Verktyg

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Verktyg

Inläggav Anders Ason » 18 sep 2009, 07:36

Tycker att det är ett elände att få bort hjulmuttrar- sitter som bara den!
Någon som provat detta verktyg?

muttrdrag.jpg
muttrdrag.jpg (30.39 KiB) Visad 24545 gånger

Annonsen säger:
"Kompakt och mycket robust momentomvandlare med utväxling 1:56. Avsedd för hjulbultar på lastbilar, entreprenadmaskiner och bussar. Max moment 3500 Nm. Levereras i väska med 32 och 33 mm hylsor. 1" tapp. Otroligt lättskött och smart.
Pris 1595:- exkl moms. (1994:- inkl moms)"
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Verktyg

Inläggav Ove » 20 sep 2009, 10:47

Ja den funkar jag har en Ove T
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Anders Ason » 20 sep 2009, 15:19

Tack för svar, ska nog beställa en för i bland är man ju för klen! Just nu har säljföretaget en kampanj så priset är lägre an vad som angetts i inlägget.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Cliff Ellingsworth » 20 sep 2009, 18:05

Anders Ason skrev:Tack för svar, ska nog beställa en för i bland är man ju för klen! Just nu har säljföretaget en kampanj så priset är lägre an vad som angetts i inlägget.

Var kan man köpa detta?
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Klas Pettersson » 20 sep 2009, 20:26

Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2009, 07:58

Lossa muttrar är en ju sak men får man någon känsla för hur hårt man ska dra vid montering?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav johnny013 » 21 sep 2009, 10:53

Åtragning med hjälp av momentförstärkare ska man alltid var försiktig med man känner inte hur stark man är man bör använda momentnyckel ch räkna ut vad momentet blir med momentförstärkare ,(ex om förstärkaren ökar momentet gånger 5 och man ska dra 20 Nm då ska momentnyckeln ställas in på 4Nm osv .vi använder momentförstärkare här i flygunderhållet men vi ska undvika att bruka vid montering om det går.)
Annars så verkar det vara en smidig och användbar grej. :P
johnny013

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2009, 14:05

Har nu beställt en till kampanjpriset 1360 kr + moms o frakt. Ska bli spännande - jag kommer givetvis att lossa alla hjulbultar på varenda lastbil jag går förbi! :mrgreen:

Det finns ett fäste på vevens anslutning för en fyrkantstapp vilket innebär att det går att dra åt med en momentnyckel. Om nu åtdragningsmomentet ska vara 400 Nm på muttern så bli det ca 7Nm på vevaxeln (1:56) - om jag nu räknat rätt.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 21 sep 2009, 21:25

johnny013 skrev:Åtragning med hjälp av momentförstärkare ska man alltid var försiktig med man känner inte hur stark man är man bör använda momentnyckel ch räkna ut vad momentet blir med momentförstärkare ,(ex om förstärkaren ökar momentet gånger 5 och man ska dra 20 Nm då ska momentnyckeln ställas in på 4Nm osv .vi använder momentförstärkare här i flygunderhållet men vi ska undvika att bruka vid montering om det går.)
Annars så verkar det vara en smidig och användbar grej. :P

Undra om inte åtdragning med muskelkraft kan rekommenderas. det blir då säkert olika hårt åtdraget men det kanske man kan justera med en momentnyckel. Man har väl lite muskler så att man kan dra åt rätt hårt.

Dessa grejor är säkert bra vid losskruvning då muttrarna på en lastbil kanske har rostat fast en aning. Även vid gummiverkstäderna tenderar de att slagdra lite hårt. Har själv varit med om detta vad gäller min Volvo 850. Fy sjutton, ryggen var inte glad efteråt. Fick låna en förlängare att sätta på korset och det gick då lättare. Detta säger alltså att verkstäderna drar åt mer än man skulle göra själv med muskelkraft.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2009, 23:26

Var och tittade på ett par busshjul i dag som passar på min bil (R12 x 22,5) men det blir nog inte lätt att lossa muttrarna ens med en momentomvandlare. (med tanke på ett tidigare skämtinlägg i den här tråden kanske man kan tro att jag letat upp en buss bara - men så var det inte då ägaren frågade om jag var intresserad av hjulen). Hur som helst sitter där skyddsringar över muttrarna och frågan är väl om verktyget går att använda utan att ta bort ringarna? Där grejorna ligger (rester av en Volvobuss) finns ingen el så mitt favoritverktyg, vinkelslipen fungerar inte.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav BURTRÄSKARN » 22 sep 2009, 07:41

Anders Ason skrev:Var och tittade på ett par busshjul i dag som passar på min bil (R12 x 22,5) men det blir nog inte lätt att lossa muttrarna ens med en momentomvandlare. (med tanke på ett tidigare skämtinlägg i den här tråden kanske man kan tro att jag letat upp en buss bara - men så var det inte då ägaren frågade om jag var intresserad av hjulen). Hur som helst sitter där skyddsringar över muttrarna och frågan är väl om verktyget går att använda utan att ta bort ringarna? Där grejorna ligger (rester av en Volvobuss) finns ingen el så mitt favoritverktyg, vinkelslipen fungerar inte.

Jag skulle använda mitt favoritverktyg gassvets med skärbrännarmunstycke ,fungerar alltid :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2009, 22:57

Anders Ason skrev:Var och tittade på ett par busshjul i dag som passar på min bil (R12 x 22,5) men det blir nog inte lätt att lossa muttrarna ens med en momentomvandlare. (med tanke på ett tidigare skämtinlägg i den här tråden kanske man kan tro att jag letat upp en buss bara - men så var det inte då ägaren frågade om jag var intresserad av hjulen). Hur som helst sitter där skyddsringar över muttrarna och frågan är väl om verktyget går att använda utan att ta bort ringarna? Där grejorna ligger (rester av en Volvobuss) finns ingen el så mitt favoritverktyg, vinkelslipen fungerar inte.

Är det drivdäck eller till boggien eller fram du behöver? Jag gissar du får 6 hjul om du nu får ta alla?

Ja, om inte allting kostade pengar utan att ett litet bensindrivet aggregat för 220 volt bara ramlade ner från himlen så skulle du få EL till din slip. Har en själv och de är verkligen allround. Har skurit asfalt med en sådan och specialblad och det var ingen match.

Skämt om bussar, i didn´t understand or I have missed something :|

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 23 sep 2009, 07:26

Det är bara hjul på framaxeln varav ett är utslitet och det andra i mycket gott skick. Skämtar lite då jag har både elverk (2,2 kw, 10 A) och gas. Det är ingen som helst tvekan om att jag får bort hjulen. Tyvärr är det det ju Volvohjul och inte Scania - hoppas bara att däcket inte är miljöskadat :mrgreen:

ps farsan ägde aldrig någon Scania - bara Volvo (eller enbart Volvo)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Henrik K » 03 okt 2009, 19:24

Jag har dom här två momentomvandlarna.
Köpta nya för tillsamans 3500:- exkl moms.

3ggr utväxling på båda.
Går att sätta dom i serie vid behov å då 6ggr utväxling.
Bild026.jpg
Bild026.jpg (26.13 KiB) Visad 24314 gånger
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Inläggav Anders Ason » 03 okt 2009, 20:57

Hjulen är borta, ett helt otroligt verktyg med utväxling 1:56. "Bara att veva lite". Lite skärbränneri på köttkvarnsskydden så var de väck.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Garaget