Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 31 jan 2023, 08:51

Ja, bilden ger inte skillnaden rättvisa. Den är betydligt mera tydlig i verkligheten.

Fick hem 3/4" hjulen igår. De skickades ifrån Kalifornien i torsdags och till måndag lunch har jag dem i min brevlåda. Förstår inte riktigt hur det gick till... :mrgreen:

3/4" blev nu aningen större än original. Hahaha! Orginalen höll ju 3/4" på ovansidan. Dessa hjul var tydligen gjorda 3/4" så måtten färdiga blev 3/4" + plåttjockleken på var sida. Men nu fjantar jag inte mera med det utan kör med dessa. Ser ju faktiskt lite bättre ut rent visuellt också. Blir ännu mera stabilt också. Så nu kan jag äntligen fortsätta jobba med fotstegen. Allt är på plats och jag har en lösning som fungerar. Alla stag är tillsmidda och klara också.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2023, 13:53

Funderar över reflexer bak till gammelbilen.

Den första bilden är den typ jag mest funderat över men så såg jag en bild på digitaltmuseum ifrån -64 som också kändes som en bra och även lite diskret lösning.

Tar gärna lite tankar på detta... :D

hella.jpg
hella.jpg (108.33 KiB) Visad 2541 gånger

reflexer 50-talare.jpg
reflexer 50-talare.jpg (179.92 KiB) Visad 2541 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 01 feb 2023, 18:11

Runda reflexer på bil, triangelformade på släp.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2023, 20:37

Kanon, då vet jag hur jag ska göra med det. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2023, 21:27

Per Thomson skrev:Runda reflexer på bil, triangelformade på släp.


    En intressant fråga för så var det, men hur är det?
    På den gamla rundnosen bör väl baklysen vara tidsenliga - nästan.
    Från början var nog stenhuggarbilen försedd med ett baklyse som då var lagkrav och ett litet runt räckte. Reflexer var inget krav.
    Sannolikt moderniserades bilen under sin aktiva tid men kravet på två bakljus kom inte förrän 1955. Vet inte men i samma veva även reflexer.
    Deras placering var också väldigt hårt reglerad som höjd över marken och de fick inte sitta över den höjden. Högst ett visst avstånd från fordonets ytterkant gällde så bakljus på dragbalken godkändes inte. Sverige hade hel suveränitet på alla fordonsregler ända fram till EU inträdet.

    Det bil som bröt bakljusreglerna var den nya futuristiska tvålkoppsmodellen Ford Taunus 17 M kombi med baklyse i överkant vid taket. Den blev först inte godkänd här vilket de var i tillverkningslandet Tyskland. Efter många turer fick de dispens och senare ändrades reglerna. Sedan blev det plötsligt bra att ljusen högt placerade.
    Ford Taunus 17 m Kombi.jpg
    Ford Taunus 17 m Kombi.jpg (119.88 KiB) Visad 2521 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2023, 09:43

Högst 40 cm in från fordonets ytterkant/bredd gäller fortfarande. Därför infördes det typiska arrangemanget som syns på det fina svartvita fotot på tippbilen med Rockinger-koppling. Påbyggaren utförde det arrangemanget, biltillverkarna levererade endast med provisoriska fästen för baklyktorna. De runda reflexerna syns monterade på stänklapparna.

Av fotot framgår att bilen är en Scania-Vabis av modell från eller efter år 1958. (Rambalkens livhöjd.)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 feb 2023, 16:54

Man lär sig mycket här och resultatet av min renovering har blivit mera genuin tack vare er input på många punkter. Tack! :mrgreen:

Funderar då följaktligen på kraven vad gäller reflexer framåt samt från sidan? Antar att det är krav även i alla fall framåt?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2023, 19:42

Jag tror inte det finns eller har funnits krav på reflexer fram. För släpvagnar fanns tidigare kav på reflexer fram och de skulle vara vita.
Vad som gäller idag som man måste tänka på även för registrering av en veteranlastbil att det måste finnas sidoljus, vita eller orange, med regler för hur tätt de måste finnas och hur långt från respektive ände som är tillåtet. Dessa ljus måste ha ett ECE godkännande vilket innebär, tror jag, att de även är godkända som sidoreflexer. För en kort tippbil räcker med en lykta i höjd med framskärmens nederkant framtill och en i kortänden på bakljusrampen.

Förutom detta måste man baktill även ha de stora förskräckliga rektangulära reflexskyltarna, 2 st, som skiljer sig i utseende för bil och släpfordon. Det var dessa skyltar som Ason föreslog att de skulle monteras så att de kunde vickas ihop eftersom de förstör helhetsintrycket av en fint renoverad bil. Kanske också att man har en extra strömbrytare för de otidsenliga sidoljusen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 03 feb 2023, 08:44

Hm, synd jag inte tänkte på sidoljus bak då jag drog elen bak. :D Nåja, jag får väl sätta dit en rad med "chicken-lights" så ser den tuff ut i mörkret sedan. :mrgreen: Tack för infon kring sidoljus. Har ju sett dem på nyrenoverade även om jag inte gillat dem. Men säkerhet och synbarhet får ju gå i första rummet, det säger jag inget om.

Igår gjorde jag lite tester med att göra "rundfalsen" till fotstegsplåten. Eftersom man krymper plåten lite där man gör "rundfalsen" så behöver man ju sträcka plåten innan man gör dem. Proffsen kör ju med sitt engelska hjul i de område där falsen ska vara men jag har ju ingen sådant så får stäcka med hammare och städ. Slog först 150 slag på en 25cm testfals men det var för lite. Den andra slog jag 300 slag på och det var aningen för mycket. Den sista slog jag 250 slag på innan jag gjorde falsen och då var plåten rätt rak och fin efter att falsen var gjord. Så därikring behöver det vara. Dock är ju falsen i fotstegsplåten lite längre så får beräkna om det en aning. Ville inte slösa för mycket plåt med att göra dem i full längd.

Det är mycket plock och förberedelse då man gör saker man inte normalt gör. Men man lär sig en massa på en sådan-hära renovering. Synd ingen sparade pressarna Volvo hade då det begav sig. Allt det som tagit veckor med allt inräknat hade gått på en sekund. :mrgreen: :mrgreen:

20230202_204024.jpg
20230202_204024.jpg (465.43 KiB) Visad 2469 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2023, 08:59

Jag kan inget om plåtslageri men förstår nu lite mer efter dina fantastiska beskrivningar. Och vilket tålamod! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2023, 12:26

Bilar över sex meters längd ska ha orange sidomarkeringslyse ungefär mitt på. För säkerhetshöjande ändringar under åren görs inga undantag.
Är det mycket långa fordon ska det finnas flera.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 04 feb 2023, 19:46

Anders Ason skrev :
.... Bilar över sex meters längd ska ha orange sidomarkeringslyse ungefär mitt på......

Även Per Thomson skrev :
Förutom detta måste man baktill även ha de stora förskräckliga rektangulära reflexskyltarna, 2 st, som skiljer sig i utseende för bil och släpfordon. Det var dessa skyltar som Ason föreslog att de skulle monteras så att de kunde vickas ihop eftersom de förstör helhetsintrycket av en fint renoverad bil. Kanske också att man har en extra strömbrytare för de otidsenliga sidoljusen.

6 meter är längdmåttet som styr om sidomarkeringslyktor behövs eller inte, men för avståndet mellan lyktorna gäller följande:
Beträffande sidomarkeringslyktor ska de normalt vara placerade 350-1500 mm ovanför marken. Behövs det för konstruktionen får höjden minskas så mycket som det krävs men höjden får inte överstiga 2100 mm.
Avståndet mellan lyktorna får inte vara mer än 6000 mm. Första och sista sidomarkeringen måste sitta inom 2000 mm från början samt 2000 mm från slutet på bilen.
Så på en sexmetersbil behövs därför minst två lyktor på varje sida, totalt fyra på hela bilen.

Jag har lite av samma "problem" på min bil, och gillar inte heller att de behövs (eller snarare måste synas), men har funderat på ett par, tre olika lösningar att dölja sidomarkeringslyktorna temporärt när bilen inte rullar på allmänna vägar.
Man kan ju ha en extra strömbrytare som stänger av dem, men då syns armaturerna i alla fall. Man kan också tänka sig att montera dem dolda på lite olika sätt, eller rent av demontera dem helt och hållet.
Detsamma reflexskyltarna baktill som ju egentligen är självhäftande dekaler som är tänkt att klistras fast på baklämmen. Dessa dekaler kan man kanske sätta på plåtar/plexiglasskivor. Löstagbara plåtar/skivor som man kan hänga/fästa temporärt på baklämmen.

Det gäller då bara att komma ihåg att få lyktorna och reflexskyltarna synliga igen innan man ger sig iväg ut på vägen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 06 feb 2023, 09:01

Ja, får också klura på lite lösningar för att få dem så dolda som möjligt. Har ju sett fix-light lampor på en del rundnosars framskärmar och även om det är så nära tidsenligt man kan komma så ser det bedrövligt fel ut. Men funderat över om man kunde sätta de främre i kofångarens ytterändar. Inne i det hålrum de skapar eftersom det är en u-balk. Sedan så att bara lampan sticker ut. Ja, man får testa sig fram. Reflexskyltarna bak hade ju varit vettigt att kunna lossa med en sprint eller liknande ja.

Man hinner aldrig så mycket som man tänkt. Usch vad svårt det var att sträcka plåten tillräckligt. Fick sträcka på en del ställen efteråt för att få plåten så rak så möjligt. Så kommer behöva tennspackla en del ställen för att det skall bli riktigt snyggt. Men efter det och slipning så kommer detta se bra ut tror jag. Nu blir det insvetsning i det gamla upprostade fotsteget. Kom fram till att kanterna var helt okej och det blev lättare att bara byta plåten på ovansidan så kommer gå den vägen. Behöver börja med lite plåtslageri på den först bara innan jag skär ut det som ska bort. Den har fått sig lite törnar genom åren. Hoppas slippa nederbörd under kommande veckas kvällar. Ja, nog fanken skulle man haft ett garage... :mrgreen:

20230205_163129.jpg
20230205_163129.jpg (298.31 KiB) Visad 2377 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 06 feb 2023, 19:19

Kultigt värre att meka ute, fråga bara mången bilägare från 60-70-talet då de va vanligt att ta hand om sina egna grejjor även om man inte hade lyxen av garage...
Men ett litet vindskydd / carport e ju'nte svårt att snickra upp! När vi skaffade vårt plejs så va de en groggveranda på ena sidan av huset, taket va skrot & hela framsidan me fønster så ruttet att jag røck bort de utan verktyg, se'n la jag bara till ett par meter "framåt" på sidorna, la på plåttak & "VIPS!" så hade vi en carport! Men visst; lite väggar fanns ju redan + ett plankgolv.
Senare blev de ett till på baxidan, använde de redan existerandes bakvägg till sidovägg, här en bild på den senare som e lite väl grund:

Snø På Rumpan.JPG
Snø På Rumpan.JPG (358.51 KiB) Visad 2363 gånger
Senast redigerad av Noxcania 07 feb 2023, 22:55, redigerad totalt 2 gånger.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 06 feb 2023, 21:12

Ja, en carport är ju onekligen bra i brist på garage. Har en som tidigare uppehölls av traktorn sedan när pärlan dök upp så fick jag förlänga den ett antal meter och traktorn fick bo i ett mindre "skjul" bredvid. Så carporten finns ju inte mycket plats över i. Den var ju ursprungligen anpassad för en personbil så bredden är ju därefter också. Men skall i alla fall bygga portar till hösten eller när jag hinner för det blåser rätt in. Har fått många glidningar från sambon om varför mina veteranmaskiner står i carporten och inte familjebilen så man slipper skrapa rutor mm. :mrgreen:

Efter en massa bankande och upprätande av orginal fotsteget och även den nya plåten så skar jag ut det rostiga och passade in den nya plåten lite grov. Känns som det blir rätt bra. De skavanker som jag inte lyckats räta ut kommer ju tennspacklet att gömma... :D

20230206_192729.jpg
20230206_192729.jpg (322.3 KiB) Visad 2356 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster