Anders Ason skrev :
.... Bilar över sex meters längd ska ha orange sidomarkeringslyse ungefär mitt på......
Även Per Thomson skrev :
Förutom detta måste man baktill även ha de stora förskräckliga rektangulära reflexskyltarna, 2 st, som skiljer sig i utseende för bil och släpfordon. Det var dessa skyltar som Ason föreslog att de skulle monteras så att de kunde vickas ihop eftersom de förstör helhetsintrycket av en fint renoverad bil. Kanske också att man har en extra strömbrytare för de otidsenliga sidoljusen.
6 meter är längdmåttet som styr om sidomarkeringslyktor behövs eller inte, men för avståndet mellan lyktorna gäller följande:
Beträffande sidomarkeringslyktor ska de normalt vara placerade 350-1500 mm ovanför marken. Behövs det för konstruktionen får höjden minskas så mycket som det krävs men höjden får inte överstiga 2100 mm.
Avståndet mellan lyktorna får inte vara mer än 6000 mm.
Första och sista sidomarkeringen måste sitta inom 2000 mm från början samt 2000 mm från slutet på bilen.Så på en sexmetersbil behövs därför minst två lyktor på varje sida, totalt fyra på hela bilen.
Jag har lite av samma "problem" på min bil, och gillar inte heller att de behövs (eller snarare måste synas), men har funderat på ett par, tre olika lösningar att dölja sidomarkeringslyktorna temporärt när bilen inte rullar på allmänna vägar.
Man kan ju ha en extra strömbrytare som stänger av dem, men då syns armaturerna i alla fall. Man kan också tänka sig att montera dem dolda på lite olika sätt, eller rent av demontera dem helt och hållet.
Detsamma reflexskyltarna baktill som ju egentligen är självhäftande dekaler som är tänkt att klistras fast på baklämmen. Dessa dekaler kan man kanske sätta på plåtar/plexiglasskivor. Löstagbara plåtar/skivor som man kan hänga/fästa temporärt på baklämmen.
Det gäller då bara att komma ihåg att få lyktorna och reflexskyltarna synliga igen innan man ger sig iväg ut på vägen.
// Kjell N