Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Postat: 06 feb 2023, 22:33
Anders Ason skrev:Per Thomson skrev:Runda reflexer på bil, triangelformade på släp.En intressant fråga för så var det, men hur är det?
På den gamla rundnosen bör väl baklysen vara tidsenliga - nästan.
Från början var nog stenhuggarbilen försedd med ett baklyse som då var lagkrav och ett litet runt räckte. Reflexer var inget krav.
Sannolikt moderniserades bilen under sin aktiva tid men kravet på två bakljus kom inte förrän 1955. Vet inte men i samma veva även reflexer.
Deras placering var också väldigt hårt reglerad som höjd över marken och de fick inte sitta över den höjden. Högst ett visst avstånd från fordonets ytterkant gällde så bakljus på dragbalken godkändes inte. Sverige hade hel suveränitet på alla fordonsregler ända fram till EU inträdet.
Det bil som bröt bakljusreglerna var den nya futuristiska tvålkoppsmodellen Ford Taunus 17 M kombi med baklyse i överkant vid taket. Den blev först inte godkänd här vilket de var i tillverkningslandet Tyskland. Efter många turer fick de dispens och senare ändrades reglerna. Sedan blev det plötsligt bra att ljusen högt placerade.
Ahh...........en sån har jag haft