Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 mar 2023, 09:00

S-V L44 skrev:Och glöm för all del inte att sätta dit den obligatoriska skylten för viktangivelserna som skulle stämma med de angivna vikterna i besiktningsinstrumentet, Det finns en rad olika varianter på dessa skyltar, de flesta med svart bakgrund.

Ja, det satt en sådan skylt på flaket. Dock hade en del av siffrorna ramlat väck pga det ruttna virket. Så måste leta upp sådana. Så den är kvar att fixa tillbaka också. Man bara kommer på mer och mer som är kvar att göra. :D

Tack för bilderna på skattekvittot. Monteringsplatsen är ju nu då självklar. :mrgreen:

Noxcania skrev:Finfint å se hur de går till i Blekinge me motionering!

Ja, i Blekinge håller vi oss i form med gamla grejer. Har det ingen vev..? Släng det! ...som jag brukar säga... :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 21 mar 2023, 12:14

Stenhuggarn skrev :
....Har det ingen vev..? Släng det!....

På tal om vev, så tyder det lilla ovala hålet nederst i mitten av kylarmaskeringen på att bilen kan (kunde) startas med startvev. Nyare rundnosmodeller saknar detta lilla hål i kylarmaskeringen. Det är bra att veta om man skall leta reservdelar i framtiden och vill behålla det tidstypiska.
Har bilen magnettändning eller batteritändning?
Om du någon gång skulle få för dig att starta bilen med hjälp av startvev så skulle jag rekommendera att du satte ett litet stöd på stötfångaren så att du inte skadar den fina lacken på kylarmaskeringen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 mar 2023, 16:36

Ja, på de vanliga kofångarna som de flesta rundnosar levererades med så satt där ju ett "stödfäste" för veven. Men min som har levererats med "snöplogsram", som den benämns av Volvo, har inget sådant. Alternativt har det tagits bort senare i dess liv. Använde veven då ventilspelet ställdes in och märkte då just det att skulle man försöka starta med vev utan sådant fäste skulle man ställa till en hel del skador. Men veven följde med så antagligen har den haft ett fäste från början.

Den har batteritändning.

Min gamla fotogentraktor har magnettändning och går ganska lätt att start med veven. Men skall ju göras med försiktighet och med tummen på rätt sida ifall att... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 mar 2023, 20:15

Inte mycket att komma med just nu. Därför det varit tyst. Har blästrat och fixat med fälgarna. Lite svetsfix på några. De skall lackas till helgen. Samma som ramen, Volvo ramgrå.

Beställt däck idag. 8.25 blev det efter att ha fått inrådan om det från flera håll. 7.5 var original. Så ett avsteg.

Eftersom jag håller mig i det billiga segmentet så kanske drivdäcken blev mera grovmönstrade än jag velat. Men har velat fram och tillbaka med att ta rullmönster på alla sex. Nu är valet gjort så jag får leva med det.

Har suttit och tittat på bakskärmar på gamla lastbilar från tidsperioden för att hitta något att kopiera. En gammal fin Scania fick mig tillslut att bestämma hur jag skall göra dem. Skall ta fram en prototyp så får ni ha åsikter innan jag färdigställer. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2023, 21:52

Bra val av såväl däckdimension som kraftigare mönster för drivhjulen - passar bra för en tippbil.
Det fanns vid tiden för din bil inget krav på stänkskärm bak men däremot stänkskydd. För tippbilar resulterade det oftast i en rak plåt efter bakhjulen med stänklapp nedtill, detta infäst mot bilens ram. Framför drivhjulen hade man alltid en lutande plåt infäst i flaket för att hindra smuts att stänka fram mot bränsletank och fotsteg.
Endast 'fastflaksbilar' försågs med fina runda pressade plåtskärmar som omfattade halva hjulens omkrets. Förklaringen var förmodligen att distributionsbilar skulle ge ett proprare och renare intryck.
Krav på bakstänkskärmar med sidokant kom först i mitten på 60 talet. Den raka plåten bak på tippbilar fick då en krökning samt förlängning upp mot flaket. Även den flakmonterade plåten framför drivhjulet försågs med en sidokant. Flaklinan mellan fram och bakplåtar försågs med ett plattjärn i underkant. Men det var som sagt efter tiden för din bil. Du behöver inte uppfylla nyare krav såvida du inte måste göra en registreringsbesiktning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 mar 2023, 22:14

Ja, det märks att det inte var krav på det. De flesta 40-talsbilar har inga. Det med fast flak och rundade skärmar stämmer med mitt intryck också. Det är sällan de blir bra ändå med runda på dessa bilar. Men har sett några enstaka då de fått till det.
Tänkte göra så som du beskrev förutom att även bakre skärmen blir fäst i flaket. Tycker det verkar vara vanligast på dessa tidiga och sedan i ramen på 50-talarna. Men det kan ju vara så bara i det urval jag råkat hitta.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 mar 2023, 22:20

Aha! Jo, jag måste göra en registreringsbesikning.

Jag kan då inte följa den tidens konstruktioner?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 30 mar 2023, 01:48

Det är nog riktigt att frågan om tidigare registrering eller inte, samt tidpunkten för tidigare registreringsbesiktning samt kontrollbesiktningar kan vara avgörande för hur man tolkar vissa detaljfrågor.
Jag lät genomföra en ny registreringsbesiktning av min Scania-Vabis från 1946 så sent som i september förra året eftersom bilen på senare år hade blivit ombyggd från brandbil till flakbil.
De första åren då bilen var ny, mellan 1946 och 1953, var den tippbil och försedd med en dieselmotor. (Lite OT - Bilen hade också använts för hjälpsändningar till Polen några år efter andra världskriget.)
När brandförsvaret införskaffade bilen 1953 byggdes den om till kombinerat fordon med vattentank, skumvätsketank och pump, samt en liten lös stege. Dessutom byttes dieselmotorn ut till en motsvarande bensinmotor.
Bilen ställdes av 1974 då den inte godkänts vid kontrollbesiktningen.
Sedan plockades all brandbilsutrustning bort och kvar lämnades ett naket chassi, samt bilen bytte ägare några gånger utan att vara i trafik, men fortfarande inregistrerad.
Ägaren som jag köpte bilen av lät renovera den och bygga på ett nytt fast flak. Därför krävdes det en ny registreringsbesiktning.
Jag tyckte att registreringsbesiktningen avlöpte smidigt. Individen som genomförde besiktningen var mest intresserad av mått och vikter och gjorde bara en snabb ytlig okulärbesiktning utan några kommentarer på detaljer.
Den största utmaningen blir nog den stundande kontrollbesiktningen som jag ännu inte låtit göra då jag upptäckte en rad uppenbara brister som ändå måste åtgärdas. Det är onödigt att lägga pengar på en besiktning som man vet genererar en del 2:or, så jag strävar efter att få ett blankt protokoll när det ändå skall vara den "sista" kontrollbesiktningen.

Om det faktum att min bil har varit inne i nuvarande bilregister hela tiden spelade någon roll vid registreringsbesiktningen och bedömningsresultatet, vet jag inte.

I övrigt om fordonet ännu inte har ett registreringsnummer enligt dagens standard, så är en godkänd ursprungskontroll absolut nödvändig annars kan man inte komma vidare.

Fordonet skall vid en registreringsbesiktning/kontrollbesiktning i alla fall kunna uppfylla bestämmelserna i gällande föreskrift TSFS 2013:63. (Finns på Transportstyrelsen)

Det är här det eventuellt kan "krångla till sig" lite om fordonet skall tas in i det nya bilregistret utan att ha en väl dokumenterad bakgrund.
Det verkar som att ett tidigare registrerat fordon (registrerat enligt dagens fordonsregister) behandlas lite mera respektfullt än ett fordon som var registrerat för 50-60år sedan.
Jag har t.ex. läst om bilar med s.k. pilar blivit tvungna att även ha modernare blinkers jämte pilarna för att tillgodose föreskrifterna.

Vi hade ett fall för inte så länge sedan var en person i Mellansverige köpte en gammal oregistrerad Volvo LV40 från 1928 på en auktion i Blekinge. Bilen var renoverad till toppskick. Men man godkände inte ursprungskontrollen baserad på motornumret som inte stämde med motornumret till det chassinummer som bilen hade vid leverans från fabriken i Göteborg. Inte heller hade man något gammalt registreringsnummer att luta sig emot. Jag kopplades då in på fallet och det hela löste sig då jag i min databas över fordon som varit registrerade i södra Sverige fann gamla registreringshandlingar i Kristianstads län på två olika Volvo LV40, den ena med rätt chassinummer, den andra med rätt motornummer.
Tyvärr så underkändes bilen sedan vid registreringsbesiktningen/kontrollbesiktningen p.g.a. att bilen saknade frambromsar.
Volvobilar hade ju inga frambromsar år 1928, men det struntade man i eftersom bilen inte uppfyllde bestämmelserna i TSFS 2013:63.
Hade bilen funnits i bilregistret sedan 1972 eller kommit in i registret senast 2010, så hade det tydligen inte varit några problem. Nu tror jag att det löste sig ändå via något undantag/dispens eftersom jag kan se att fordonet nu har fått ett nytt registreringsnummer.

Generellt sett tror jag man skall försöka anlita registreringsbesiktningsmän och kontrollbesiktningsorgan som har kunskaper om veteranfordon. Ett ställe som jag vet har bra och kunnig personal är YBB Ystad Bilbesiktning i Ystad.
Är man minsta osäker är det nog bra att ha en dialog innan en skarp besiktning.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 mar 2023, 09:03

Intressanta upplysningar.

Taget från huvudet så vill jag minnas att den avregistrerades -63. Så har aldrig varit i det nya registret. Senaste besiktning i början av sextio- eller slutet av femtio-talet vill jag minnas. Har arkivpapper på den.

Men jag bygger bakskärmarna tidsenligt. Det får bära eller brista.

Sedan så får jag ju göra de moderna anpassningarna som jag vet krävs. Det tar jag som sista steg. Men kommer ju inte överdriva dem. Vill de bråka om grejer så får de göra det. Jag kommer inte förutsätta att de kommer göra det.

Därför jag försöker göra allt så ursprungligt och välgjort som möjligt. Så det ska glida igenom på charm och genuinitet... :mrgreen: Men det får visa sig...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 30 mar 2023, 10:13

De bakre stänkskydden skulle innehålla vissa krav (år 1955) som att nå ner till navet på hjulaxeln.
På den då nya Vikingen blev de av plåt halvvägs och resten med en gummilapp som fyllde kraven och som kunde hängas upp med en kedja.
Den hängdes aldrig ner och polisen brydde sig inte på vår ort. På en tippbil med kort överhäng hände det att gummilappen tog mot någonting när man backade för att tippa vilket kunde resultera i att lappen slets bort, vilket hände mig. Fanns heller ingen påskjutsbalk bak för att fylla läggare utan det var rullar mot hjulen.

003.jpg
Inga stänkskydd. Bild ur familjearkivet.
003.jpg (318.86 KiB) Visad 2188 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 30 mar 2023, 10:27

Minns att en del som körde asfalt kunde få problem vid en flygande besiktning om dom plockat av, eller hängt upp, stänkskydden för att kunna backa till läggare, åtminstone här omkring. Diverse lösningar för tillfällig upphängning av stänklapparna gjordes, just p.g.a det skälet.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 mar 2023, 22:19

Studerat gamla bilder i timmar igen. Per hade ju helt rätt naturligtvis. Hittade inte en tippbil med den bakre delen av bakskärmen fäst i flaket. De jag sett var med fast flak. Kan inte riktigt tänka ut om det blir ett problem vid sidotipp ifall den sitter i flaket. :wink: Men eftersom de inte satt så så blir det väl det. Oavsett så får det bli infästning i ramen som ju tydligt var vanligast. Har köpt plattjärn, 2mm plåt och gummimatta. Så hinner jag mellan fälglackningarna så ska det byggas bakskärmar till helgen. :mrgreen:

16 papp blev det för de sex däcken kompletta med slang och fälgband. Så lågpris i sammanhanget men sautans möe pengar för denna budgetrenoveringen. Men den sista riktigt stora utgiften på den. Bara den saknade bakrutan samt körriktningsvisarna kvar som kan vara lite dyra. Men är ju inte i närheten av de summorna. Det är fördelen med en långrandig renovering, man sprider utgifterna.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 30 mar 2023, 22:39

Bakskärmarna var ofta fästa i hållaren för bakljus/reg.plåt. På bilar med trevägstipp var skärmen som regel lite snekapad upptill, för att underlätta sidtipp.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 mar 2023, 22:54

Snedkapad också... så pass. Hm, när du säger det så har jag nog sett det i något fall ja.

Något i denna stilen tycker jag känns okej. Den främre kan ju sitta lite närmre. Men ungefär så.
JvmKDAF06955.jpg
JvmKDAF06955.jpg (383.98 KiB) Visad 2154 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 31 mar 2023, 00:23

Här är en bild på Anders Näslunds fint renoverade Rundnos, en LV142 D från 1946.
Det finns många fina bilder på denna bil (bl.a. här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=964 ), men få med upptippat flak.

Volvo LV142 D - 1946 - EMP237 - 20 - Näslund - Hofors.JPG
Volvo LV142 D - 1946 - EMP237 - 20 - Näslund - Hofors.JPG (204.01 KiB) Visad 2151 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster