Gasmotor för trä

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 25 jan 2024, 21:17

Noxcania skrev:En fartygskompis sa før en hoper år se'n att s.k. "tändkulemotorer går på allt som rinner & brinner" varpå jag sa att "ångmaskiner går på allt som brinner!" så en liten ångmaskin me generator torde la funka om man har vedtillgång...


Hej,
Det stämmer. Problemet är att det numera är jävligt svårt att få tag på någon ångmaskin. En annan sak är att ångmaskinens verkningsgrad är ca 3% och bensinmotorns verkningsgrad är ca 26%. Det är 9 gånger bättre. Men oj, jag vill så gärna ha en ångmaskin! Kanske någon dag...
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 25 jan 2024, 21:38

Per Thomson skrev:Vad har du för värmesystem idag?

Hej,
Om du vänder dig till mig så använder jag en vedförgasningspanna, 1 kubik ackumulatortank och golvvärmesystem.
Fungerar helt OK.

Jag funderade också på att ha ljuddämpning för generatorn.
Men min plan är att bara använda den några timmar per dag.
Från solsystemet har jag fortfarande kvar batteribanken, så generatorn skulle ladda batterierna tills de är fulla, sedan stängs den av tills jag behöver den igen.
Om motorn är vattenkyld kan motorns kylkrets också anslutas till husets värmesystem, precis som i ett fordon.
Maxtrycket i värmesystemet begränsas av säkerhetsventilen, som har det nominella trycket 1,5 bar. Det fungerar också med de genomsnittliga motorerna.
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Noxcania » 26 jan 2024, 19:02

Ånga & ånga, ångturbin..! Inte alls illa, näst sista båten vi hade va byggs 1902 me dieselmotor men jag såg en bogserare 2006 från 1958 som hade ånga.
När nya produkter kommer så vill ALLA ha dom, se bara på elbilarna. Men de finns mycket kvar att utveckla på de g:a, samma me flygindustrin, propeller mot jetdrift; SuperMarine Spitfire me Griffon motor & dubbla 5-blad (& de fanns mer kvar att ta av som aldrig visades) & se'n turbo-propp. o.s.v....
Noxcania
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 26 jan 2024, 22:12

Det är mitt fel, jag ber om ursäkt.
Jag tänkte inte på det...
Såååå, var får du din genomsnittliga ångturbin ifrån?
Jag vill verkligen ha en, kanske de kan hjälpa mig.
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Noxcania » 27 jan 2024, 00:03

Har tji aning så här på rak arm var nå'nstanns man hittar en ångturbin men som dom uttrycker de så e ju google ens vän... Jag brukar skriva in nå't & klicka på bilder så man lättast ser om de e nå't värt att gå in på den eventuella sajten.
Nu e jag åxå nästan sugen...
Noxcania
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lysmaskin

Inläggav Bengt Dahlberg » 27 jan 2024, 13:29

Noxcania skrev:Har tji aning så här på rak arm var nå'nstanns man hittar en ångturbin men som dom uttrycker de så e ju google ens vän... Jag brukar skriva in nå't & klicka på bilder så man lättast ser om de e nå't värt att gå in på den eventuella sajten.
Nu e jag åxå nästan sugen...


turbo.jpg
turbo.jpg (453.64 KiB) Visad 5185 gånger


Det finns små turbindrivna "lysmaskiner" med endast en turbinskovelrad eller ett curtishjul. Det visade turbogeneratoraggregatet har den hissninde effekten av 500 W. De var vanliga på ånglok.
En båt jag for i hade en dansk Sabroe ångmaskin med 1000 rpm och med slutet vevhus och tryckoljesmörjning. Effekten omkring 50 kW.
En annan båt hade två turbogeneratorer på vardera 650 kVA med växel mellan turbin och generator.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 536
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 27 jan 2024, 22:44

Det här är så häftigt!
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Noxcania » 28 jan 2024, 00:06

Bull håller me Bill; häftigt!
& om man se'n tar dagens olika modernare material så borde man kunna tänka sej en ännu effektivare utveckling i dessa våra da'r jämført me ti'n då ångan slängdes på tippen...
Førbaskat najs bild Bengt! E den din?
Noxcania
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Gasmotor för trä

Inläggav S-V L44 » 28 jan 2024, 01:00

Ni känner väl till att en av våra absolut äldsta bevarade tunga lastbilar är en ångdriven Foden från 1907 ?
Fast i Transportstyrelsens bilregister står att den drivs med bensin, men med tillägg att verkligt drivmedel är ånga.
Kolla gärna igenom hela listan med tillägg för att man skall kunna bruka fordonet på allmän väg.
Fordonets registreringsnummer är PDM587.
Den finns på Rubens Maskinhistoriska Samlingar i Götene.

Det finns mycket annat trevligt att se på museet också.
Bläddra gärna bland länkarna nedan
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... Z4UmFxMVBn
http://rubensmaskinhistoriska.blogspot. ... del-4.html

Per Larssons Bil I Staffanstorp hade också en stor samling av traktorer och diverse tändkulemotorer, men när ägaren tragiskt omkom och sonen tagit över så har samlingen skingrats efterhand.
Vår ÅHS Fordonsgrupp Syd avlade dock ett besök där så sent som 2012 innan samlingen började brytas ned.
Besöket finns beskrivet här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=866

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Gasmotor för trä

Inläggav bussmannen » 28 jan 2024, 21:18

Tack för länkarna!
Mycket intressant!
bussmannen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2023, 17:01

Re: Gasmotor för trä

Inläggav MorganLeij » 01 jul 2025, 12:27

Det där med att gå på olika bränslen är aktuellt även i fall man inte tänker på.
Och precis som moderna kärnkraftverk, kolkraftverk och vissa solkraftverk använder vattenånga så används det även på vissa skepp ännu.

Jag jobbade några dar år 2002 på gastankern GIMI (numera ombyggd till raffinaderi...) med att fixa småfel i nya styrsystemet till turbin och pannor - under full drift över Atlanten. (Vaddå stressande situation...!! Tex så krashade windows medan jag laddade program i styrpanelen :twisted: så i princip sedan dess kör jag Linux. Man lär sig.)

Två pannor sisådär fem våningar höga med vardera tre eldkastare, som eldades med metanet som kokade av från lasten. 120.000 ton flytande metan i fem 40 m diam isolerade aluminiumsfärer och en mindre hålls kallt genom att man låter det koka... - man MÅSTE förstås elda av det löpande annars kan det smälla... Och ledningarna spolas med kvävgas innan tändning. För att nå upp till för tillfället erforderlig effekt (samt när man inte fraktar metan) sprutar man även in tjockolja, som värms och fördelas med hjälp av vattenånga. Turbinen på 40 MW (om jag minns rätt) var inte större än en diskmaskin, men växellådan stor som ett vardagsrum. Ånga 600 grader 60 bar tror jag det var eller så rör jag ihop nåt... de två insugsfläktarna drevs av elmotorer på vardera 600kW om jag minns rätt. Även matarvattenpumpar och elgeneratorer är ångturbindrivna. (Finns även en stor reserv/uppstartgenerator driven av V18 diesel.) Spelen för trossar likaså ångdrivna, såg ut som uppochnedvända ånglok på däck, söta. Maskinrummet... eller hela båten, är som en stor teknisk mässa :-)

En intressant grej är att de kollade smörjoljor då och då och analyserade: olika lager hade inblandning av olika ovanliga ämnen, så om något ämne hade förhöjd halt i oljan var det dags att planera in att byta motsvarande lager snart. Används liknande teknik i några fordon?

(och nu tillbaka till bokföringsträsket...)
MorganLeij
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 jun 2025, 15:33

Re: Gasmotor för trä

Inläggav Per Thomson » 02 jul 2025, 08:33

Används liknande teknik i några fordon?

Lastbilarna påstås ju vara uppkopplade numera för att få indikation på behov av insatser. Hur det fungerar i grunden är väl företagshemligheter. Bra fråga! :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7504
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster