rundnosar. Det är ju inte alltid man har bilder på fordonen från alla vinklar, men det verkar ju vara så att det är helt olika mått på fotstegen på vänster och höger sida.
Vänstersidans (normalt sett förarsidans) fotsteg är längre än högersidans. Detta var en fullständig nyhet för mig.
Se också bilden på det "nakna" chassit nedan, ett chassi som för övrigt enligt uppgift återfanns hel obegagnat stående hos en Volvo-återförsäljare 30-35 år efter att det producerats.
Chassit hamnade sedan på Volvos lastvagnsmuseum.

Volvo LV127 Rundnos Chassi - Från Pat Kennett - Volvo Lastbilar Då och Nu.JPG
Volvo LV127 Rundnos Chassi - Från Pat Kennett - Volvo Lastbilar Då och Nu.JPG (461.07 KiB) Visad 3147 gånger

Bra jobbat med din renovering, Stenhuggarn. :)

// Kjell N

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 15 feb 2023, 21:44
av Anders Ason
Har inte nämnt det men mitt intryck har också varit att förarfotsteget mera sett ut som på chassibilden och det fanns en anledning. Körde själv i min ungdom (anställd på ortens lastbilscentral) en Volvo från 1943 och vad jag nu kan minnas gick fotsteget fram till skärmen. Backspeglarna var de vanliga små runda och hur blev det då att backa för att tippa? Jo, man anammade de äldre förarnas teknik, d v s stod med en fot fotsteget halvvägs ute ur hyttan för koll bakåt och då fick man inte halka av med kanske förödande konsekvenser.

På bilden min fars första egna bil som tidigare varit konverterad för gengas och som ny försedd med boggi. Den senare togs bort i samband med gengasen då det bedömdes att den inte skulle orka upp i backarna. Den tidigare bilen jag nämnt var en likadan, men det var dock en annan hytt på den. (Man börjar visst själv bli lite äldre för nu blir man hälsad på både när man kommer in på Vårdcentralen och Biltema.)


IMG_0002.jpg
Här fanns det inte ens backspeglar.
IMG_0002.jpg (373.57 KiB) Visad 3138 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 15 feb 2023, 21:50
av Stenhuggarn
S-V L44 skrev:Bra jobbat med din renovering, Stenhuggarn. :)

Tackar för det! :mrgreen:

Har läst om de tre fabriksnya Lv 128:a chassis som hade stått länge. (Hittade artikeln igen; Räddades från skroten.)

Ja, de här "upphöjningarna" som jag kämpat med att få till på fotstegen är 43cm på passagerarsidan och 80cm på förarsidan. Så det är nära nog dubbelt så långt.

Som det slumpar sig så var just detta den exakta anledningen för kvällens arbete. Att tillverka ett bord till falsmaskinen med ett anhåll. Detta just för att förarsidans fotsteg är så långt så kändes omöjligt att kunna göra det bra utan anhåll och stöd.

Experimenterade igår med att sätta ett rakt underhjul i kombination med ett runt överhjul för att kunna sträcka plåten med falsmaskinen istället för att sträcka med plåtslagar-hammaren. Det blir ju då ungefär som ett "engelskt hjul" som plåtslagarna använder. Det funkade kanonbra och mycket lättare att få det exakt likadant hela tiden jämför med att slå. Det ger heller inga spår i plåten. Visserligen slog jag från baksidan men blir ändå lite man behöver slipa eller i värsta fall spackla. Man spar mycket tid har jag märkt på att vara noggrann med plåtslageriet i första skedet för tennspackling och slipning tar massa tid och är drygt jobb också.

20230215_195531.jpg
20230215_195531.jpg (456.83 KiB) Visad 3138 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 15 feb 2023, 21:58
av Stenhuggarn
Anders Ason skrev:Backspeglarna var de vanliga små runda och hur blev det då att backa för att tippa? Jo, man anammade de äldre förarnas teknik, d v s stod med en fot fotsteget halvvägs ute ur hyttan för koll bakåt och då fick man inte halka av med kanske förödande konsekvenser.

Hahaha! Det där måste ju testas när jag väl har fotsteg. Som Kjell sa; Man lär sig alltid något nytt... :lol:

Anders Ason skrev:Man börjar visst själv bli lite äldre för nu blir man hälsad på både när man kommer in på Vårdcentralen och Biltema.)

Det kanske känns värre ifall detsamma sker på systemet..? :D